premutationer/kombination
Hej, på b uppgiften spelar ju ordningen roll så varför löser man inte den med premutationer? man kan ju antigen ha (rosa,rosa,vit)(rosa,vit,rosa)(vit,rosa,rosa)
Och på c-uppgiften har de använt multiplikationsprincipen, är det så att man kan lösa sådana sannolikhet uppgifter med premutationer, kombination men även med multi/additionsprincipen, för jag trodde man löste med antigen premutation eller kombination?
Hur är uppgiften formulerad?
På ett fat ligger 21 vita, 32 rosa och 17 gröna godisbilar. Du tar slumpvis 3 bilar från fatet.
Svara med två decimaler.
Det kan inte vara hela texten. Aha, i kombination med frågorna i ursprungsinlägget kan det funka.
Man löser ju b-uppgiften med permutationer??!!
Hur man löser en uppgift beror på hur uppgiften är formulerad. Det går inte att säga att man löse "den här sortens uppgifter" med en viss metod utan att definiera kopiöst noggrannt vad man menar med "den här sortens uppgifter". Det är betydligt bättre att satsa på ökad läsförståelse.
man använder ju kombinationer på fråga b) inte premutationer
Skulle jag kunna få hjälp?
Jag skulle inte löst b) på samma sätt som facit. Jag skulle räknat ut de tre sannolikheterna för rosa-rosa-vit, rosa-vit-rosa, vit-rosa-rosa och adderat dem.
Din andra fråga kan jag inte svara på, för jag använder sällan färdiga formler i kombinatorik. Jag trivs bättre med att fundera på varje problem för sig.
Ja så kan man också göra för b) men då använder man ej kombinatorik vilket de vill att vi ska göra i detta avsnitt, så försöker förstå varför de har använt kombinationer istället för permutationer.
Kombinatorik är inte bara kombinatiner och permutationer, det är allt som handlar om hru många olika kombinationer man kan göra av diverse saker. Kombinatorik handlar väldigt mycket om att förstå vad man läser, så det är ganska meningelöst att försöka memorera en massa olika metoder för olika situationer, det är mycket bättre att göra som Bubo föreslår och tänka själv.