Betyder inte de röda siffrorna att det finns en ledtråd i slutet av boken?
Dessutom vore det bra om du kunde variera dina rubriker lite - nu vet man inte vilken av dina trådar som är vilken!
Nej. det betyder att uppgiften är av svårare karaktär. Just denna uppgift har en lösning, men förstår inte alls vad de har gjort:
De har delat upp 50 i 5*10, eftersom det är busenkelt att beräkna . Varför man sedan inte har beräknat utan delat upp det till 2 och 2,5 begriper jag inte - om det inte är så att uppgiften skrevs på den tiden en miniräknare inte kunde hantera tio-exponenter som är större än 100.
Min räknare säger owerflow om jag knappar in 10^200.
Förstår dock fortfarande inte..
(Titta efter i början av boken vilket år den är skriven - inte tryckt! Det kan hända att räknarna inte hade så stora minnen då.)
Tänk dig att du har en räknare som inte kan skriva större tal är , och att du av någon underlig anlednignvill beräkna . Då delr man upp detta jättelika tal i lite mer hanterliga bitar, som antingen är väldigt lätta att beräkna eller är mindre än overflowgränsen. På slutet behöver man multiplicera ihop lite siffror, och adderaen massa tio-exponenter, och det klarar man utan overflow. Hänger du med då? Om inte, så försök förklara precis vad det är som är kontigt.
Ja, jag tror det. Min räknare klarar inte av det, (får overflow), boken skrevs 2012.
Förmodligen klarar din räknare att beräkna , och då skulle man inte behöva skriva om lika mycket.
Hej!
Problemet blir enklare att lösa om man skriver talet som en tiopotens med hjälp av tio-logaritmen (lg). Eftersom det gäller att
och
(med hjälp av miniräknare)
så är
Det betyder att det stora talet kan skrivas
Jag låter dig avsluta problemet; det som återstår är att skriva talet på grundpotensform.
Albiki