Prestation på prov.
Som ni kan se enligt rubrik så är detta ingen uppgift. Jag har det problemet när jag gör matte prov att jag kan alla uppgifter vi räknat under ett kapitel och det känns som att jag kan det osv. Men sen när det väl kommer till provet så slutar det med att jag hamnar på ungefär ett starkt C. Jag vet inte vad jag ska göra för att kunna prestera mer och faktiskt få högre betyg på proven. Tack på förhand!
Mvh Hugo
Vad gör att du inte får alla poäng på proven? Har du fått se dina gamla prov? Vad hade ni prov på senast?
Ett problem med matteprov är att de testar två saker samtidigt - hur bra man är på matte och hur bra man är på att ha prov.
Just varför jag inte får alla poäng på proven har varit väldigt olika, på första provet hade jag alla C och A poäng men alldeles för lite E poäng. På andra provet hade jag Alla C och alla E poäng men alldeles för lite A poäng. Så det varierar lite grann från prov till prov.
Brukar du ha möjligheten att öva på gamla prov? Om inte kan du kanske fråga din lärare. Det brukar nämligen vara ett väldigt bra sätt att träna inför prov.
Hej!
Brukar du utmana dig på några svåra uppgifter utanför boken? Det är bra sätt att träna färdigheterna.
Mvh
Att försök på gamla prov skulle jag kunna prova! Nej tyvärr så vet jag inte vart man kan hitta svåra uppgifter utanför boken, hade dock gärna velat prova det ifall du har något tips på vart man kan hitta sånna uppgifter!
Hugge_D skrev:Att försök på gamla prov skulle jag kunna prova! Nej tyvärr så vet jag inte vart man kan hitta svåra uppgifter utanför boken, hade dock gärna velat prova det ifall du har något tips på vart man kan hitta sånna uppgifter!
Jag rekommenderar starkt att träna på gamla nationella provuppgifter inför de vanliga proven. För att nå de högre nivåerna krävs det ofta att man ska kunna ta ens kunskaper och tillämpa dem utanför vad man exakt lärt sig, för att förstå nya koncept som bygger på inlärda kunskaper. Så, gamla nationella prov. Sök på google. Hittar du de inte så skriv tillbaka, så länkar jag :)
tindra03 skrev:Hugge_D skrev:Att försök på gamla prov skulle jag kunna prova! Nej tyvärr så vet jag inte vart man kan hitta svåra uppgifter utanför boken, hade dock gärna velat prova det ifall du har något tips på vart man kan hitta sånna uppgifter!
Jag rekommenderar starkt att träna på gamla nationella provuppgifter inför de vanliga proven. För att nå de högre nivåerna krävs det ofta att man ska kunna ta ens kunskaper och tillämpa dem utanför vad man exakt lärt sig, för att förstå nya koncept som bygger på inlärda kunskaper. Så, gamla nationella prov. Sök på google. Hittar du de inte så skriv tillbaka, så länkar jag :)
Eller försöker vi fixa några uppgifter som passar.
Okej, stort tack för hjälpen alla som har bidragit i tråden!
Mohammad Abdalla ifall du skulle vilja fixa några uppgifter skulle det vara otroligt uppskattat!
Vi har om cirka 1 månad kursprov i MA1C, tänkte att det kunde vara bra att veta.
Mvh Hugo
Hej har faktiskt också samma problem och vet exakt vad du pratar om, hade och varit tacksam om Mohammad Abdalla skulle kunna skicka några frågor för mig. Gärna många A nivå frågor! Hade gjort mig glad.
Mvh Groan
Hej!
Javisst, men på grund av att jag är ny i Sverige och att jag inte har läst här så behöver jag veta era kurslitteratur så att jag kan fixa uppgifter som passar er.
Mvh
Hej Mohammad Abdalla
Jag studerar matte kurs 1c jag läser boken Matte 5000 1c. Jag känner för att jag behöver stora utmaningar och problem lösningar. Och speciellt komplexa frågor som man ska beräkna utan med miniräknare. Ett exmpel är
Hej,
Om du förstår varför man räknar som man gör vid de olika typ av uppgifter i din lärobok, så kommer det att gå bra för dig på proven.
Albiki skrev:Om du förstår varför man räknar som man gör vid de olika typ av uppgifter i din lärobok, så kommer det att gå bra för dig på proven.
Exakt så.
Jag ser alldeles för många som vill mekanisera matematiken och undvika att anstränga sig för äkta förståelse, och sedan klaga på att det är torrt och ointuitivt.
Qetsiyah skrev:Albiki skrev:Om du förstår varför man räknar som man gör vid de olika typ av uppgifter i din lärobok, så kommer det att gå bra för dig på proven.
Exakt så.
Jag ser alldeles för många som vill mekanisera matematiken och undvika att anstränga sig för äkta förståelse, och sedan klaga på att det är torrt och ointuitivt.
Jag tror de flesta behöver båda delar. Det blir ganska torrt och tungt om man ska uppfinna hjulet igen varje dag också, och att räkna snabbt mäts till viss del på prov. Man kan inte få matte till bara ren försåelse heller, för lika ofta när man kör fast på en uppgift är det att man inte kan definitioner som är problemet. En del skulle nog behöva memorera fler saker istället.
Det handlar inte om två delar, det är äkta delmängder. Mekanisk inlärning och räkning är inte värt något om man inte förstår varför, för man kommer ha svårt att se mönster och tillämpa det i nya situationer. Om man dock förstår och har intuition kan man med all sannolikhet också räkna med det.
För att få förståelse behöver man träna på uppgifter, ja, men man ska inte nöta uppgifter.
Det påminner om det Smutsmannen sa här om hur en lärare förklarade bevis.
Jag kan hålla med om att det inte ger så mycket utan förståelse, iaf om man har planer på att läsa mer matte och inte (hemska tanke 😱) var ute efter tillämpningar, men det är inte helt sant att bara man förstår kommer resten. Att ta förståelsen och göra det mekaniskt är också ett steg som behöver tränas på.
Förståelse är viktigt, men det räcker oftast inte hela vägen. Och alla är såklart olika, men jag vet ju att om jag ska lyckas på en tenta så sätter jag mig och memorerar definitioner, satser och skriver upp intressanta bitar från lösningsförslag/exempel.