10 svar
257 visningar
Student666 8
Postad: 30 jun 05:34

Orolig inför betyg och gymnasium i åk 9 efter sommaren

Hej, jag gick ut ur åk 8 med 252,5 merit poäng. Nu är det ju sommarlov och jag är orolig för åk 9 efter sommaren. Gymnasiet som jag vill komma in på har en antagningspoängen på 295 poäng. Jag undrar om det är möjligt för mig fortfarande att komma in på det. Har ni några erfarenheter, har ni upplevt liknande? Hur mycket kan man höja sig i åk 9. Exempel så har jag E i hemkunskap, kan jag exempelvis gå från E till A där? Kan ni ge mig tips och försöka säga om det är möjligt eller hur det är för era erfarenheter. Hur ska jag höja mig, kommer antagningspoängen sänka sig? Snälla hjälp, dela med er av era tips och erfarenheter. Tack! 

shkan 230
Postad: 30 jun 12:12

Hej! Några tips för att höja dina betyg är att alltid vara med och vara delaktigt på lektionerna. Alltid ha med dig saker som behövs för lektionen, exempelvis mattebok och penna för matte eller fysikbok för fysik. Visa att du är alltid intresserad av ämnet och du vill lära dig mer, för att alla vill investera i någon som vill faktiskt lära sig.

Som en elev i åk 8 som kommer att också gå 9:an i höst, så kan du träna lite under sommaren på svaga ämnen. Kanske om du är svag i t.ex svenska så kan du läsa lite mer eller göra några läsförståelse. Om du är lite svagare i matte kan du göra lite matte under sommaren.

 

Att öka sig från E - A är väldigt svårt, men inte omöjligt. Jag kunde till exempel öka min slöjdbetyg från E till B. Däremot måste du ta i och vara redo på att göra mycket jobb och ansträngning. 

 

Gällande Antagningspöängen så kan du på den 2:e juli (på tisdag) kolla på de nya resultaten för slutantagningarna i Stockholms län. 

Det är nog bara dina lärare som kan svara på vad du behöver göra för att höja ditt betyg. Fråga dem gärna direkt när terminen börjar vad du behöver uppvisa för att nå ett högre betyg.

Student666 8
Postad: 30 jun 14:34

Ok, tack för era svar och tips. Jag undrar också lite kring de nationella proven i åk 9. När man har prov i SO och NO, kommer man behöva mycket förkunskaper från åk 7 och 8 för att kunna nå höga betyg som A på proven. Behöver man också mycket förkunskaper för att nå ett högt betyg i åk 9. Exempel menar jag om jag har haft D i kemi åk 7 och åk 8. Kan jag höja mig till A i åk 9 utan att ha så mycket förkunskaper utan bara vara bra på det vi lär oss då. Kollar de på betygen som man har haft tidigare i ämnet när de bedömer betyget i åk 9?

shkan 230
Postad: 30 jun 14:39
Student666 skrev:

Ok, tack för era svar och tips. Jag undrar också lite kring de nationella proven i åk 9. När man har prov i SO och NO, kommer man behöva mycket förkunskaper från åk 7 och 8 för att kunna nå höga betyg som A på proven. Behöver man också mycket förkunskaper för att nå ett högt betyg i åk 9. Exempel menar jag om jag har haft D i kemi åk 7 och åk 8. Kan jag höja mig till A i åk 9 utan att ha så mycket förkunskaper utan bara vara bra på det vi lär oss då. Kollar de på betygen som man har haft tidigare i ämnet när de bedömer betyget i åk 9?

Hej. Gällande din fråga så behöver alla ämnen förkunskaper för att kunna bygga vidare. Man behöver till exempel förstå algebra innan man gör till exempel ekvationssystem. Om du har ett D i kemi i både åk 7 och åk 8, så kan du få A i kemi i 9:an, men du måste ta i och ansträng dig lite mer. 

Student666 8
Postad: 30 jun 15:54

Ok, tack så mycket. Men jag har fortfarande några beundringar. Hur kommer det se ut angående de nationella proven i SO och NO. Kommer det exempelvis om man har prov i SO, kommer det vara ett kombinerat prov av Religion, samhäll, geografi och Historia eller hur kommer det vara? 

Nej, NP för SO och NO görs i något av de fyra ämnen som tillhör dem.

Har du godkänt i alla ämnen idag? (Antar det, men det är möjligt att inte ha det trots 252,5 meritpoäng) Om inte, bör det första du satsar på vara att få godkänt i de ämnena. Rent poängmässigt väger det lika tungt att gå från F till E, som att gå från E till A. 

Om du har godkänt i alla ämnen, behöver du höja dig med 42,5 poäng. Om du höjer ett betyg med ett snäpp (exempelvis från C till B, eller från D till C), får du 2,5 poäng. Du behöver därmed höja dina betyg med sammanlagt 17 snäpp för att nå 295 meritpoäng. Kanske behöver du 300 poäng för att sitta hyfsat säkert. Då är det nitton snäpp du behöver höja dig. 

Gör en plan! Skriv upp alla ämnen och dina nuvarande betyg. Fördela sedan dessa sjutton (eller nitton) ökningar på de ämnen där det känns som att du lättast skulle kunna höja dig. Markera även vilka höjningar som känns någorlunda enkla/säkra (exempelvis de ämnen du tycker om eller har lätt för), och vilka som känns medelsvåra och väldigt svåra. Om det är många ämnen för du känner dig osäker på om du kan höja dig där, kanske du behöver planera in fler försök att höja dig än bara dessa 17 eller 19. 

Ämnen med nationella prov är ofta enkla att höja sig i, sett till hur många kunskapskrav du kan visa upp samtidigt. Skriver du A på de nationella proven i engelska, är det med mycket stor sannolikhet det du får i betyg, även om du hade C i åttan. Det kan vara bra att ha med i tanken när du planerar för vilka betyg du vill försöka höja. 

Därefter tar du ett ämne i taget. Fundera på vilka grundkunskaper du har, och om du saknar några. Läs igenom det centrala innehållet i läroplanen, Lgr22, samt kunskapskraven för det betyg du vill uppnå. Fundera på vad du behöver jobba på för att nå ditt mål. Gör en plan för hur och när du ska jobba för att nå målet. 

Allmänna tips som hjälper dig i nästan alla ämnen:

  • Läs mer! Läs böcker, tidningar, reportage, alla längre texter du hittar. Om du har någon kompis som vill läsa mer eller höja sina betyg, läs samma bok och diskutera. Tänk ut tre frågor var som testar läsförståelse av bokens innehåll, och fråga varandra om dem. Leta upp en eller flera diskussionspunkter i boken, och fundera över dem tillsammans. Om ni kan hitta färdiga frågor om en bok, använd dem! Gå till ditt lokala bibliotek och låna flera böcker. Om en bok är för tråkig, lämna tillbaka den och läs en annan. 
  • Reflektera mer! När du läser nyheterna, välj någon större nyhet och undersök samband, orsak, verkan och konsekvenser. Fråga alltid varför! Varför invaderade Ryssland Ukraina? Fundera över officiella anledningar (exempelvis ”för att denazifiera Ukraina”), och inofficiella anledningar. Nöj dig inte med en motivering/förklaring, utan fråga varför igen. Om Putin säger att målet är att denazifiera Ukraina, varför används den motiveringen? Jo, för att det finns ett väldigt starkt stöd/folkminne inom den ryska befolkningen som stöder kamp mot nazosterna. Varför? Jo, på grund av Nazitysklands försök till invasion under andra världskriget. Fråga varför om och om igen, tills det känns som att svaret är logiskt (handlingen behöver inte vara logisk - Rysslands invasion av Ukraina är fruktansvärd och ursäkten om att denazifiera ett land håller inte riktigt i ett land där presidenten vuxit upp i en judisk familj - men förklaringen kan vara logiskt sammanhängande). 

    Tänk även utifrån olika perspektiv. Bra perspektiv att titta på är stort-litet (hur påverkas en individ, hur påverkas grupper, hur påverkas samhället eller världen), områdesmässigt (hur påverkas miljön, sociala omständigheter, ekonomin, mm), samt tidsmässigt (dåtid, nutid, framtid). 
Mesopotamia 1095
Postad: 30 jun 23:16

Angående hemkunskapen, vad är det som gör att du får E?

Är det själva matlagningen eller teorin? Jag skulle gissa att det är teorin eftersom de praktiska endast är två betygskriterier av alla inom ämnet.


Hemkunskap är ett typiskt ämne där man behöver tänka på miljön och det hållbara fokuset inom varje del.

Lagar du mat? Använd så lite diskmedel som möjligt, slösa inte på vatten; läraren ser om du gör det.

Får du en fråga om tallriksmodellen? Resonera om grönsakernas roll i ekosystemen jämfört med djurens och köttets. Vad händer om man skövlar skog / har mycket djur på bete?

Ska du planera ett recept? Försök använda så miljövänliga ingredienser som möjligt; fråga din lärare om det finns rester som ska användas upp innan de blir dåliga.

Hänger du med?

Student666 8
Postad: 1 jul 02:54

Ok, jag börjar hänga med lite. Men lite mer detaljerat, jag förstår riktigt hur du menar med att planera recept. Är det teorin eller matlagningen som bedöms mest?

Mesopotamia 1095
Postad: 1 jul 17:36

När man planerar ett recept bedöms båda delar, men teorin är starkt framträdande, dvs. du har en god möjlighet att visa dina kunskaper, vilket kan hjälpa dig mot ett högre betyg.


Tillägg: 1 jul 2024 17:36

Jag skulle dock säga att båda delarna är lika viktiga.

Svara
Close