Pildiagram
Jag tror inte jag begriper det där.
Handlar uppgifterna före om något liknande?
Hej och välkommen till Pluggakuten!
På a-uppgiften ska du rita ett diagram som ser ut ungefär så här (där X representerar definitionsmängden och Y representerar målmängden). Du ska byta ut elementen i respektive mängd så att det matchar din uppgift. Bilden är hämtad från Wikipedia, där du kan läsa mer om funktionsbegreppet.
Kommer du vidare då?
Yngve skrev:Hej och välkommen till Pluggakuten!
På a-uppgiften ska du rita ett diagram som ser ut ungefär så här (där X representerar definitionsmängden och Y representerar målmängden). Du ska byta ut elementen i respektive mängd så att det matchar din uppgift. Bilden är hämtad från Wikipedia, där du kan läsa mer om funktionsbegreppet.
Kommer du vidare då?
Jag har försökt men det blir fel
Laguna skrev:Jag tror inte jag begriper det där.
Handlar uppgifterna före om något liknande?
Nej, den gör inte det
Denis skrev:
Jag har försökt men det blir fel
Visa hur du har försökt så blir det lättare för oss att hjälpa dig.
Och hur vet du att det blir fel?
Varifrån kommer uppgiften? Det ser inte ut som en typisk Ma2-uppgift!
Denis skrev:Yngve skrev:Hej och välkommen till Pluggakuten!
På a-uppgiften ska du rita ett diagram som ser ut ungefär så här (där X representerar definitionsmängden och Y representerar målmängden). Du ska byta ut elementen i respektive mängd så att det matchar din uppgift. Bilden är hämtad från Wikipedia, där du kan läsa mer om funktionsbegreppet.
Kommer du vidare då?
Jag har försökt men det blir fel
Kan jag få tips hur med fråga B?
Denis skrev:
Kan jag få tips hur med fråga B?
Säg att ett element ur definitionsmängden kallas x.
Du vill nu algebraiskt beskriva hur detta element x avbildas på ett element genom räkneoperationen "dela med 3".
Hur du ska formulera detta beror på vilken mattekurs uppgiften är hämtad ifrån.
Vilken kurs är det?
Och har du läst wikipediaartikeln jag länkade till i svar #3?
Hur såg ditt svar på a ut?
Uppgiften kommer från ett matteprov för lärare 4-6. På en liknande uppgift ser lösningen så här:
Denis skrev:Uppgiften kommer från ett matteprov för lärare 4-6.
OK, om det är på nivå åk 4-6 så bör nog rätt formulering av svaret på b-uppgiften vara något i stil med:
f(x) = x/3, där definitionsmängden till funktionen f är {-2, -1, 0, 1, 2}
Men det är konstigt eftersom pildiagram inte förekommer på grundskolenivå vad jag vet.
Det stämmer att pildiagram inte förekommer på grundskolenivå men en liknande uppgift finns i provet.
Har du något lösningsförslag/hur man ska tänka på fråga a och c? Vad ska man tänka när det frågas om det är en funktion eller inte?
Denis skrev:Det stämmer att pildiagram inte förekommer på grundskolenivå men en liknande uppgift finns i provet.
Har du något lösningsförslag/hur man ska tänka på fråga a och c? Vad ska man tänka när det frågas om det är en funktion eller inte?
Fråga a: Gör ett pildiagram liknande det du visade i svar #11.
Fråga c: För att f ska vara en funktion måste det gälla att varje element i definitionsmängden avbildas på maximalt ett element i målmängden. Uppfylls det?
För fördjupning: Läs wikipediaavsnittet jag länkade till i svar #3. Och läs detta avsnitt i Matteboken.se.
Berätta gärna vilken kurs du läser så blir det lättare för oss att hjälpa dig på rätt nivå.