4 svar
271 visningar
Bathory behöver inte mer hjälp
Bathory 9
Postad: 25 jul 2018 08:59

Problem med stökiometriska beräkningar med diskmedel

Hejsan!

 

ont om tid börjar det bli för mig nu och jag behöver verkligen hjälp med att försöka förstå min lärares kommentar om komplettering till min ena labbrapport. 

Labbrapporten är diskmedel... hur tensider funkar. 

so far har jag förstått vad hela innebär (tror jag) men tyvärr fick inte jag önskad experimentresultat även om jag vet vad som skulle ha hänt (har gjort dessa experiment i högskolan vet jag så därav min kunskap om det). 

det jag däremot har problem med är lärarens kommentar:

"Laboration 4 måste kompletteras. Du ska räkna fram vilken reaktion som har skett genom stökiometriska beräkningar. "

Vad exakt är min lärare ute efter?! 

om jag ska gå efter Stökiometrisk tabell som finns på Ehingers webbsida så ska jag tänka att ingen massa varken försvinner eller nybildas samt kunna därifrån räkna tex molM samt n. 

men problemet jag har är själva räkningen?! vad har diskmedel för formel?! 

 

oh god, hoppas ni förstår och kan ge mig lite mer klarhet i hur jag ska göra för detta har jag försökt förstå en helg nu och driver mig till vansinne!

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 25 jul 2018 09:20

Det finns ingen kemisk formel för diskmedel - diskmedel är en blandning mellan olika ämnen, och sammansättningen varierar mellan olika fabrikat.

Vad gick laboration 4 ut på?

Menar du högstadiet när du skriver högskolan? (Högskolan läser man på efter gymnasiet, ungefär samma sak som universitet.)

Bathory 9
Postad: 25 jul 2018 10:00

som jag misstänkte då dvs ingen formel för diskmedel utan som du skriver, är en blandning av olika ämnen. 

Men hur beräknar jag då denna stökiometri med diskmedel (med denna laboration dvs) ?

 

laboration 4 går ut på att man ska med tre test ta reda på vad som händer om diskmedel tillsätts. 

test 1: fyll ett glas till kanten, lägg försiktigt i mynt tills vattnet rinner över. efter det (då finns en "bubbla" i kanten av glaset från vattnet) så tillsätt en liten mängd diskmedel, observera och anteckna.

test 2: klipp till en ullgarnstråd till strax under glasets kant, sätt fast ett gem i ena änden av ullgarnstråden och dränk tråden sen i matolja. lägg ner ullgarnstråden med gemet och indränkt i olja i glaset som nu är fyllt till kanten. lägg en droppe diskmedel direkt ovanpå tråden, observera och anteckna resultat.

test 3: gör en liten foliebåt av vanligt aliminiumfolie, fyll en skål med vatten, lägg ner båten i vattnet. droppa lite diskmedel direkt bakom båten, anteckna vad som händer.

Nej, jag menar faktiskt högstadiet dvs åk 6-9 i kommunal skola. (det var den enda gången jag hade ordentlig kemilektion om jag säger det så) 

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 25 jul 2018 11:46

Du skrev nämligen högskolan:

o far har jag förstått vad hela innebär (tror jag) men tyvärr fick inte jag önskad experimentresultat även om jag vet vad som skulle ha hänt (har gjort dessa experiment i högskolan vet jag så därav min kunskap om det).

Laboration 4 ser inte ut att innehålla några kemiska reaktioner. Frågs din lärare  vilken reaktion det är du skall skriva reaktionsformel för.

Bathory 9
Postad: 25 jul 2018 12:56

oj! haha sorry.. måste varit i farten jag skrev det.. 

 

tack smaragdalena!  får kolla med läraren vad hon är ute efter. :)

Svara
Close