permutationer
Jag förstår riktigt varför dem löser det så?
Jag löste den på följande sätt:
p(32,2) = 32!/2!=992
Vad är det du har räknat ut med uttrycket p(32,2)?
Smaragdalena skrev:Vad är det du har räknat ut med uttrycket p(32,2)?
Olika sätt att välja och ordna X element från en mängd m. Y element?...
Olika sätt att välja 2 av 32 elever utan hänsyn till ordningen. Vad är det man frågar efter i uppgiften?
Smaragdalena skrev:Olika sätt att välja 2 av 32 elever utan hänsyn till ordningen. Vad är det man frågar efter i uppgiften?
Hur många lektioner kan läraren ha innan det slut på nya frågelistor
Vad står det på frågelisten? Hur många namn?
Smaragdalena skrev:Vad står det på frågelisten? Hur många namn?
I och med det 32 elever så 32 namn?..
På hur många olika sätt kan man ordna de 32 namnen i en lista?
Smaragdalena skrev:På hur många olika sätt kan man ordna de 32 namnen i en lista?
32! olika sätt?
Ja, och varje lista räcker i två lektioner (enligt uppgiftstexten), så...
Smaragdalena skrev:Ja, och varje lista räcker i två lektioner (enligt uppgiftstexten), så...
multiplicerat med 2?..
Men om det är en ny lista som inte liknar den förra hur vet vi att man multiplicerar med två?
Är det någon specifik formel vi arbetar med? Eller bara logiskt tänkande?
Vi kan nog anta att det tar lika lång tid att ställa frågorna oavsett i vilken ordning eleverna får svara. Alla listor är ju lika långa.