Osäker på hur jag får fram x & y
Hej,
har en uppgift som är, ”Bestäm de okända sidorna i figurerna”.
rita upp triangeln:
vet att jag bör räkna fram en obekant sida åt gången. Men har svårt att se motsatt sida. Exempel motsatt sida till x? Eller y?
Undrar hur jag ska tänka?
Just nu är de två trianglarna i varandra. Testa att separera på dem och se då om du kan förstå det bättre.
Edit: Det du ska utgå från är det som förklaras i bilden här under.
Naturens skrev:[...],
har en uppgift som är, ”Bestäm de okända sidorna i figurerna”.
[...]
Det måste finnas mer information om trianglarna, annars går den inte att lösa. Ladda gärna upp en bild på uppgiften.
Tack för svaren.
här kommer bilden:
jag är på uppgift b
Jag fick fram svar jag tycker är helt rimliga. Jag tror definitivt den går att lösa.
Menar du att jag ska separera på dom så här:
Ja det var så jag menade att du skulle göra.
Men har du satt ut måtten helt rätt på den högra triangeln?
jag tror det, liksom mellan A och B = 2,2 + Y och mellan B och C är det 15 och mellan A och C är det 10 + x tänker jag, eller nej kanske ska de bara stå x mellan A och C ?
Vad är måttet på den större triangeln?
10 cm ?
så ska de kanske stå 10 på den och inte x ? men varför är de ett x där då?
För den lilla sträckan mellan det blåa strecket och den mest högra vinkeln är x cm.
På den mindre triangeln som du ritat upp är det, precis som du skriver, 10 - x cm.
jag rita nytt:
dela in det i en stor och en mindre
den stora (den till höger) ska väl stå 10+x för liksom x är ju bara den lilla biten (som man ser i triangeln längst till vänster) så då borde väl det vara 10+ x?
I din första triangel, den vänstra ursprungliga, så har du pilar från båda ändarna och markerat det med 10. Alltså är hela den stora bottenplattan 10cm. x är en del av de 10cm
Okej, så om hela bottenplattan är 10 cm, detta med båda trianglarna "i varandra".
när jag delar på dom får den lilla 10-x och den stora blir ju då bara 10 cm för den är ju hela bottenplattan.
Det jag vill få fram är x från 10, så borde då inte den triangeln längst ner då ha värdet 10-x med? för den kan ju inte bara vara x när jag vet att hela bottenplattan är 10 och den stora är ju hela bottenplattan?
Förlåt jag förstår inte riktigt vad du menar.
Men i denna bild så är följande:
Grönt streck = x cm
Rött streck = 10 + x cm
Blått streck = 10 cm
Tack. Jag hänger med på det du skriver.
Det jag undrar är, när jag delar på trianglarna (då jag har två) så får botten på "den lilla" triangeln värdet:
10-x
Vad blir det på den stora? blå streck som då är 10cm? men om så, dvs om det ska vara 10 cm varför är det ett x där? på grön?
Jag tänker ju att grön är det jag vill få reda på, men när jag har delat på trianglarna så blir ju grön x botten till blå botten dvs hela vägen.
Så borde bottenplan på den stora triangeln (när jag delar på den från den lilla triangeln) inte blir
10 - x, dvs jag har blå men vill få fram grön bara ?
Förlåt jag glömde lite en linje i bilden.
Den svarta linjen bredvid den gröna är 10-x.
Då i din lilla triangel så får du värdet 10-x. Av detta så får du in x i din ekvation och kan där räkna ut vad x är.
okej, tack, så den "stora triangeln" har bottenvärde på 10 cm?
Ja
För att få fram X värdet kan jag inte använda AB/DE = AC/DF,
jag tänker att jag kan ställa upp de så här kanske:
10/10-x, men vad är motsatsen till botten är det exempelvis y sidan eller 12 sidan?
Använd denna bilden. Du kan välja vilka sidor som helst. Så länge det är "samma" sidor i båda trianglarna.
OK, det står inte (men det förutsätts) att sidorna med längderna 12 och 15 cm ör parallella.
Då är trianglarna ABC och ADE likformiga..
Sätt nu upp uttryck för dessa två trianglars sidlängder och använd likformighetssamband som OILOL tipsade om i svar #2.
Tack för svaren.
Jag har svårt att räkna fram rätt svar. Har försökt ett par gånger men det blir inte rätt.
y ska bli 8,8cm men jag får något helt annat. Visar nedan:
Naturens skrev:Tack för svaren.
Jag har svårt att räkna fram rätt svar. Har försökt ett par gånger men det blir inte rätt.
y ska bli 8,8cm men jag får något helt annat. Visar nedan:
Det blir fel mellan rad 1 och 2.
Multiplicera båda sidor med 12 och med y, så att du blir av med nämnarna, innan du börjar subtrahera.
Okej tack.
jag gjorde så här:
men om jag - 2,2 i V.L hamnar den bara i H.L sen osv? Tror jag gör fel?
Det blir fel i steg 4, där multiplicerar du HL med y, precis som du bör, men du multiplicerar VL med 1/y. Meningen med att multiplicera båda sidor med y är att bli av med nämnaren. Nu ser jag att det blir fel i steg 3 också, du har glömt parenteser.
Det är nog enklast att du börjar om från början. Du börjar med ekvationen . Börja med att förenkla HL. Multiplicera båda sidor med y och med den nya nämnaren från HL. Hur ser ekvationen ut när du har gjort detta?
okej,
jag gjorde så här:
Jag fick fram y värdet. Tack. Det var de där i början som hjälpte mig, dvs steg 1-6 tänkte inte på parenteser mm. Blir enklare att se vad man ska göra då.
försökte få fram x värdet lite på samma vis, facit vill ha ett x värde som är 2,0. Jag vill ge ett x värde som är 10/3 ?
Naturens skrev:Jag fick fram y värdet. Tack. Det var de där i början som hjälpte mig, dvs steg 1-6 tänkte inte på parenteser mm. Blir enklare att se vad man ska göra då.
försökte få fram x värdet lite på samma vis, facit vill ha ett x värde som är 2,0. Jag vill ge ett x värde som är 10/3 ?
Du har alltså valt den nedersta sidan (10 respektive 10-x) i vänsterledet, men vad är det du har i högerledet? Om du har valt högersidan i den stora triangeln (15) så skall du välja högersidan i den lilla triangeln också (12), men du har skrivti 10 i nämnaren?!
Sorry, blir trött i huvudet ibland, så behövde väl bara lite luft.. skrev fel där med 10:an så du har rätt. Men tack för all hjälp.