0 svar
59 visningar
Bs123 72
Postad: 1 feb 15:41

Pm Svenska 3

Hej jag har en fråga om uppgiftsbeskrivningen för pm nedan. 

Det finns många ideer om värdet av att barn ska läsa böcker. Det finns också tankar om att en del barnböcker är finare än andra och därmed mer värdefulla. Vissa anser att just Enid Blytons böcker inte är att betrakta som värdefulla, eftersom de rubriceras som långserieböcker och därmed har fått mycket kritik. Hur kan Enid Blytons böcker vara så populära samtidigt som de är så hårt kritiserade?

Presentera frågeställningen. Beskriv utifrån texthäftet dels ideer om vad som gör barnböcker värdefulla, dels vad som är typiskt för långserieböcker. Dra slutsatser om varför Blytons böcker varit så populära och samtidigt så hårt kritiserade. Slutsatserna ska vara baserade på din beskrivning. 

Jag undrar hur man ska strukturera pm:et. I texthäftet finns en källa som beskriver vad som gör barnböcker värdefulla, utan att nämna Enid Blyton. Det finns också en som beskriver långserieböcker, där en bok av Enid Blyton nämns. Sedan finns källor som specifikt talar om Enid Blytons bok "Fem" och varför den är kritiserad och omtyckt. Min fråga är då hur man ska koppla varje del i beskrivningen till frågeställningen. Om jag i ett stycke beskriver allmänt vad som gör barnböcker värdefulla, hur kopplas det till frågeställningen. I nästa beskriver jag vad som kännetecknar långserieböcker och i tredje nämner jag exemplet om en av Enid blytons böcker. Jag förstår att jag i avslutningen ska dra slutsatser där jag ska svara på frågan, men hur ska mina stycken i avhandlingen besvara frågan när vissa inte direkt kan kopplas till Enid blyton, såsom stycket om värdet i barnböcker.

Svara
Close