Påverkar skolan dig negativt eller positivt kring stress och prestationsångest?
En fråga som många kan svara på, elever, lärare föräldrar, psykologer osv...
Hur tänker ni kring stress och prestationsångest i skolan? Upplever ni detta? Om ja, vad är orsaken, vad behöver förändras tycker du?
Själv är jag väldigt tacksam för att mina lärare pratar mycket om detta med alla elever. De är väldigt förstående och försöker sprida ut proven, redovisningarna och inlämningarna över veckan så att allt inte hamnar på samma dag. Jag tror att detta leder till mindre prestationsångest bland eleverna.
Om du kämpar med detta just nu vill jag bara säga att du är grym och kommer ta dig igenom detta.
Okej, Jag är en elev som går i 9:an, och jag tycker att informationen vi får från skolan och allt utbildning är väldigt viktigt och är lärorik. Men det finns några saker som borde ändras t.ex.
- BETYGSSYSTEMET
- Prov
- Lärarna
Då börjar vi med betygssystemet, betygssystemet är väldigt orättvis och stressande, och det är för att det betyget jag får från t.ex. matte läraren, är inte vad jag kan utan vad jag har visat både under lektionerna och på prov,så jag tycker att när du anmäler till gymnasium då är det inte de rätta betygen eftersom du har inte kunna visa vad du kan och/eller vad du faktiskt är bra på.
Sedan kollar vi på själva betygssystemet så är det välllldigt orättvis, och det är för att om man får i ett ämne alla kriterier på A men ett på E då får du ett D i slutbetyg, och problemet där är att allt jag har gjort under hela terminen och att jag var vaken till 2 på natten för att göra läxor och utveckla mig osv.. kom bara med ett D i slutändan. SÅ DET BORDE ÄNDRAS
lärarna däremot, sa till oss hela tiden i 6:an att det är inte så viktigt med NP och det är inte hela grejen och det viktigaste är bara 9:an så de flesta sket i, men nu i 9:an så kommer de och säger samma sak, stressa inte, vad är det värsta som kan hända ett F men det spelar ingen roll för att det är ändå inte ditt slutbetyg, men för det mesta så är det faktiskt det, och när de gör det och så får vi reda på senare att det är typ allting som står på det då blir vi bara fetttt stressade och då är det redan försent eftersom vi inte kunde förbereda oss.
Så jag tycker att skolan är väldigt stressande och det är p.g.a av människor runt om dig såsom lärare, eleve roch andra föräldrar och personal, och hela betygssystemet borde ändras.
Jag ser det från andra hållet, eftersom jag är lärare i högstadiet. Betygssystemet är bra, tycker jag, men eleverna borde naturligtvis veta att NP är viktiga och att man som lärare ska ta speciell hänsyn till resultaten vid betygsättning.
Det som stressar mig mest annars är alla dessa försenade restuppgifter som ramlar in hela tiden. Det finns en konflikt i att jag sätter ett slutdatum för inlämning, samtidigt som skollagen säger att allt eleven visat att den kan fram tlll betygsättningen ska beaktas. Men det är inte så kul i jul när det helt plötsligt dimper in stora inlämningsarbeten som borde ha lämnats in senast i slutet av sptember och som tar tid ifrån mina möjligheter att planera roliga lektioner och rätta de uppgifter eleverna fått nu i november, bara för att vissa elever inte tyckte de hade tid att göra klart uppgiften när det var tänkt, och när jag avsatt tid för att rätta och bedöma uppgifterna.
Det tar nämligen ungefär tio gånger så lång tid att rätta och bedöma ett enstaka arbete som lämnats in försenat än ett som lämnats in i tid, eftersom jag måste gå tillbaka till använda läroböcker och sedda filmer för att friska upp minnet om vad som gällde den gången eleven fick uppgiften, så att jag inte blandar ihop den med uppgifter jag gett till andra klasser.
Kort sagt, skulle eleverna lämna in sina arbeten i tid, skulle samtidigt mina lektioner bli roligare för elleverna och jag själv bli en mycket mindre stressad lärare, speciellt i slutet av terminerna.
Betygssystemet är bra, tycker jag,
Tycker du inte att betygssystemet är kontraproduktivt, eftersom elever inte vill ställa frågor till sina lärare när det är något de inte förstår - de vill ju inte vill avslöja sin okunskap och därmed sänka sitt betyg? Här tycker jag att Pluggakuten har ett viktigt uppdrag, efersom vi inte ens VET vem som har ställt frågan och alltså inte kan sänka denna elevs betyg.
Smaragdalena skrev:Betygssystemet är bra, tycker jag,
Tycker du inte att betygssystemet är kontraproduktivt, eftersom elever inte vill ställa frågor till sina lärare när det är något de inte förstår - de vill ju inte vill avslöja sin okunskap och därmed sänka sitt betyg? Här tycker jag att Pluggakuten har ett viktigt uppdrag, efersom vi inte ens VET vem som har ställt frågan och alltså inte kan sänka denna elevs betyg.
Jag utgår från grundskolans betygssystem eftersom det är det jag använder numera. Det tycker jag är bra. Som lärare uppmuntrar jag elever att ställa frågor under genomgångarna när det är något de inte förstår. Det är inget som bestraffas utan något som premieras. Om en elev ställer frågan högt kan jag anta att tio till undrar samma sak men vill inte fråga pga blyghet eller ovilja att visa okunskap. Frågor gör att jag ser var min egen undervisning är oklar samtidigt som det jag undervisar om förtydligas geom elevernas frågor.
Under NP är det så att man utgår från en matris och om du får resultaten AAE på tre nationela prov blir slutresultaet ett D som betyg på provet. Däremot används ju hela resultatet som grund vid betygsättnning och de två A betygen kan mycket väl hjälpa eleven till ett A i slutbetyg i ämnet, även om provbetyget är ett D. Det är väldigt viktigt att skilja på provbetyg och ämnesbetyg i det fallet.
Det var en enorm matris-hysteri under några år, som numera ebbat ut, som väl är. Om man istället använder sig av betygssystemet som det faktiskt är tänkt, som en grund där det centrala innehållet mäts mot kunskapskraven, fungerar det alldeles utmärkt, tycker jag. Det är rättvist mot elever som kan ha en mängd olika kunskaper som inte passar i en matris, och som kan tas med vid en betygsättning baserat på ämnets samtliga kunskapskrav. Samtidigt gör systemet att jag som lärare har rätt fria händer vid utformningen av lektionerna, jobbet blir kreativt och roligt, eftersom det inte är det centrala innehållet som betygsätts, utan kunskapskraven.
Så ja, jag tycker att grundskolan har ett rättvist och bra betyssystem i dagsläget. Bra mycket bättre än under LPO94, eller som det var när jag själv gick i skolan när lika många fick 1 som 5 i en årskurs i ett ämne, lika många fick 2 som 4 och resten fick treor. Det, om något, var ett oerhört orättvist betygssystem. Med dagens system kan ju faktiskt alla elever i en klass få A, bara de anstränger sig.