10 svar
93 visningar
zoha behöver inte mer hjälp
zoha 6 – Fd. Medlem
Postad: 26 maj 2021 00:23 Redigerad: 26 maj 2021 00:39

Statistik

Hej! Vi har mätt bredden och längden för olika potatisar, och vi ska diskutera och analysera resultatet.

Jag har fastnat på en fråga, den lyder såhär.

För vissa elever ser det ut som om längd mätningarna gav ett lite bättre linjärt samband än diameter mätningarna för att beskriva sambandet mellan storlek och vikt hos potatisar. Varför tror du det är så?

Jonto 9699 – Moderator
Postad: 26 maj 2021 00:49

Har alla av er fått ungefär samma slags potatisar, av samma märke och så?

Jonto 9699 – Moderator
Postad: 26 maj 2021 00:49

De två diagrammen som visas, är det från samma elever eller är de olika elever som gjort de båda diagrammen?

zoha 6 – Fd. Medlem
Postad: 26 maj 2021 00:52
Jonto skrev:

Har alla av er fått ungefär samma slags potatisar, av samma märke och så?

Alla elever fick mäta 10 potatisar av olika storlekar, jag tror inte potatisarna var av samma märke.

zoha 6 – Fd. Medlem
Postad: 26 maj 2021 00:55
Jonto skrev:

De två diagrammen som visas, är det från samma elever eller är de olika elever som gjort de båda diagrammen?

Båda diagrammen visar klassen insamlade data, efter att alla grupper hade mätt sina potatisar la min lärare in alla värden i två diagram, den ena som visar hur vikten beror av längden och den andra visar hur vikten beror av diametern. 

Jonto 9699 – Moderator
Postad: 26 maj 2021 00:59 Redigerad: 26 maj 2021 00:59

Ah okej. Om alla har haft samma slags potatisar.

Vad tror du att det kan finnas för felkällor som berör på eleverna? 

Jonto 9699 – Moderator
Postad: 26 maj 2021 01:00

Ni har bara mätt 10 potatisar var. Är det tillräckligt att mäta så få för att få en rättvisande statistik?

zoha 6 – Fd. Medlem
Postad: 26 maj 2021 01:11
Jonto skrev:

Ah okej. Om alla har haft samma slags potatisar.

Vad tror du att det kan finnas för felkällor som berör på eleverna? 

Mitt diagram visade att vikten mot diametern gav ett bättre samband än vikten mot längden. Jag tror att detta kan bero på t.ex. om längden på en potatis är 10 cm och diametern är 3 cm, kommer potatisen att vara smal och ha en liten volym vilket de leder till at den inte väger mycket. Men om vi har en annan potatis med längden 10 och istället bredden 7 kommer potatisen att vara större och ha en större volym vilket då resulterar att potatisen väger mer. 

Men när det kommer till varför längd mätningarna ger ett bättre linjärt samband än diameter mätningarna vet jag inte direkt hur jag ska tänka. En felkälla kan vara att vissa elever har blandat ihop diametern med längden.

zoha 6 – Fd. Medlem
Postad: 26 maj 2021 01:15
Jonto skrev:

Ni har bara mätt 10 potatisar var. Är det tillräckligt att mäta så få för att få en rättvisande statistik?

Alla elever fick 10 olika potatisar så tillsammans blev de 80 olika potatisar, eleverna fick var sina 10 potatisar att mäta.

Jonto 9699 – Moderator
Postad: 26 maj 2021 01:32
zoha skrev:
Jonto skrev:

Ni har bara mätt 10 potatisar var. Är det tillräckligt att mäta så få för att få en rättvisande statistik?

Alla elever fick 10 olika potatisar så tillsammans blev de 80 olika potatisar, eleverna fick var sina 10 potatisar att mäta.

Ja men frågan undrade ju hur vissa av eleverna kunde få ett bättre linjärt samband. Då måste väl varje elev eller grupp beräknat sitt eget linjära samband om då bara bygger på 10 potatisar. Eller har jag förstått dig fel?

zoha 6 – Fd. Medlem
Postad: 26 maj 2021 01:39 Redigerad: 26 maj 2021 01:52
Jonto skrev:
zoha skrev:
Jonto skrev:

Ni har bara mätt 10 potatisar var. Är det tillräckligt att mäta så få för att få en rättvisande statistik?

Alla elever fick 10 olika potatisar så tillsammans blev de 80 olika potatisar, eleverna fick var sina 10 potatisar att mäta.

Ja men frågan undrade ju hur vissa av eleverna kunde få ett bättre linjärt samband. Då måste väl varje elev eller grupp beräknat sitt eget linjära samband om då bara bygger på 10 potatisar. Eller har jag förstått dig fel?

 

Ja, du har förstått rätt, men om 10 potatisar inte är tillräckligt för att få en rättvisande statistik, varför har då vissa elever fått att diameter mätningarna  och andra att längd mätningar ger ett bättre linjärt samband?

är de pga att vi har för lite insamlad data eller?

Svara
Close