1 svar
100 visningar
LinalgTenta 37
Postad: 5 aug 2022 17:32

Ortogonalprojicera Linje på Plan

Hej,

 

Generellt tänker jag att man väljer en punkt på planet, och väljer en punkt på linjen. SKapar en vektor mellan dessa och projicerar på normalen, för att sedan ta:

(den vektor jag konstruerade från punkterna) - (ortognalprojektionen) = riktingsvektor för linjen som är ortogonalprojektionen.

 

Däremot verkar detta inte funka. Istället måste man beräkna skärningspunkten mellan linjen och planet, och därifrån skapa vektor till linjen, se nedanstående bild:

 

Varför är det egentligen så? Varför funkar det inte att konstruera en random vektor med en punkt på plane och en punkt på linjen, utan varför måste man utgå  från skärningspunkten?

D4NIEL 2933
Postad: 6 aug 2022 11:12 Redigerad: 6 aug 2022 13:01

Jag är inte helt säker att jag förstår din metod. Man måste inte utgå från skärningspunkten. Men eftersom du ändå måste ha en punkt på linjen kan det vara bekvämt. Ett annat alternativ är att projicera riktningsvektorn för linjen på planet och sedan kombinera det med en punkt "under" linjen.

Däremot kan du inte bara välja en slumpmässig punkt och skapa en vektor? Jag uppfattar det som att du tycker att vilken vektor som helst mellan en punkt på cirkeln (i planet) och en punkt på linjen ska gå att använda och så är det ju inte.

 

Svara
Close