Positiva och negativa tal
Hej pluggakuten. Jag förstår denna uppgiften men inte 100%, har skrivit på 1)-3 -5 2 4 (storleksordning) är de rätt? På uppgift 2) ska man alltså göra såhär?: -3+-5+2+4=-2
3a) 4+2=6 b) 4-(-5)=9
c) (-5)•(-4)=20
har jag gjort fel?
Vi tar #1 först.
Talen är 2, -3, -5, 4
#1 Placera dem i storleksordning.
Tänk dig att de anger olika temperaturer.
Ordna dem efter stigande temperatur, den kallaste först, den varmaste sist.
Då blir de ordnade i storleksordning.
[Eller placera ut dem på en tal-linje, det blir samma sak]
Arktos skrev:Vi tar #1 först.
Talen är 2, -3, -5, 4
#1 Placera dem i storleksordning.
Tänk dig att de anger olika temperaturer.
Ordna dem efter stigande temperatur, den kallaste först, den varmaste sist.
Då blir de ordnade i storleksordning.[Eller placera ut dem på en tal-linje, det blir samma sak]
-5, -3, 2, 4 såhär?
Kolla själv!
Står de i växande ordning?
Arktos skrev:Kolla själv!
Står de i växande ordning?
Ja jag tog den kallaste först alltså -5
Markera dem på en tallinje, så synas det tydligare.
Typ på x-axeln i ett koordinatsystem
Arktos skrev:Markera dem på en tallinje, så synas det tydligare.
Typ på x-axeln i ett koordinatsystem
Har kollat på en tallinje jag ser -5 först. Det är så jag tänker men jag är inte bra på negativa tal. Alltså kallare sen är 4 varmast..
Visst, det är precis som på en "vanlig" analog termometer.
Man kan sätta ut dem på y-axeln också (så man känner igen termometern).
Negativa tal under origo, ju kallare desto längre ner (minusgrader)
Positiva tal ovanför origo, ju varmare desto högre upp (plusgrader)
Arktos skrev:Visst, det är precis som på en "vanlig" analog termometer.
Man kan sätta ut dem på y-axeln också (så man känner igen termometern).Negativa tal under origo, ju kallare desto längre ner (minusgrader)
Positiva tal ovanför origo, ju varmare desto högre upp (plusgrader)
-5,-3, 2, 4
Visst.
#2 Beräkna summan av talen
Dvs lägg ihop dem, addera dem.
Kan man göra i vilken ordning som helst.
Arktos skrev:Visst.
#2 Beräkna summan av talen
Dvs lägg ihop dem, addera dem.
Kan man göra i vilken ordning som helst.
Tack för hjälpen.
Då går vi till 3c
3a och 3b har du gjort rätt.
Hur tänkte du där?
Men 3c, hur kan man tänka där?
För att produkten ska bli positiv måste båda talen ha samma tecken...
Arktos skrev:Då går vi till 3c
3a och 3b har du gjort rätt.
Hur tänkte du där?Men 3c, hur kan man tänka där?
För att produkten ska bli positiv måste båda talen ha samma tecken...
På 3a ville dom ha en så stor summa som möjligt testade addera vissa men det jag valde blev störst samma med 3b differensen ska bli så stort som möjligt och jag vet att minus och minus blir större.. dom slår ut varandra (sämst på att förklara) men hoppas du förstod.
men på 3c vet jag inte riktigt heller. Kan man inte bara ta 4•2?
leylaglou skrev:men på 3c vet jag inte riktigt heller. Kan man inte bara ta 4•2?
Du kan ju alltid pröva dig fram.
Multiplicera, i tur och ordning,
2•(-3)
2•(-5)
2•4
(-3)•(-5)
(-3)•4
(-5)•4
Vilken av dessa produkter blir störst.
Och sen den viktiga frågan, varför blir just denna produkt störst?