Peter, mynt, buss
Det är uppgift:
Peter stod i bussen, som körde med hastigheten 25 m/s på en rak horisontell väg, så han vågade plocka upp sina mynt i handen för att räkna dem. När han hade ett tiokronorsmynt kvar i handflatan bromsade busschauffören så att myntet flög iväg längs mittgången. Peter själv hann få tag i en stolpe. Vid inbromsningen utsattes bussen för en acceleration med storleken 2,3 m/s2 . Peters mynt lämnade hans hand 1,5 m ovanför bussgolvet. Hur långt från Peters hand träffade myntet golvet på bussen?
Det är mina beräkningar:
Jag är osäker om det skulle användas de sista beräkningarna nämligen hitta s genom Pytagoras sats. Annars ser det ok ut?
Om du ritar, vad har du räknat ut på slutet med Pythagoras sats tror du?
Ja, det ser okej ut i övrigt.
Ebola skrev:Om du ritar, vad har du räknat ut på slutet med Pythagoras sats tror du?
Ja, det ser okej ut i övrigt.
Hypotenusan - så det är avstånd mellan Peters HAND och myntet
I min uppgift skulle jag rita triangeln?
AAnastasiia skrev:Hypotenusan - så det är avstånd mellan Peters HAND och myntet
I min uppgift skulle jag rita triangeln?
Det är det direkta avståndet men det är sannolikt inte vad som söks. Normalt beskrivs avstånd med hjälp av mätningar i horisontella och lodräta led eftersom längden på hypotenusan beror av vinkeln. Därmed säger inte svaret "1.5 meter utifrån Peters hand" någonting.
Då du vet att det lodräta är 1.5 meter eftersom det är givet i uppgiften är det horisontella avståndet du ska redovisa (alltså 0.35 m)
Tänk dig själv om du ska säga hur långt det är fram till något. Om du beskriver det med hypotenusan måste du säga att det är från ditt huvud eller din hand etc. du mäter, exempelvis. Men det skiljer sig från en annan person som är längre än dig eller håller handen vid en annan position.
Ebola skrev:AAnastasiia skrev:Hypotenusan - så det är avstånd mellan Peters HAND och myntet
I min uppgift skulle jag rita triangeln?
Det är det direkta avståndet men det är sannolikt inte vad som söks. Normalt beskrivs avstånd med hjälp av mätningar i horisontella och lodräta led eftersom längden på hypotenusan beror av vinkeln. Därmed säger inte svaret "1.5 meter utifrån Peters hand" någonting.
Då du vet att det lodräta är 1.5 meter eftersom det är givet i uppgiften är det horisontella avståndet du ska redovisa (alltså 0.35 m)
Tänk dig själv om du ska säga hur långt det är fram till något. Om du beskriver det med hypotenusan måste du säga att det är från ditt huvud eller din hand etc. du mäter, exempelvis. Men det skiljer sig från en annan person som är längre än dig eller håller handen vid en annan position.
Vad skulle jag skriva då i uppgiften?
AAnastasiia skrev:Vad skulle jag skriva då i uppgiften?
Jag citerar mig själv:
Ebola skrev:
Då du vet att det lodräta är 1.5 meter eftersom det är givet i uppgiften är det horisontella avståndet du ska redovisa (alltså 0.35 m)
Om du ritar en figur över situationen förstår du nog förmodligen också varför detta är avståndet du borde redovisa. Fundera lite på det.
Jag tycker frågan är dåligt formulerad. Jag tror att uppgiftskonstruktören har tänkt sig att frågan skall uppfattas så som Ebola tolkar den, men läser man vad det verkligen står så ligger AAnastasiias tolkning närmare.