Problem med algebra
Hej
kan någon hjälpa mig med följande uppgifter:
Låt vara given av . Bestäm:
a)
b)
c)
d)
När det kommer till a uppgiften får jag svaret då jag tog vilket stämmer med facit.
När jag sedan går vidare får jag inte riktigt det att stämma. Exempelvis i d uppgiften tog jag samt då borde jag väl få men svaret ska bli
Har du verkligen skrivit uppgiften rätt? Speciellt c och d, jag undrar eftersom
Sedan står det exakt samma sak på både c och d.
såg att det blev fel med d uppgiften, den ska vara och svaret ska bli 1,4
c uppgiften ska bli men jag förstår inte varför det inte ska bli eftersom vi får en etta i båda sidorna av
Ja på c blir det ju helt enkelt att
På d får man att
samt att
Så då får man att
det jag inte är med på är att om vi har som i d uppgiften, att samt så får vi
så långt är jag med, men unionen innehåller ju talen som finns i båda sidorna och vi har ju ettan i båda sidor men vi har ju varken fyran eller nian i båda, så varför får man då
Det står inte f av intervallet 1,3 utan bara intervallet 1,3
EDIT Fel av mig. Det står f av snittet av de två intervallen,men snittet är tomt.
[1,4] är ett annat sätt att skriva . Uppgiften handlar alltså om intervall, inte heltal.
Okej, så vi har alltså och där kan man konstatera att talen i intervallet 1 till 4 ingår i båda sidor och därför blir svaret
men jag är fortfarande inte riktigt med på hur man ska göra med inverserna som i b uppgiften, där ska svaret bli
Du vet att . Vad är inversen till ?
goljadkin skrev :Okej, så vi har alltså och ...
Det där är
men i uppgiften har du skrivit
Vilket ska det vara?
På b uppgiften har du så att situationen ser ut så här
Frågan är alltså vilka x värden kommer att mappas in i det blå-markerade området? Det blå markerade området är alltså intervallet [-2, 1], ser du hur du kan lösa det?
smaragdalena skrev :Du vet att . Vad är inversen till ?
inversen är väl
goljadkin skrev :smaragdalena skrev :Du vet att . Vad är inversen till ?
inversen är väl
Nej den har ingen invers. Det du ska svara på är för vilka x gäller det att , se bilden jag visade.