6 svar
74 visningar
Mattehjalp behöver inte mer hjälp
Mattehjalp 1357
Postad: 18 jan 10:18 Redigerad: 18 jan 13:11

premutation/multiplikationsprincipen

Det kanske är en dum fråga men varför skulle vi inte kunna ta 30*30 här och få antal placeringar osen dela på 200 för att få hur många läsår det tar att testa alla placeringar. Varför använder man just premutation?

Bedinsis 2996
Postad: 18 jan 10:32

Man använder permutation för att det beskriver antalet sätt man kan placera 30 elever på 30 bänkar.

Ta bara ett enklare exempel: antag att klassen består 3* elever och 3 bänkar; hur många sätt kan du placera dessa tre eleverna vid de tre bänkarna?

*vi antar att det är en osedvanligt impopulär kurs.

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 18 jan 10:39 Redigerad: 18 jan 13:14

Om du använder dig av 30.30 så skulle det kunna bli så att du placerar 3 stycken elever i bänk nummer 2. Om man räknar med 30! så blir det bara en elev i varje bänk, eftersom det bara finns 29 bänkar kvar att sätta elev 2 i och 28 för elev 3 o s v.


Tillägg: 18 jan 2024 13:14

Jag tolkade det som att du menar 30.30.30... 30 ggr men nu är jag inte säker på det!

Sideeg 1197 – Admin
Postad: 18 jan 13:11

Kategorisering - Tråden flyttad från Alla trådar till Kombinatorik. /admin

Mattehjalp 1357
Postad: 18 jan 14:06

Aha nu tror jag att jag förstår, så de vill placera dessa 30 elever på varsin bänk, men om de hade frågat efter antal kombinationer som vi kan sätta dessa elever på i dessa 30 bänkar då hade vi kunnat ta 30*30?


Tillägg: 18 jan 2024 14:08

nej menade enbart 30*30, varför skulle jag ta 30^30?

nej menade enbart 30*30, varför skulle jag ta 30^30?

För att det är 30 elever som skulle placeras ut - varför skulle du sluta efter bara två?

Mattehjalp 1357
Postad: 18 jan 14:21

åhh det stämmer, okej tack!

Svara
Close