12 svar
13489 visningar
Student02 619
Postad: 24 nov 2018 17:08

Presentation ämne

Hej! 

Om dryg två veckor ska jag presentera ett ämne i skolan. Presentation ska vara mellan 16-20 minuter.
Innehållet i presentationen ska vara någonting som mina klasskamrater (och lärare)
har nytta av – antingen i skolan, på fritiden eller i ett framtida arbetsliv. Jag måste undvik ämnen
som utgår från mig som enskild person – såsom reseskildringar, husdjur och liknande.

 

Läraren gick även igenom gamla elever som hade med sig rekvisita i olika former. En person skulle prata om hur man botade fobier och eftersom en tjej i den klassen hade en så pass grov spindelfobi fick hon vara med i presentationen. Eleven hade med sig en spindel och under sin presentation pratade hon om olika taktiker gällande botande av fobier. I slutet av presentationen var tjejen inte rädd för spindlar längre.

 

Detta sätter en väldigt stor press på mig och jag vet verkligen inte vad jag ska presentera om. Jag behöver göra en väldigt bra presentation och har verkligen idétorka. Kommer inte på ett enda vettigt ämne jag kan prata om. 

Min fråga är om det finns någon som skulle kunna hjälpa mig med vad för ämne jag kan prata om och vilken rekvisita jag bör använda för att få publiken att känna sig delaktig? 

peachfeliche 119 – Fd. Medlem
Postad: 24 nov 2018 17:50

Hmm.. Kanske kan du ha en presentation om hur motion och träning stärker hjärnan. Att motion förbättrar ens minne, koncentration m.m 

peachfeliche 119 – Fd. Medlem
Postad: 24 nov 2018 17:55

Ett annat förslag är hur man som anhörig kan hjälpa någon med psykisk ohälsa

Student02 619
Postad: 24 nov 2018 17:58
peachfeliche skrev:

Ett annat förslag är hur man som anhörig kan hjälpa någon med psykisk ohälsa

 Åh tack Så mycket för dina förslag. Vet du någon passande rekvisita man kan ha med sig för att få publiken mer delaktig? 

peachfeliche 119 – Fd. Medlem
Postad: 24 nov 2018 19:48

Kanske kan denna lista ge dig lite inspration

https://essayshark.com/blog/good-topics-for-presentations/

peachfeliche 119 – Fd. Medlem
Postad: 24 nov 2018 19:53
Student02 skrev:
peachfeliche skrev:

Ett annat förslag är hur man som anhörig kan hjälpa någon med psykisk ohälsa

 Åh tack Så mycket för dina förslag. Vet du någon passande rekvisita man kan ha med sig för att få publiken mer delaktig? 

Kanske att detta kan vara till användning, eller nåt liknande ... https://www.vardvaskan.se/utbildning/1011-anatomisk-modell-hjarna.html

Ett verktyg som kahoot brukar vara uppskattat. Det kräver viss teknik för att hålla det hela seriöst, det kan ses som lite barnsligt, men det är ett bekvämt sätt att låta publiken spela frågesport utan att du måste ta med och ställa in krångliga mentometerknappar. 

Ett ämnesförslag skulle kunna vara sommarjobb/extrajobb som ung. När ska man söka, hur ska man tänka när man skriver CV/personligt brev, hur beter man sig på en intervju, vad ska stå i ett kontrakt, vilka rättigheter och skyldigheter har man, vad kan man jobba med, vad ska man tänka på, vad gäller när man är omyndig och ska arbeta, när behöver man betala skatt och hur går det i sådant fall till, osv. Det kan vara väldigt användbart för eleverna i publiken. Om du vill kan du fråga personer på företag/arbetsplatser som ofta anställer unga personer om vad de letar efter när de anställer sommarjobbare, vilka förmågor de letar efter, osv.

Student02 619
Postad: 24 nov 2018 20:42
Smutstvätt skrev:

Ett verktyg som kahoot brukar vara uppskattat. Det kräver viss teknik för att hålla det hela seriöst, det kan ses som lite barnsligt, men det är ett bekvämt sätt att låta publiken spela frågesport utan att du måste ta med och ställa in krångliga mentometerknappar. 

Ett ämnesförslag skulle kunna vara sommarjobb/extrajobb som ung. När ska man söka, hur ska man tänka när man skriver CV/personligt brev, hur beter man sig på en intervju, vad ska stå i ett kontrakt, vilka rättigheter och skyldigheter har man, vad kan man jobba med, vad ska man tänka på, vad gäller när man är omyndig och ska arbeta, när behöver man betala skatt och hur går det i sådant fall till, osv. Det kan vara väldigt användbart för eleverna i publiken. Om du vill kan du fråga personer på företag/arbetsplatser som ofta anställer unga personer om vad de letar efter när de anställer sommarjobbare, vilka förmågor de letar efter, osv.

 Tack så hemskt mycket, wow! Ja men precis, det med kahoot var ju en alldeles lysande idé! Hur skulle man kunna använda sig av det på ett konsekvent sätt? Kan man alltså ställa en fråga, se vad publiken svarar och sen säga det ”rätta” svaret? 

Jadå, har för mig att programmet brukar visa statistik på hur många som valt vilket svar.

Student02 619
Postad: 24 nov 2018 21:57
Smutstvätt skrev:

Jadå, har för mig att programmet brukar visa statistik på hur många som valt vilket svar.

 Tack så mycket ännu en gång. Skulle jag kunna använda mig av ngn mer rekvisita? 

Det beror nog lite på vad du ska prata om. Har du kommit fram till något bra ämne än? 

Student02 619
Postad: 24 nov 2018 22:08
Smutstvätt skrev:

Det beror nog lite på vad du ska prata om. Har du kommit fram till något bra ämne än? 

Har idétorka för tillfället men det ämnet  som du tog upp verkade väldigt intressant! 

Student02 619
Postad: 7 dec 2018 17:13

Fler förslag hade gärna uppskattas! Min lärare gick igenom att vissa elever tom hade tagit med klassen på en presentstion UTANFÖR skolan. Det  var ex  en tjej som skulle prata om hur banker fungerade och hade tagit kontakt med en bank som hade lånat ut ett av deras rum till henne.

Svara
Close