7 svar
226 visningar
R.i.Al behöver inte mer hjälp
R.i.Al 611
Postad: 15 maj 2020 17:51 Redigerad: 15 maj 2020 17:52

Ordningsmax

Hej, jag löste allt här och skickade till läraren, fick rätt på allt men han var inte nöjd med min förklaring på c) uppgiften. Han skrev ((Här är det fel, eller jag förstår inte vad du menar...Svaret borde handla om hur många våglängders vägskillnad det är i D.))

Men det står jo i mitt svar hur många vägskillnader det blev (2cm) som innefattar 2 våglängder. Hur tror ni vill han att jag ska formulera svaret?

JohanF 5412 – Moderator
Postad: 15 maj 2020 20:32

Det är lite svårt med syftningen, du snärjer in dig i någonting som du egentligen inte behövde förklara eftersom du redan gjort b-uppgiften. Du skriver "vägskillnaden mellan centralmax och 1'a ordningens max...", vilket är en ganska otydlig formulering. (Du menar säkert rätt...). Man kan inte tala om en vägskillnad mellan två punkter. Man kan bara tala om vägskillnad mellan två vägar...

Om du hade rätt på b-uppgiften så kunde du bara ha konstaterat i c-uppgiften hur stor vägskillnaden faktiskt var i b-uppgiften och därmed vilken ordnings max det var i punkten D. 

Visade du vad du menade med SAoch SB?

PeterG 318
Postad: 15 maj 2020 20:33

Vägskillnaden tar man fram med Pythagoras sats. 62 + 82 = BD2. Gjorde du det? När du har det svaret resonerar du hur många våglängder det blir.

Du gör lite omvänt, men som jag ser det är det helt rätt.

R.i.Al 611
Postad: 16 maj 2020 03:15
JohanF skrev:

Det är lite svårt med syftningen, du snärjer in dig i någonting som du egentligen inte behövde förklara eftersom du redan gjort b-uppgiften. Du skriver "vägskillnaden mellan centralmax och 1'a ordningens max...", vilket är en ganska otydlig formulering. (Du menar säkert rätt...). Man kan inte tala om en vägskillnad mellan två punkter. Man kan bara tala om vägskillnad mellan två vägar...

Om du hade rätt på b-uppgiften så kunde du bara ha konstaterat i c-uppgiften hur stor vägskillnaden faktiskt var i b-uppgiften och därmed vilken ordnings max det var i punkten D. 

Visade du vad du menade med SAoch SB?

Jo, hur ska jag bevisa då varför det blir 2:a ordningsmax? Eftersom mellan cental max och 1:a max skall det vara en våglängd, och här mellan central max och D är det 2 våglängder, då blir det andra ordningdsmax. Jag skrev också att vägskillnaden SB-SA=2cm, dvs 2 våglängder. 

Kan man vara tydligare än så? Hur hade ni själv tänkt att svara på det?

Förresten; vad betyder "snärja in mig" ? 😅

R.i.Al 611
Postad: 16 maj 2020 03:20 Redigerad: 16 maj 2020 03:40
PeterG skrev:

Vägskillnaden tar man fram med Pythagoras sats. 62 + 82 = BD2. Gjorde du det? När du har det svaret resonerar du hur många våglängder det blir.

Du gör lite omvänt, men som jag ser det är det helt rätt.

Ja jag beräknade vägskillnaden med pythagoras sats och fick 2cm. Jag skrev i mitt svar att det motsvarar 2 lambda, alltså 2 våglängder.  

R.i.Al 611
Postad: 16 maj 2020 03:24 Redigerad: 16 maj 2020 03:35

Låter det bättre nu? 🙄

JohanF 5412 – Moderator
Postad: 16 maj 2020 09:59
R.i.Al skrev:
JohanF skrev:

Det är lite svårt med syftningen, du snärjer in dig i någonting som du egentligen inte behövde förklara eftersom du redan gjort b-uppgiften. Du skriver "vägskillnaden mellan centralmax och 1'a ordningens max...", vilket är en ganska otydlig formulering. (Du menar säkert rätt...). Man kan inte tala om en vägskillnad mellan två punkter. Man kan bara tala om vägskillnad mellan två vägar...

Om du hade rätt på b-uppgiften så kunde du bara ha konstaterat i c-uppgiften hur stor vägskillnaden faktiskt var i b-uppgiften och därmed vilken ordnings max det var i punkten D. 

Visade du vad du menade med SAoch SB?

Jo, hur ska jag bevisa då varför det blir 2:a ordningsmax? Eftersom mellan cental max och 1:a max skall det vara en våglängd, och här mellan central max och D är det 2 våglängder, då blir det andra ordningdsmax. Jag skrev också att vägskillnaden SB-SA=2cm, dvs 2 våglängder. 

Kan man vara tydligare än så? Hur hade ni själv tänkt att svara på det?

Förresten; vad betyder "snärja in mig" ? 😅

Jag är ledsen för ordvalet, det var dumt av mig! Det jag menade var att jag tror inte du hade behövt skriva någonting alls på c, förutom själva svaret, eftersom det hade framkommit från alla andra deluppgifter (som du ju hade rätt på) hur du tänkte.

Jag försöker igen. Om JAG hade svarat på uppgiften så hade jag gjort det med en figur där jag betecknat alla nödvändiga sträckor (tex de som du kallar "SA" och "SB"), och ställt upp ekvationen för villkoret att få n'te ordningens max, och n'te ordningens min i figuren. Sedan hade jag redovisat mina uträkningar, och maximalt orden "pythagoras sats ger att sträckan xx i figuren blir...". Men jag hade förmodligen bara skrivit upp uträkningen med de beteckningar som jag hade i figuren, och sedan satt in siffrorna (så hade läraren enkelt kunnat insett att jag använt mig av pythagoras sats) 

Jag hade skrivit så lite brödtext som möjligt, eftersom jag vet med mig att jag brukar "snärja in mig" i text, dvs det blir lätt att jag skriver på sådant sätt att andra tolkar min text annorlunda än jag själv.

(Precis som då jag snärjde i mig när jag svarade dig första gången... eller hur?) 

(Men egentligen kan jag inte förstå hur din lärare kunde ge dig fel på denna uppgift, men samtidigt rätt på de övriga deluppgifterna. Han måste ju ha insett att du tänkte rätt. Och skrev rätt svar)

R.i.Al 611
Postad: 16 maj 2020 14:07 Redigerad: 16 maj 2020 14:08
JohanF skrev:

Jag är ledsen för ordvalet, det var dumt av mig! Det jag menade var att jag tror inte du hade behövt skriva någonting alls på c, förutom själva svaret, eftersom det hade framkommit från alla andra deluppgifter (som du ju hade rätt på) hur du tänkte.

Jag försöker igen. Om JAG hade svarat på uppgiften så hade jag gjort det med en figur där jag betecknat alla nödvändiga sträckor (tex de som du kallar "SA" och "SB"), och ställt upp ekvationen för villkoret att få n'te ordningens max, och n'te ordningens min i figuren. Sedan hade jag redovisat mina uträkningar, och maximalt orden "pythagoras sats ger att sträckan xx i figuren blir...". Men jag hade förmodligen bara skrivit upp uträkningen med de beteckningar som jag hade i figuren, och sedan satt in siffrorna (så hade läraren enkelt kunnat insett att jag använt mig av pythagoras sats) 

Jag hade skrivit så lite brödtext som möjligt, eftersom jag vet med mig att jag brukar "snärja in mig" i text, dvs det blir lätt att jag skriver på sådant sätt att andra tolkar min text annorlunda än jag själv.

(Precis som då jag snärjde i mig när jag svarade dig första gången... eller hur?) 

(Men egentligen kan jag inte förstå hur din lärare kunde ge dig fel på denna uppgift, men samtidigt rätt på de övriga deluppgifterna. Han måste ju ha insett att du tänkte rätt. Och skrev rätt svar)

Aha, jag frågade för det var ett nytt begrepp för mig, jag förstår dig nu.. Jag snärjde in mig för att försöka hitta en motivering för svaret, eftersom han vill se hur jag har förstått och kommit fram till svaret.

Ja, du har rätt, med figur och mindre ord skulle det vara tydligare än att snärja in sig😂..  Jag ska korrigera det.. Tack för hjälp😊

Svara
Close