Förstår inte kvadreringsreglerna...
Kan någon på ett MYCKET förenklat sätt hjälpa mig förstå kvadreringsreglerna. Boken hjälper mig inte alls. Kanske rita lite i bilden hur jag ska multiplicera osv och i vilka steg.
Laguna skrev:Hjälper det här? https://www.matteboken.se/lektioner/matte-2/algebra/kvadreringsreglerna
Mja, jag kan ju se, genom att titta på lösningarna, hur det ska adderas och multipliceras.
Men förstår inte hur det hänger samman. Till exempel, varför blir det +16 och inte -16 i svaret på nedersta frågan? Det är ju ett minus i parentesen?
Sista termen är (-4)(-4) = 16. Minus gånger minus är plus.
Kan du se att (a+b)(c+d) = a(c+d) + b(c+d) ?
Vet inte om färgläggning hjälper. Här har jag först färgat den ena parentesen röd, och då jag kommit en bit färgar jag den ena röda blå, så att man håller koll på var som de olika termerna kommer i från.