Potenser
Hej! Skulle jag kunna få hjälp med denna uppgift? uppgift 183 och gärna 182 om ni orkar:) tack,
181: Du kan ju börja med hur många som överhuvudtaget åker buss till skolan
Hej!
Vi kan börja med uppgift 183. Vi kan först bestämma att flaggans bredd är x och dess höjd är y. Då blir flaggans totala area xy.
Sedan måste vi hitta ett sätt att uttrycka den gula delen i x och y. Vi kan dela upp den gula delen i två rektanglar:
Kan du tänka ut hur vi ska uttrycka basen och höjden på dessa rektanglar genom att använda x och y och de andelar vi vet?
Janne491 skrev:181: Du kan ju börja med hur många som överhuvudtaget åker buss till skolan
jag tänker att det är 28/4 *7 elever men är inte så säker.
Judit skrev:Hej!
Vi kan börja med uppgift 183. Vi kan först bestämma att flaggans bredd är x och dess höjd är y. Då blir flaggans totala area xy.
Sedan måste vi hitta ett sätt att uttrycka den gula delen i x och y. Vi kan dela upp den gula delen i två rektanglar:
Kan du tänka ut hur vi ska uttrycka basen och höjden på dessa rektanglar genom att använda x och y och de andelar vi vet?
Hej!
Menar du att flaggans area är x*y eller bara xy?
x är basen (1/8) och så är y höjden (1/5)
diaara0408 skrev:Janne491 skrev:181: Du kan ju börja med hur många som överhuvudtaget åker buss till skolan
jag tänker att det är 28/4 *7 elever men är inte så säker.
Nja 4/7 av 28 blir det. En sjundedel av 28 är ju 4 st eller hur? 4 sjundedelar blir då 4*4 = 16 st.
Eller
Fortsätt på samma sätt med hur många som är från Ovanmo
Men ta en paus och ägna dig åt flaggan så länge!
förlåt skrev fel hade räknat ut på mitt papper och då skrev jag 28/7 *4= 16 elever åker buss.
Sedan gjorde jag samma vid hur många som var från den platsen och det var. 16/8 *3 = 6 elever
Tillsist gjorde jag 6/ 3 * 2 = 6 flickor
Sedan kom jag ej vidare,
Egentligen ska det bara vara en fråga per tråd på Pluggakuten :) Ska vi göra uppgift 181 eller 183 först?
Judit skrev:Hej!
Vi kan börja med uppgift 183. Vi kan först bestämma att flaggans bredd är x och dess höjd är y. Då blir flaggans totala area xy.
Sedan måste vi hitta ett sätt att uttrycka den gula delen i x och y. Vi kan dela upp den gula delen i två rektanglar:
Kan du tänka ut hur vi ska uttrycka basen och höjden på dessa rektanglar genom att använda x och y och de andelar vi vet?
Vi kan köra på 183
dem är väl typ x upphöjt till 2
Yes, okej.
x∙y och xy är samma sak, det är hela flaggans area. Här har jag skrivit att basen är x på det liggande bandet och att höjden är y på det stående:
Nu måste vi även lista ut hur vi ska uttrycka längden på sidorna markerade med ?
Från uppgiften vet vi att bredden ska vara 1/5 av höjden och 1/8 av längden.
är det 2?
Nej, vi kan inte säga en bestämd siffra. Vi måste uttrycka längderna med hjälp av x och y. Jag hjälper dig med den ena:
Det blir . Skälet är att det i uppgiften stod att bandet är 1/8 av flaggans längd och längden har vi kallat x. Kan du göra samma sak med det andra frågetecknet?
okej, 1/5 x
Ja, nästan. Fast det ska vara y den här gången eftersom det är 1/5 av höjden (vilken vi kallar y).
Då ska vi skriva uttryck för areorna av rektanglarna. Jag gör den första:
Kan du göra detsamma för den andra?
X * 1/5 y
Jättebra!
Alltså har vi arean för två rektanglar:
Men, här kommer en lite klurig grej. Vi vill räkna ut den totala arean av det gula området. Men om vi bara lägger ihop de två areorna vi fått fram blir det inte rätt. Jag har försökt förklara varför genom att rita en figur. I mitten av de två banden bildas en ruta som vi räknar två gånger om vi bara adderar rektanglarna. Vi måste därför räkna ut hur stor den här lilla rutan är, för att sedan kunna ta bort den från ekvationen.
Kan du skriva ett uttryck för arean av den röda rutan?
4x eller x4
Nej, det blir inte rätt. Hur bred är rutan och hur hög är den? Jag har hjälpt dig genom att skriva ut två sidor i figuren.
detta är lite svårt men jag tror att det kan vara 1/8 x - 1/5 y
eller kanske division
Det är okej, och nu är du rätt på det! Dock ska det vara multiplikation. När du räknar ut arean ska du ta de två sidorna gånger varandra.
juste, okej så 1/8 x * 1/5 y fast hur vet vi vad y och x är? Eller är det irrelevant.
Vi vet inte det och det kommer visa sig inte spela någon roll. I slutändan ska vi beräkna hur stor andel det gula är av hela flaggan och då försvinner x och y, men vi kommer till det senare!
Nu ska vi skriva ihop arean av hela det gula området, det blir:
(den ena rektangeln) + (den andra rektangeln) - (den lilla röda rutan i mitten)
Kan du skriva det med de uttryck vi fått fram?
1/8 x + 1/5 y- 1/8 x * 1/5 y
är det rätt?
Bra! Fast du missade en liten del:
Kan du förenkla det? Vi behöver försöka skriva ihop det till ett enda uttryck.
x+y- xy
eller
xy+ yx (kanske xy) - xy
Judit skrev:Bra! Fast du missade en liten del:
Kan du förenkla det? Vi behöver försöka skriva ihop det till ett enda uttryck.
vad var det jag missade, var det att man i början skulle skriva "xy". det betyder ju att man multiplicerar dem?
Ja, det var att det ska stå xy. Vi kom fram till att den ena rektangelns area var
Den andras area var
Din förenkling blir inte rätt, bråken försvinner inte. Först gör vi så här:
Vet du hur man nu gör för att lägga ihop bråken?
ska jag lägga ihop 18 xy+15 xy−1/40 xy
isåfall är det 8*5 = 5/40 xy
och 1/5 = 8/40 xy
8/40 + 5/40 - 1/40 =12 /40 xy
Yes, superbra!
Nu har du alltså fått fram ett uttryck för det gula områdets area:
Nu ska vi göra det sista steget i uträkningen. De fråga om hur stor andel det gula området utgör av den totala arean. Den totala arean är xy. Kan du räkna ut hur stor andel det gula utgör?
40-12= 28
12/40 förkortat med 4 = 3/10
Ja! Helt rätt! Svaret är 3/10. Det man gör i sista steget är att dela andelen med det hela:
Sedan förenklar man det som du har gjort:
Svaret är alltså att det gula området utgör 3/10 av arean. Som du ser spelade det ingen roll vad x och y var.
Jag är inte helt säker på varför du tog 40-12, men du fick som sagt fram rätt svar i slutet.
Yes, tack så mycket. Kan du hjälpa mig med 181 med, där jag hade slutat om det går bra ?
diaara0408 skrev:förlåt skrev fel hade räknat ut på mitt papper och då skrev jag 28/7 *4= 16 elever åker buss.
Sedan gjorde jag samma vid hur många som var från den platsen och det var. 16/8 *3 = 6 elever
Tillsist gjorde jag 6/ 3 * 2 = 6 flickor
Sedan kom jag ej vidare,
.
diaara0408 skrev:förlåt skrev fel hade räknat ut på mitt papper och då skrev jag 28/7 *4= 16 elever åker buss.
Sedan gjorde jag samma vid hur många som var från den platsen och det var. 16/8 *3 = 6 elever
Tillsist gjorde jag 6/ 3 * 2 = 6 flickor
Sedan kom jag ej vidare,
Okej, här har det blivit fel i sista steget när du ska ta fram antalet flickor. Jag tror du vänt på multiplikation och division. Du vet att 6 personer från Ovanmo åker buss. 2/3 av de är flickor. Hur många flickor blir det då?
6/3 * 2 = 4
Rätt, det är 4 flickor från Ovanmo som tar buss till skolan. Det de frågar efter är dock hur stor andel av klassen dessa flickor utgör. Totalt går det 28 elever i klassen. Kan du beräkna andelen?
28/4= 7
Tvärt om, när vi räknar ut andel gör vi så här:
I ditt fall är delen 4 och det hela 28.
Delen är alltså en del av klassen och det hela är hela klassen.
4/28=7
vänta då är det inte alls 7.
Nej, precis, det blir inget helt tal. Istället vill de att du förenklar bråket. Vet du hur man förenklar 4/28?
4/28 = 1/7
Rätt igen, men de vill inte att du svarar i decimalform. I uppgiften står det att man ska svara med ett bråk i sin enklaste form, dvs förkorta bråket så långt som möjligt.
Ja, super! Du har löst uppgiften.
Tack så jätte mycket, förstod mycket bättre nu. Ha en fin kväll!
Detsamma!