Potenser storleksordning
Tjaa, behöver hjälp med 8an. Förklaring också tack?
skriver talen från vänster till höger: 1, 2, 3 och 4
1: 2 stycken
2:
3:
4:
sprite111 skrev:skriver talen från vänster till höger: 1, 2, 3 och 4
1: 2 stycken
2:
3:
4:
Så vilken är minst i storleksordning?? Och vart kom 2 ifrån? Är det för de är 2 10or?
Hur menar du "vilken är minst"
Ryszard skrev:Hur menar du "vilken är minst"
Aha har han redan skrivit till mig i storleksordningen?
Nej, det får du kolla själv,
Ryszard skrev:Nej, det får du kolla själv,
Men jag förstår inte den sista? Och när det stod = 1 är det hela 1 som är störst eller är det bara 1 så den är minst
Varför gör du repetitionsuppgifter? Har du gjort bokens uppgifter en efter en fram tills där du är nu?
Har du hamnat efter och vill va där du är nu så säg det till din lärare. Gör upp en plan. Hoppa inte över du lär dig inte mycket då. Försök göra de enklare uppgifterna i kapitlen. Skippa de svåra. T.ex. Gör bara alla nivå 1 först i alla sidor.
Repetition gör du först när du gjort alla Nivå 1 uppgifter fram tills repetition.
börja med det sprite111 har skrivit ner i första inlägget. Vilken är minst mellan
sprite111 skrev:Varför gör du repetitionsuppgifter? Har du gjort bokens uppgifter en efter en fram tills där du är nu?
Har du hamnat efter och vill va där du är nu så säg det till din lärare. Gör upp en plan. Hoppa inte över du lär dig inte mycket då. Försök göra de enklare uppgifterna i kapitlen. Skippa de svåra. T.ex. Gör bara alla nivå 1 först i alla sidor.
Det är vår läxa till nästa fredag.
Ryszard skrev:börja med det sprite111 har skrivit ner i första inlägget. Vilken är minst mellan
Skulle säga 2 x 10 upphöjt till 4 sen 10 upphöjt till 8, 500 och 1
Bara så vi förstår varandra rätt. Menar du 1 är mindre än 500 mindre än mindre än
Ah ok. Börja gör bokuppgifterna imorgon. Sov nu typ, vila upp dig. Imon kör du på nytt om du inte har något annat för dig (om du har det kan du spendera 1-2H med matten).
Gör uppgifterna i kapitlen som hör till läxan. Du tycks ändå inte ha många frågor kvar på läxan. När du gjort bokens uppgifter gör du läxan. Konstigt att ni har läxa på repetitionskapitel om ni inte gjort innehållet.
Ryszard skrev:Bara så vi förstår varandra rätt. Menar du 1 är mindre än 500 mindre än mindre än
Ja för jag tror att 1 är en hel så det måste väl va stort?
sprite111 skrev:Ah ok. Börja gör bokuppgifterna imorgon. Sov nu typ, vila upp dig. Imon kör du på nytt om du inte har något annat för dig (om du har det kan du spendera 1-2H med matten).
Gör uppgifterna i kapitlen som hör till läxan. Du tycks ändå inte ha många frågor kvar på läxan. När du gjort bokens uppgifter gör du läxan. Konstigt att ni har läxa på repetitionskapitel om ni inte gjort innehållet.
Vi har inte fått bok än istället fick vi ett häfte och vi kommer gå igenom det hära nästa vecka men vet ej varför vi fick det som läxa, inte allt som står på pappret då. Hälften klarade jag och de hade vi gått igenom förutom 8an och 9b men jag vill bli klar med dessa två det är ju bara två kvar så..
Tänk i pengar istället, vi jobbar bara med hela tal, Så frågan kan skrivas om till "vilken summa pengar är minst" 1kr? 500kr? kr eller
Ryszard skrev:Tänk i pengar istället, vi jobbar bara med hela tal, Så frågan kan skrivas om till "vilken summa pengar är minst" 1kr? 500kr? kr eller
Då säger jag 1 sen 10 upphöjt till 4 och 10 upphöjt till 8 och sist 500
Gå till insektsuppgiften istället (den nya)
https://www.youtube.com/results?search_query=grundpotensform+%C3%A5rskurs+9
Hitta ett klipp där rubriken är "grundpotensform årskurs 9" eller "grundpotensform åk9"
bra, då har vi förstått att en 1 krona är minst, kan du skriva ut vad är lika med, kom ihåg att
Ryszard skrev:bra, då har vi förstått att en 1 krona är minst, kan du skriva ut vad är lika med, kom ihåg att
10 upphöjt till 4 är det inte 10 x 10 x 10 x 10 = 10 000?
helt rätt , så vad är ? kan du sedan placera dem i rätt ordning?, alltså vi har att 1 är minst och sedan näst minst är antigen 500 eller , eftersom att 2*10 000 är större än 500
Ryszard skrev:helt rätt , så vad är ? kan du sedan placera dem i rätt ordning?, alltså vi har att 1 är minst och sedan näst minst är antigen 500 eller , eftersom att 2*10 000 är större än 500
10 x 10 x 10 x 10 x 10 x 10 x 10 x 10 = 100 000 000?
Också rätt. Testa ställ upp de i ordning nu.
Kan du ställa upp de i ordning nu från minst till störst.
Notera att i första talet så har vi 2 stycken 10 000 (alltså 10000 + 10000).
sprite111 skrev:Också rätt. Testa ställ upp de i ordning nu.
Kan du ställa upp de i ordning nu från minst till störst.
Notera att i första talet så har vi 2 stycken 10 000 (alltså 10000 + 10000).
Storleksordningen; 1, 500 , 10 upphöjt till 4 och sen 10 upphöjt till 8. Är det rätt?
Storleksordningen; 1, 500 , 10 upphöjt till 4 och sen 10 upphöjt till 8. Är det rätt?
Ska va 2*10^4 men annars är det rätt. Bra!!
sprite111 skrev:Storleksordningen; 1, 500 , 10 upphöjt till 4 och sen 10 upphöjt till 8. Är det rätt?
Ska va 2*10^4 men annars är det rätt. Bra!!
Ja oj juste glömde haha, tack! Så kan du hjälpa mig med gräshopporna frågan i den andra tråden?
Victoria0044 skrev:Ja oj juste glömde haha, tack! Så kan du hjälpa mig med gräshopporna frågan i den andra tråden?
Det är inte tillåtet att fjärrbumpa. Se regel 1.9. /moderator
Regel 1.9
Det är inte tillåtet att posta ett inlägg i en tråd eller skicka PM med uppmaning till andra användare att svara i en viss tråd.
Pluggakuten har många hjälpsamma användare, men de väljer själva vilka trådar de vill delta i och gör det i den takt de själva behagar.
sprite111 skrev:skriver talen från vänster till höger: 1, 2, 3 och 4
(...)
4:
OBS! Blev lite fel med 4an.
50-20 = 30 inte 3 (principen är densamma).
Ordningen blir således:
Alltid bra att göra om uppgiften för att se till att det blev rätt, vilket du också gjorde efteråt och insåg att något var galet vilket är bra!
Här är en bra lektion som passar väldigt bra till det du håller på med Victoria0044:
https://www.matteboken.se/lektioner/skolar-9/potenser-och-kvadratrotter/rakna-med-potenser
sprite111 skrev:sprite111 skrev:skriver talen från vänster till höger: 1, 2, 3 och 4
(...)
4:
OBS! Blev lite fel med 4an.
50-20 = 30 inte 3 (principen är densamma).
Ordningen blir således:
Alltid bra att göra om uppgiften för att se till att det blev rätt, vilket du också gjorde efteråt och insåg att något var galet vilket är bra!
Här är en bra lektion som passar väldigt bra till det du håller på med Victoria0044:
https://www.matteboken.se/lektioner/skolar-9/potenser-och-kvadratrotter/rakna-med-potenser
Ja det blev 5 x 10^29 min matte lärare kollade det ät mig, tack ska du ha :)