PM Svenska 3!
Hej, vi ska skriva ett PM i Svenska 3. Jag undrar om det här som jag har skrivit ser ut som ett PM. Om det inte gör det, vad kan jag ändra?
Den nya klassdebatten
“Om klasstillhörligheten tidigare avgjordes av tillgången på pengar har i dag det kulturella och sociala kapitalet större betydelse” säger studenten Hanna Adenbäck till Tomas Lerner i Dagens Nyheter (2012-06-19). Hur påverkas klasskillnaderna livet för unga i Sverige?
Något som idag kan medverka till att skapa klasskillnader i Sverige är om du växer upp med föräldrar som är invandrare menar Alakoski i Oktober i Fattig-Sverige. Dagbok. Bonniers 2012.. Alakoski skriver om hur det kan vara: “Vi var fattiga ändå. Vi var invandrare, levde på minimilön.” Alakoski skriver även i texten att fattigdom kan ge ett barn otrygghet och tillexempel vräkningshot.
Dagboken som Susanna har skrivit är tydligen ett reportage från Sverige idag, där allt fler människor saknar bostad och trygghet. Alakoski menar också i sin tankedagbok att fattiga barn utvecklas till förvaltare som tar ansvar för familjens dåliga ekonomi, de halkar efter och får känslomässiga bekymmer.
Skribenten Susanna berättar vidare i texten att hon anser att fattigdom skapar drömlösa tillstånd, Drömlösa tillstånd är farliga för samhället. Min enda dröm som barn: bort uttrycker sig Susanna i artikeln.
Hon var en invandrare, hennes familj hade som sagt inte mycket pengar. Alakoski skriver dessutom i texten att föräldrarna alltid var trötta och alltid hade värk. Mindre pengar skapar klasskillnader på grund av invandrarbakgrund hos föräldrar. Alakoski skriver också att vi bygger stall åt hästar men att människorna bor på gatan. Susanna skriver i sin bok om att hon inte har haft det bra under sin uppväxt, dels för att de levde på en minimilön, dels för att hennes föräldrar också var missbrukare.
Artikeln innehåller också dokument från olika myndigheter. Susanna skriver dessutom i den artikeln att hon vet något om fattigdom bland annat eftersom att hennes föräldrar arbetade. Det står senare i artikeln att föräldrarna jobbade svart för att få mer pengar som familjen kunde leva på.Alakoski berättar även i sin tankedagbok om att de aldrig åkte på semester.
Klasskillnad kan också uppkomma av en avsaknad av kulturella möten, t.ex inom konst, litteratur, musik eller teater. I Dagens Nyheter så skriver Thomas Lerner om en student som heter Hanna Adenbäck. Hon berättar även för Lerner att hon aldrig gick på teater utan kanske bio. Några personer som har gott om pengar kanske går på teater, medans de människor som har lite mindre pengar går på bio. Vidare säger Adenbäck till skribenten Thomas Lerner att när hon pluggade vidare efter gymnasiet, på detta vis menade hon att allt inte handlar om pengar, det finns en social och kulturell fattigdom också.
Hon började på en konstskola och på den skolan hade hon kompisar som hade koll på kända konstnärer. Det hade inte hon tyvärr, hon kände därför att hon tillhörde en lägre klass. Lerner berättar också i artikeln att Hanna inte var hemma omedelbart bland medelklasskamraterna på konstskolan. Hanna menar också på att klasstillhörlighet inte främst handlar om pengar, hon tycker att om man är fattig reser man oftast till Kreta och inte till Aten. Vidare skriver Lerner i den artikeln att Hanna tänkte att det fanns många i Sverige som var rikare än hennes familj. Adenbäck tänkte samtidigt att hon hade det bättre än flera av sina kamrater i förorten där Hanna växte upp. Adenbäck menar i artikeln att hon har den lägsta tjänsten och tjänar minst pengar, hon känner sig också som en arbetare.
Hanna menar i artikeln att ett sätt att vara är bättre än något annat, men hon konstaterar åter att klasstillhörighet och klasskänsla i dag handlar om så mycket mer än lönens storlek.
Hanna anser också i artikeln att hon vill diskutera politik och konst när hennes arbetskamrater pratar om träning och dieter. Enligt skribenten Thomas Lerner så säger Hanna dessutom att hon kände en kulturell fattigdom och möjligtvis också en social fattigdom. Hanna påstår i att de som är rika kan styra sitt och andra personers liv och att den som är fattig och tvingas ta emot bidrag har inte ens makt över sin vardag. Unga påverkas av klassskillnader om man exempelvis är en invandrare. Det finns också en kulturell och social fattigdom, det kan också påverka unga negativt och dessutom så ger de två nämnda faktorerna, en effekt på klassskillnaderna. Synen på klassskillnader har ändrats från att gå till att bara bero på hur mycket pengar man har till att det även finns, som sagt en kulturell och en social fattigdom år 2022.
Filip Häll GD19