orättvis lärare
Vet inte vilket forum jag skulle vända mig till men jag undrar om det är någon som vet hur man kan få tag på en svenska lärare på nätet som kan rätta en uppgift. Det är nämligen som så att min svenska lärare är väldigt orättvis. Jag har tidigare pratat med rektorn, men rektorn vill ge henne en chans eftersom hon är ny. Jag har även pratat med henne men det är ingenting som hjälper. Andra svenska lärare på skolan hänvisar mig till min lärare och tycker att en eventuell ny rättning skulle ske genom henne.
MVH
Varför är det orättvist bedömt?
woozah skrev:Varför är det orättvist bedömt?
Det stämmer inte överens av min egna bild av min uppgift. Dessutom kollade en annan svenska lärare över uppgiften när jag höll på med den och återigen, stämde inte överens med hennes bild. Läraren har tidigare historia av att bedöma mig och en hel del andra i min klass och parallellklass orättvist. Varit en del samtal med rektor osv.
Eftersom betygskriterier inte är helt lätt att tolka och det inte finns något sätt som är helt rätt och rättvist att bedöma, så kommer det alltid vara så att lärare kommer rätta olika och att olika lärare kan göra något olika bedömning av samma uppgift. Att du låter någon annan rätta den och att denne kommer fram till ett annat betyg , gör inte att din lärare bedömt fel eller borde ändra sig .
I skollagen står att läraren (förutsatt att denne är behörig) är suverän i sin betygsättning, set går alltså inte för någon annan att ändra.
Det du bör göra är att prata med sin lärare om uppgiften. Be läraren görklara exakt hur och varför denne har bedömt utifrån kriterierna. Om du inte håller med så kan du ifråsäatta eller förklara vad du anser vara felbedömt så läraren kan förstå. Eventuellt kan du be någon annan lärare vara med i detta samtal. Om läraren inte ändrar sig, finns inte mycket du kan göra. Det är tyvärr bara att tugga i sig. Tänk på att detta bara är betyg på en uppgift och inte slutbetyget och ska vägas ihop med annat.
Om ni tycker läraren generellt sett bedömer fel eller är orättvis gentemot elever så kan ni ta upp problemet med rektor så att rektorn kanske kan ta upp detta med läraren. Edit: Såg att ni redan gjort detta; det är bra , då är "problemet" i alla fall känt hos rektorn och denne har förhoppningvis gjort vad han kan.
Michaella skrev:woozah skrev:Varför är det orättvist bedömt?
- Det stämmer inte överens av min egna bild av min uppgift. Dessutom kollade en annan svenska lärare över uppgiften när jag höll på med den och återigen, stämde inte överens med hennes bild. Läraren har tidigare historia av att bedöma mig och en hel del andra i min klass och parallellklass orättvist. Varit en del samtal med rektor osv.
Säger tyvärr ingenting. Att elever tycker de ligger på en högre nivå än vad de egentligen gör är ingenting nytt.
Det kan också vara så att rektorn tagit del av hennes bedömning och är enig i bedömandet av er. Således behöver ett samtal med rektor knappast betyda att det är felaktigt.
Det jag menar är att det är att det är enkelt att sägs att jag själv förtjänar ett högre betyg eftersom jag själv vet vilken möda jag lagt på arbetet. Då är det enkelt att säga att det bör vara A fast det kanske är ett lägre betyg.
Följ Jontos förslag, mer kan du nog inte göra.
Jonto skrev:Eftersom betygskriterier inte är helt lätt att tolka och det inte finns något sätt som är helt rätt och rättvist att bedöma, så kommer det alltid vara så att lärare kommer rätta olika och att olika lärare kan göra något olika bedömning av samma uppgift. Att du låter någon annan rätta den och att denne kommer fram till ett annat betyg , gör inte att din lärare bedömt fel eller borde ändra sig .
I skollagen står att läraren (förutsatt att denne är behörig) är suverän i sin betygsättning, set går alltså inte för någon annan att ändra.
Det du bör göra är att prata med sin lärare om uppgiften. Be läraren görklara exakt hur och varför denne har bedömt utifrån kriterierna. Om du inte håller med så kan du ifråsäatta eller förklara vad du anser vara felbedömt så läraren kan förstå. Eventuellt kan du be någon annan lärare vara med i detta samtal. Om läraren inte ändrar sig, finns inte mycket du kan göra. Det är tyvärr bara att tugga i sig. Tänk på att detta bara är betyg på en uppgift och inte slutbetyget och ska vägas ihop med annat.
Om ni tycker läraren generellt sett bedömer fel eller är orättvis gentemot elever så kan ni ta upp problemet med rektor så att rektorn kanske kan ta upp detta med läraren. Edit: Såg att ni redan gjort detta; det är bra , då är "problemet" i alla fall känt hos rektorn och denne har förhoppningvis gjort vad han kan.
Jag anser inte att lärarens kritik var orimlig, det var kritik som var helt irrelevant till ämnet. Gått på tre olika skolor under min uppväxt och jag har alltid legat på topp i ämnet, något som ändrades när jag fick henne som lärare. Vägrar tro på att jag sätter min egen kompetens för högt, jag har en självinstinkt och är mycket väl medveten om mina svagheter och styrkor.
Läraren blev behörig förra året och varit i samtal med flera föräldrar och elever på grund av betygssättningen. Jag tänker inte låta mig tro att det är hopplöst och att min enda väg är att prata med henne då jag vet att hon inte lyssnar, hon tycker om maktpositionen hon har och trycker alltid på den.
Det jag hade i tanken var att hitta en behörig svenska lärare som skulle kunna rätta om uppgiften, med hennes betygskriterier, om skillnaden är markant så tar jag bägge rättningar och går till rektorn med dem för att ha underlag till mina påståenden. Jag förstår att detta endast är en uppgift och att det inte är slutbetyget men det ändrar inte det faktum att hon betygsatte uppgiften under min kompetens. Dessutom finns ju chansen att hon fortsätter betygsätta mig på detta vis vilket kommer leda till ett sämre slutbetyg.
Läraren blev behörig förra året och varit i samtal med flera föräldrar och elever på grund av betygssättningen. Jag tänker inte låta mig tro att det är hopplöst och att min enda väg är att prata med henne då jag vet att hon inte lyssnar, hon tycker om maktpositionen hon har och trycker alltid på den.
Säger inte så mycket. Man kan prata med många föräldrar och elever då de anser att deras prestation ska ge ett högre betyg. Bara för att lärare varit i samtal med andra personer så säger det ingenting ditt problem.
Det jag hade i tanken var att hitta en behörig svenska lärare som skulle kunna rätta om uppgiften, med hennes betygskriterier, om skillnaden är markant så tar jag bägge rättningar och går till rektorn med dem för att ha underlag till mina påståenden. Jag förstår att detta endast är en uppgift och att det inte är slutbetyget men det ändrar inte det faktum att hon betygsatte uppgiften under min kompetens. Dessutom finns ju chansen att hon fortsätter betygsätta mig på detta vis vilket kommer leda till ett sämre slutbetyg.
Du kan skaffa femtio svensklärare som bedömer din uppgift. Du har redan fått ett betyg och då har du det.
Läs här:
https://www.svd.se/skolinspektionen-anvands-som-hot
Här är ett citat du kan begrunda (Du kan också läsa vad du ska göra om du anser att det finns problem):
De flesta myndighetsbeslut går att överklaga i Sverige. Lärares betygsättning är dock ett område som inte omfattas av denna överklaganderätt. Det finns många skäl till detta. Det har gjorts åtskilliga utredningar i frågan och man har alltid kommit fram till att det inte är effektivt att låta betygsättning omfattas av överklaganderätt. Läraren är alltså suverän i sin myndighetsutövning att sätta betyg.
Här har du det rakt upp och ner: Säger läraren att du har E, C, A eller F, så har du det. Du har ingen rättighet till att överklaga.
Att du haft eller fått högre betyg hos andra lärare tidigare är inget som spelar någon roll. Det finns inget som säger att den bedömningen är mer rätt än någon annans. Så här fungerar betygssättningen och bedömningen. Den blir subjektiv. Du är såklart fri att klaga så mycket du vill eller hitta folk som ska bedöma din text men det kommer vara din lärare som sätter betyget oavsett vad så det är henne/honom du måste övertyga. Jag vet att det kan kännas tufft men det finns ingen annan väg. Betyg i Sverige går ej att överklaga.
Om läraren beter sig på ett sätt som är illa mot er och inte lyssnar på er eller beter sig dumt på andra sätt , är däremot ett viktigt problem som ni kan fortsätta prata med rektor om och försöka lösa.
Du bör dock inte lägga energi på att bråka om ett betyg på en uppgift. Det tjänar ingenting till.
Betygen kommer aldrig bli helt likvärdiga, så är det.
Du är ingen utbildad lärare och kan därför inte veta hur läraren bör bedöma din uppgift eller om läraren gjort en korrekt bedömning. Det du kan be läraren är att förklara sin bedömning och varför hon satt ett visst betyg och vad du behöver göra för att höja dig och istället lägga fokus på att försöka göra detta.
Jonto skrev:Att du haft eller fått högre betyg hos andra lärare tidigare är inget som spelar någon roll. Det finns inget som säger att den bedömningen är mer rätt än någon annans. Så här fungerar betygssättningen och bedömningen. Den blir subjektiv. Du är såklart fri att klaga så mycket du vill eller hitta folk som ska bedöma din text men det kommer vara din lärare som sätter betyget oavsett vad så det är henne/honom du måste övertyga. Jag vet att det kan kännas tufft men det finns ingen annan väg. Betyg i Sverige går ej att överklaga.
Om läraren beter sig på ett sätt som är illa mot er och inte lyssnar på er eller beter sig dumt på andra sätt , är däremot ett viktigt problem som ni kan fortsätta prata med rektor om och försöka lösa.
Du bör dock inte lägga energi på att bråka om ett betyg på en uppgift. Det tjänar ingenting till.
Betygen kommer aldrig bli helt likvärdiga, så är det.
Du är ingen utbildad lärare och kan därför inte veta hur läraren bör bedöma din uppgift eller om läraren gjort en korrekt bedömning. Det du kan be läraren är att förklara sin bedömning och varför hon satt ett visst betyg och vad du behöver göra för att höja dig och istället lägga fokus på att försöka göra detta.
Tack för dina svar.
Har inte lusläst alla inlägg men detta har varit ett återkommande problem på min skola, särskilt i engelskakurserna. Självklart blir bedömningen subjektiv, men det måste ändå finnas en balans mellan lärarna - bedömningen skall vara rättvis. På min skola i vissa kurser kan man be om en "second opinion", en annan behörig lärare går igenom materialet och gör en ny bedömning. Den andra läraren som utför denna får inte färgas av elevens åsikter och detsamma gäller förstås för läraren som utförde den första bedömningen. Om bedömningen skiljer sig så diskuterar man sedan bedömningsunderlaget i hela teamet, men i nästan alla fall, så har bedömningen varit korrekt. Men be om en second opinion!
Laundryhouse skrev:Har inte lusläst alla inlägg men detta har varit ett återkommande problem på min skola, särskilt i engelskakurserna. Självklart blir bedömningen subjektiv, men det måste ändå finnas en balans mellan lärarna - bedömningen skall vara rättvis. På min skola i vissa kurser kan man be om en "second opinion", en annan behörig lärare går igenom materialet och gör en ny bedömning. Den andra läraren som utför denna får inte färgas av elevens åsikter och detsamma gäller förstås för läraren som utförde den första bedömningen. Om bedömningen skiljer sig så diskuterar man sedan bedömningsunderlaget i hela teamet, men i nästan alla fall, så har bedömningen varit korrekt. Men be om en second opinion!
Det finns kurskrav för varje kurs som går. Hur läraren tolkar dessa är subjektivt. Sen kan du tycka att det bör finnas en balans, men det behöver det inte.
Att de flesta lärare arbetar i arbetslag (och säkert kan göra viss samplanering) är rätt sannolikt enligt mig. Men att be om en second opinion tycker jag verkar underligt eftersom systemet som vi har idag vilar på grunden att läraren är suverän och subjektivt tolkar vad gränserna är för varje del av kurskraven. Vad en annan lärare anser är ett A skulle jag strunta i eftersom det är min bedömning jag utgår ifrån.
Men nog är ert system bra för eleverna, betygen går väl i inflation återigen med det systemet.
woozah skrev:Laundryhouse skrev:Har inte lusläst alla inlägg men detta har varit ett återkommande problem på min skola, särskilt i engelskakurserna. Självklart blir bedömningen subjektiv, men det måste ändå finnas en balans mellan lärarna - bedömningen skall vara rättvis. På min skola i vissa kurser kan man be om en "second opinion", en annan behörig lärare går igenom materialet och gör en ny bedömning. Den andra läraren som utför denna får inte färgas av elevens åsikter och detsamma gäller förstås för läraren som utförde den första bedömningen. Om bedömningen skiljer sig så diskuterar man sedan bedömningsunderlaget i hela teamet, men i nästan alla fall, så har bedömningen varit korrekt. Men be om en second opinion!
Det finns kurskrav för varje kurs som går. Hur läraren tolkar dessa är subjektivt. Sen kan du tycka att det bör finnas en balans, men det behöver det inte.
Att de flesta lärare arbetar i arbetslag (och säkert kan göra viss samplanering) är rätt sannolikt enligt mig. Men att be om en second opinion tycker jag verkar underligt eftersom systemet som vi har idag vilar på grunden att läraren är suverän och subjektivt tolkar vad gränserna är för varje del av kurskraven. Vad en annan lärare anser är ett A skulle jag strunta i eftersom det är min bedömning jag utgår ifrån.
Men nog är ert system bra för eleverna, betygen går väl i inflation återigen med det systemet.
Då är jag av en helt annan uppfattning helt enkelt. På min skola är det enkelt, det skall inte spela någon roll vilken lärare du får. Bedömningen skall vara rättvis och korrekt utifrån kunskapskraven. Självklart blir det en subjektiv bedömning - utan tvekan, men det skall ändå finnas substans i den bedömning som sätts och det ska inte vara ett lottospel vilken lärare man får eller inte.
Mitt råd till TS är att be en annan behörig lärare (i samma kurs såklart) att rätta samma uppgift. Försök att undvika att påverka läraren så får du sedan höra vad han eller hon säger. Skiljer sig bedömningen så finns det skäl att diskutera bedömningen med din lärare som satte det första omdömet.
woozah skrev:
Läraren blev behörig förra året och varit i samtal med flera föräldrar och elever på grund av betygssättningen. Jag tänker inte låta mig tro att det är hopplöst och att min enda väg är att prata med henne då jag vet att hon inte lyssnar, hon tycker om maktpositionen hon har och trycker alltid på den.
Säger inte så mycket. Man kan prata med många föräldrar och elever då de anser att deras prestation ska ge ett högre betyg. Bara för att lärare varit i samtal med andra personer så säger det ingenting ditt problem.
Det jag hade i tanken var att hitta en behörig svenska lärare som skulle kunna rätta om uppgiften, med hennes betygskriterier, om skillnaden är markant så tar jag bägge rättningar och går till rektorn med dem för att ha underlag till mina påståenden. Jag förstår att detta endast är en uppgift och att det inte är slutbetyget men det ändrar inte det faktum att hon betygsatte uppgiften under min kompetens. Dessutom finns ju chansen att hon fortsätter betygsätta mig på detta vis vilket kommer leda till ett sämre slutbetyg.
Du kan skaffa femtio svensklärare som bedömer din uppgift. Du har redan fått ett betyg och då har du det.
Läs här:
https://www.svd.se/skolinspektionen-anvands-som-hot
Här är ett citat du kan begrunda (Du kan också läsa vad du ska göra om du anser att det finns problem):
De flesta myndighetsbeslut går att överklaga i Sverige. Lärares betygsättning är dock ett område som inte omfattas av denna överklaganderätt. Det finns många skäl till detta. Det har gjorts åtskilliga utredningar i frågan och man har alltid kommit fram till att det inte är effektivt att låta betygsättning omfattas av överklaganderätt. Läraren är alltså suverän i sin myndighetsutövning att sätta betyg.
Här har du det rakt upp och ner: Säger läraren att du har E, C, A eller F, så har du det. Du har ingen rättighet till att överklaga.
Tråkig inställning. Så som reglerna ser ut idag så går det inte att överklaga sina betyg, det finns ingen överklaganderätt, men tycker TS ändå att det är en felaktig bedömning så är det bättre att låta någon annan göra en ny bedömning än att bara låta det vara. Ingen tar skada av en second opinion.
Laundryhouse skrev:woozah skrev:
Läraren blev behörig förra året och varit i samtal med flera föräldrar och elever på grund av betygssättningen. Jag tänker inte låta mig tro att det är hopplöst och att min enda väg är att prata med henne då jag vet att hon inte lyssnar, hon tycker om maktpositionen hon har och trycker alltid på den.
Säger inte så mycket. Man kan prata med många föräldrar och elever då de anser att deras prestation ska ge ett högre betyg. Bara för att lärare varit i samtal med andra personer så säger det ingenting ditt problem.
Det jag hade i tanken var att hitta en behörig svenska lärare som skulle kunna rätta om uppgiften, med hennes betygskriterier, om skillnaden är markant så tar jag bägge rättningar och går till rektorn med dem för att ha underlag till mina påståenden. Jag förstår att detta endast är en uppgift och att det inte är slutbetyget men det ändrar inte det faktum att hon betygsatte uppgiften under min kompetens. Dessutom finns ju chansen att hon fortsätter betygsätta mig på detta vis vilket kommer leda till ett sämre slutbetyg.
Du kan skaffa femtio svensklärare som bedömer din uppgift. Du har redan fått ett betyg och då har du det.
Läs här:
https://www.svd.se/skolinspektionen-anvands-som-hot
Här är ett citat du kan begrunda (Du kan också läsa vad du ska göra om du anser att det finns problem):
De flesta myndighetsbeslut går att överklaga i Sverige. Lärares betygsättning är dock ett område som inte omfattas av denna överklaganderätt. Det finns många skäl till detta. Det har gjorts åtskilliga utredningar i frågan och man har alltid kommit fram till att det inte är effektivt att låta betygsättning omfattas av överklaganderätt. Läraren är alltså suverän i sin myndighetsutövning att sätta betyg.
Här har du det rakt upp och ner: Säger läraren att du har E, C, A eller F, så har du det. Du har ingen rättighet till att överklaga.
Tråkig inställning. Så som reglerna ser ut idag så går det inte att överklaga sina betyg, det finns ingen överklaganderätt, men tycker TS ändå att det är en felaktig bedömning så är det bättre att låta någon annan göra en ny bedömning än att bara låta det vara. Ingen tar skada av en second opinion.
Hur är det en tråkig inställning? Det är realiteten. TS ville ha en ny bedömning och visa för rektorn att "titta minsann, jag fick X enligt den här läraren" som om det gav någon substans till TS påstående. Det gör det inte, sätter läraren betyget B så är betyget B, och vad en annan person tycker personen presterat är irrelevant.
Visst, ingen tar en skada men det är (enligt mig) ingenting som kommer ge något.
Laundryhouse skrev:woozah skrev:Laundryhouse skrev:Har inte lusläst alla inlägg men detta har varit ett återkommande problem på min skola, särskilt i engelskakurserna. Självklart blir bedömningen subjektiv, men det måste ändå finnas en balans mellan lärarna - bedömningen skall vara rättvis. På min skola i vissa kurser kan man be om en "second opinion", en annan behörig lärare går igenom materialet och gör en ny bedömning. Den andra läraren som utför denna får inte färgas av elevens åsikter och detsamma gäller förstås för läraren som utförde den första bedömningen. Om bedömningen skiljer sig så diskuterar man sedan bedömningsunderlaget i hela teamet, men i nästan alla fall, så har bedömningen varit korrekt. Men be om en second opinion!
Det finns kurskrav för varje kurs som går. Hur läraren tolkar dessa är subjektivt. Sen kan du tycka att det bör finnas en balans, men det behöver det inte.
Att de flesta lärare arbetar i arbetslag (och säkert kan göra viss samplanering) är rätt sannolikt enligt mig. Men att be om en second opinion tycker jag verkar underligt eftersom systemet som vi har idag vilar på grunden att läraren är suverän och subjektivt tolkar vad gränserna är för varje del av kurskraven. Vad en annan lärare anser är ett A skulle jag strunta i eftersom det är min bedömning jag utgår ifrån.
Men nog är ert system bra för eleverna, betygen går väl i inflation återigen med det systemet.
Då är jag av en helt annan uppfattning helt enkelt. På min skola är det enkelt, det skall inte spela någon roll vilken lärare du får. Bedömningen skall vara rättvis och korrekt utifrån kunskapskraven. Självklart blir det en subjektiv bedömning - utan tvekan, men det skall ändå finnas substans i den bedömning som sätts och det ska inte vara ett lottospel vilken lärare man får eller inte.
Mitt råd till TS är att be en annan behörig lärare (i samma kurs såklart) att rätta samma uppgift. Försök att undvika att påverka läraren så får du sedan höra vad han eller hon säger. Skiljer sig bedömningen så finns det skäl att diskutera bedömningen med din lärare som satte det första omdömet.
Då kan du få leva i din låtsasvärld. Läser du en kursplan för t.ex. fysik ÅK 7-9 så kommer du se att du får tolka vad som är vad. Det som enligt mig är A kan enligt någon annan vara C eller B. För det står inte skrivet i sten att "för att nå A måste eleven kunna lösa exempelproblemet F=ma". Om lärare har satt ett betyg så anser hen att det finns substans för det. Någon annan kanske skulle sätta en högre betyg, men det betyder inte att den förste läraren har gjort fel eller är orättvis.
Om bedömningen nu skulle skilja sig så är det fortfarande inget som man diskuterar. Läraren kan förklara varför TS fått detta betyg och hur TS kan uppnå högre. En lärare diskuterar inte betyg bara för att en annan lärare minsann tycker att det ska vara ett betyg högre. Och det vore dessutom oansvarigt som lärare, enligt mig.
Så vad bör TS göra? Prata med läraren om vad som var felaktigt och vad TS ska tänka på för att uppnå högre betyg.
Visst kan det vara ett problem att varje lärare subjektivt sätter vad betygsgränser är (jag har själv stött på lärare som sätter ett A för att hen tycker eleven var värd det, även fast det på sin höjd var ett C) och det finns sätt att komma runt det.
woozah skrev:Laundryhouse skrev:woozah skrev:Laundryhouse skrev:Har inte lusläst alla inlägg men detta har varit ett återkommande problem på min skola, särskilt i engelskakurserna. Självklart blir bedömningen subjektiv, men det måste ändå finnas en balans mellan lärarna - bedömningen skall vara rättvis. På min skola i vissa kurser kan man be om en "second opinion", en annan behörig lärare går igenom materialet och gör en ny bedömning. Den andra läraren som utför denna får inte färgas av elevens åsikter och detsamma gäller förstås för läraren som utförde den första bedömningen. Om bedömningen skiljer sig så diskuterar man sedan bedömningsunderlaget i hela teamet, men i nästan alla fall, så har bedömningen varit korrekt. Men be om en second opinion!
Det finns kurskrav för varje kurs som går. Hur läraren tolkar dessa är subjektivt. Sen kan du tycka att det bör finnas en balans, men det behöver det inte.
Att de flesta lärare arbetar i arbetslag (och säkert kan göra viss samplanering) är rätt sannolikt enligt mig. Men att be om en second opinion tycker jag verkar underligt eftersom systemet som vi har idag vilar på grunden att läraren är suverän och subjektivt tolkar vad gränserna är för varje del av kurskraven. Vad en annan lärare anser är ett A skulle jag strunta i eftersom det är min bedömning jag utgår ifrån.
Men nog är ert system bra för eleverna, betygen går väl i inflation återigen med det systemet.
Då är jag av en helt annan uppfattning helt enkelt. På min skola är det enkelt, det skall inte spela någon roll vilken lärare du får. Bedömningen skall vara rättvis och korrekt utifrån kunskapskraven. Självklart blir det en subjektiv bedömning - utan tvekan, men det skall ändå finnas substans i den bedömning som sätts och det ska inte vara ett lottospel vilken lärare man får eller inte.
Mitt råd till TS är att be en annan behörig lärare (i samma kurs såklart) att rätta samma uppgift. Försök att undvika att påverka läraren så får du sedan höra vad han eller hon säger. Skiljer sig bedömningen så finns det skäl att diskutera bedömningen med din lärare som satte det första omdömet.
Då kan du få leva i din låtsasvärld. Läser du en kursplan för t.ex. fysik ÅK 7-9 så kommer du se att du får tolka vad som är vad. Det som enligt mig är A kan enligt någon annan vara C eller B. För det står inte skrivet i sten att "för att nå A måste eleven kunna lösa exempelproblemet F=ma". Om lärare har satt ett betyg så anser hen att det finns substans för det. Någon annan kanske skulle sätta en högre betyg, men det betyder inte att den förste läraren har gjort fel eller är orättvis.
Om bedömningen nu skulle skilja sig så är det fortfarande inget som man diskuterar. Läraren kan förklara varför TS fått detta betyg och hur TS kan uppnå högre. En lärare diskuterar inte betyg bara för att en annan lärare minsann tycker att det ska vara ett betyg högre. Och det vore dessutom oansvarigt som lärare, enligt mig.
Så vad bör TS göra? Prata med läraren om vad som var felaktigt och vad TS ska tänka på för att uppnå högre betyg.
Visst kan det vara ett problem att varje lärare subjektivt sätter vad betygsgränser är (jag har själv stött på lärare som sätter ett A för att hen tycker eleven var värd det, även fast det på sin höjd var ett C) och det finns sätt att komma runt det.
Vilken irreel och märklig syn du har på det hela, tappade nästan hoppet om mitt svenska betyg igår. ”Om läraren har satt ett betyg så anser hen att det finns substans för det. Någon annan kanske skulle sätta en högre betyg, med det betyder inte att den förste läraren har gjort fel eller är orättvis”. Jo. Det är precis vad det hade betytt i denna situationen och antagligen i fler. Att många lärare är subjektiva är välkänt, dessutom mänskligt, alla lärare är definitivt inte subjektiva till det bättre. Du beskriver ju själv hur det finns sätt att komma runt det, hur är det rättvist?
Nu är det så att i detta fall, så har min lärare VÄLDIGT starka politiska åsikter, som hon inte håller tillbaka. Hon har varit i flera diskussioner med elever och det inkluderar mig. Det var redan under första året och hon betedde sig väldigt oprofessionellt mot mig och andra elever hon haft dessa diskussioner med. Förutom att hon var nonchalant och otrevlig efteråt så började hon komma med konstig kritik på arbeten som egentligen inte handlade om ämnet utan mer om en specifik åsikt jag uttryckt, inte hur jag framförde den utan åsikten i sig. Det ger mig starka misstankar om att det inte längre handlar om min kompetens utan MIG som personer.
Laundryhouse skrev:Har inte lusläst alla inlägg men detta har varit ett återkommande problem på min skola, särskilt i engelskakurserna. Självklart blir bedömningen subjektiv, men det måste ändå finnas en balans mellan lärarna - bedömningen skall vara rättvis. På min skola i vissa kurser kan man be om en "second opinion", en annan behörig lärare går igenom materialet och gör en ny bedömning. Den andra läraren som utför denna får inte färgas av elevens åsikter och detsamma gäller förstås för läraren som utförde den första bedömningen. Om bedömningen skiljer sig så diskuterar man sedan bedömningsunderlaget i hela teamet, men i nästan alla fall, så har bedömningen varit korrekt. Men be om en second opinion!
Tack för tipset! Det ska jag absolut försöka göra, får helt enkelt hoppas på det bästa.
Vilken irreel och märklig syn du har på det hela, tappade nästan hoppet om mitt svenska betyg igår.
Nej, den är högst reell. Faktum är att du upplever det just nu, du har ingen överklaganderätt och läraren all makt i sin myndighetsutövning.
Jo. Det är precis vad det hade betytt i denna situationen och antagligen i fler. Att många lärare är subjektiva är välkänt, dessutom mänskligt, alla lärare är definitivt inte subjektiva till det bättre. Du beskriver ju själv hur det finns sätt att komma runt det, hur är det rättvist?
Nej, det betyder det inte. Hade du läst på om hur utbildningssystemet, kurskrav och betygssättning ser ut så hade du förstått att det du snackar är ren rappakalja. Jag personligen tycker det är fel att sätta krav utifrån kompromisser i arbetslag, speciellt med tanke på de arbetslag jag arbetat i. Oftast är personer alldeles för snälla med att ge högre betyg än vad som förtjänas, varför jag tycker att det är dåligt. En annan sak är att det får det att verka som om det finns en absolut gräns för vad som är olika betyg när det inte gör det.
Nu är det så att i detta fall, så har min lärare VÄLDIGT starka politiska åsikter, som hon inte håller tillbaka. Hon har varit i flera diskussioner med elever och det inkluderar mig. Det var redan under första året och hon betedde sig väldigt oprofessionellt mot mig och andra elever hon haft dessa diskussioner med. Förutom att hon var nonchalant och otrevlig efteråt så började hon komma med konstig kritik på arbeten som egentligen inte handlade om ämnet utan mer om en specifik åsikt jag uttryckt, inte hur jag framförde den utan åsikten i sig. Det ger mig starka misstankar om att det inte längre handlar om min kompetens utan MIG som personer.
Det är möjligt att din lärare varit oprofessionell någon gång i sitt liv. Det är dock ett långt hopp att dra slutsatsen att det är p.g.a. personligt hat som en lärare sätter sämre betyg.
Om du tappade livslusten var det ju knappast meningen som det. Men att försöka bringa misstro mot en lärare enbart på ord som "men läraren har pratat med rektor och andra föräldrar" och att försöka säga att lärarens betyg är fel utifrån andra lärares bedömningar är inte ärligt nog. Tyvärr.
woozah skrev:
Vilken irreel och märklig syn du har på det hela, tappade nästan hoppet om mitt svenska betyg igår.
Nej, den är högst reell. Faktum är att du upplever det just nu, du har ingen överklaganderätt och läraren all makt i sin myndighetsutövning.
Jo. Det är precis vad det hade betytt i denna situationen och antagligen i fler. Att många lärare är subjektiva är välkänt, dessutom mänskligt, alla lärare är definitivt inte subjektiva till det bättre. Du beskriver ju själv hur det finns sätt att komma runt det, hur är det rättvist?
Nej, det betyder det inte. Hade du läst på om hur utbildningssystemet, kurskrav och betygssättning ser ut så hade du förstått att det du snackar är ren rappakalja. Jag personligen tycker det är fel att sätta krav utifrån kompromisser i arbetslag, speciellt med tanke på de arbetslag jag arbetat i. Oftast är personer alldeles för snälla med att ge högre betyg än vad som förtjänas, varför jag tycker att det är dåligt. En annan sak är att det får det att verka som om det finns en absolut gräns för vad som är olika betyg när det inte gör det.
Nu är det så att i detta fall, så har min lärare VÄLDIGT starka politiska åsikter, som hon inte håller tillbaka. Hon har varit i flera diskussioner med elever och det inkluderar mig. Det var redan under första året och hon betedde sig väldigt oprofessionellt mot mig och andra elever hon haft dessa diskussioner med. Förutom att hon var nonchalant och otrevlig efteråt så började hon komma med konstig kritik på arbeten som egentligen inte handlade om ämnet utan mer om en specifik åsikt jag uttryckt, inte hur jag framförde den utan åsikten i sig. Det ger mig starka misstankar om att det inte längre handlar om min kompetens utan MIG som personer.
Det är möjligt att din lärare varit oprofessionell någon gång i sitt liv. Det är dock ett långt hopp att dra slutsatsen att det är p.g.a. personligt hat som en lärare sätter sämre betyg.
Om du tappade livslusten var det ju knappast meningen som det. Men att försöka bringa misstro mot en lärare enbart på ord som "men läraren har pratat med rektor och andra föräldrar" och att försöka säga att lärarens betyg är fel utifrån andra lärares bedömningar är inte ärligt nog. Tyvärr.
Intressant, verkligen. Din reaktion är väldigt fascinerande. Varit med om något liknande själv eller är du bara allmänt bitter? Det känns nästan som att du går i någon typ av försvarsläge.. Det existerar lärare som är oprofessionella och som givit elever sämre betyg pga personligt hat, det är faktum.
Jag kan ha formulerat mig förhastat och slarvigt i början eftersom jag rent ut sagt var förbannad och allt kändes hopplöst. Jag gick inte in på allt detaljerat och försökte vara väldigt kortfattad. Att jag valde att ta upp missnöjet bland andra elever och föräldrar var för att förklara, utan att dra ut på det hela, att elever och föräldrar tidigare reagerat på hennes rättning. Det är något som är ovanligt på min skola och handlar inte om att eleverna tror att de är bättre än vad de egentligen är som du försökte få det att framstå som lite längre upp.
Michaella skrev:Intressant, verkligen. Din reaktion är väldigt fascinerande. Varit med om något liknande själv eller är du bara allmänt bitter? Det känns nästan som att du går i någon typ av försvarsläge.. Det existerar lärare som är oprofessionella och som givit elever sämre betyg pga personligt hat, det är faktum.
Nej, jag försöker förklara för dig varför dina påståenden om att läraren redan pratat med rektor/föräldrar/vaddunuänvill inte betyder något alls. Faktum är att en annan lärares bedömning inte betyder något alls. Får du ett E och tycker det är orättvist för att du skulle få ett C hos den andra läraren så är det inte orättvist.
Ja, det finns dåliga lärare. Men faktum är också att det är väldigt ovanligt att ha så pass partiska och hatfulla lärare. Vad som däremot är ett annat faktum och betydligt mer vanligt är att elever och föräldrar anser att deras kära barn ska ha ett högre betyg, fastän de inte är värda det. Faktum är att rektorer har blivit arga på lärare och straffat lärare som inte sätter högre betyg.
Jag försöker alltså förklara vad dina "bevis" för att läraren är orättvis kan bero på. Och tyvärr är de två sista alternativen vanliga.
Jag vill också tillägga och säga att du absolut inte har fel. Det kan vara så att din lärare ger dig sämre betyg som en personlig hämnd. Det jag ville säga var att dina bevis för att din lärare är orättvis är väldigt bristfälliga.
Jag har på avstånd observerat ett antal sådana här trådar under det senaste året och jag säger varken bu eller bä i vad som är rätt och fel angående second opinions och dylikt, men vad jag tycker är att många verkar lite för snabba med att vilja eskalera saken till rektor och andra lärare.
Om man fått ett betyg man är missnöjd med tycker jag att man ska ha inställningen "Vad tråkigt att det blev så. Vad skall jag göra bättre till nästa gång?". Läraren är ju där för att hjälpa till, och om man i lugn och ro går till läraren och ber om konstruktiv kritik på sitt arbete och säger "vad kan jag göra bättre nästa gång?" hellre än "varför satte du dåligt betyg på den här uppgiften?" är jag säker på att 99 av 100 lärare försöker ge så bra tips de kan.
Stormar man däremot in till läraren och kräver en förklaring till varför man fått ett "för dåligt" betyg på sin uppgift eller rentav säger att bedömningen är felaktig minskar nog lärarens benägenhet att ge konstruktiv kritik, eftersom eleven själv inte verkar särskilt tillmötesgående. Att gå till rektor eller en annan lärare är ju ett ännu starkare kvitto på att eleven tycker att bedömningen är felaktig, något som förmodligen inte gör läraren muntrare.
En annan faktor att ha i åtanke är att man ska fortsätta ha samma lärare i resten av kursen. Att göra sig osams med läraren kommer säkert att göra den fortsatta undervisningen mycket mindre rolig. Dessutom är det ju samma lärare som skall bedöma nästa uppgift, och då kanske det bara är bättre att ta till sig lärarens tips än att dra samma karusell med att gå till rektor ytterligare en gång.
Jag har haft lärare jag ogillat, lärare som ogillat mig, lärare som varit urusla på att lära ut och så vidare men jag har aldrig haft en lärare som medvetet satt orättvisa betyg. Säkerligen finns det enstaka lärare som sätter orättvisa betyg, men jag tror att många elever inbillar sig att lärarna är orättvisa och vägrar motivera varför de bedömt som de gjort när det i själva verket är eleverna som delvis framkallar detta beteende genom sitt bemötande av lärarna.
AlvinB skrev:Jag har på avstånd observerat ett antal sådana här trådar under det senaste året och jag säger varken bu eller bä i vad som är rätt och fel angående second opinions och dylikt, men vad jag tycker är att många verkar lite för snabba med att vilja eskalera saken till rektor och andra lärare.
Om man fått ett betyg man är missnöjd med tycker jag att man ska ha inställningen "Vad tråkigt att det blev så. Vad skall jag göra bättre till nästa gång?". Läraren är ju där för att hjälpa till, och om man i lugn och ro går till läraren och ber om konstruktiv kritik på sitt arbete och säger "vad kan jag göra bättre nästa gång?" hellre än "varför satte du dåligt betyg på den här uppgiften?" är jag säker på att 99 av 100 lärare försöker ge så bra tips de kan.
Stormar man däremot in till läraren och kräver en förklaring till varför man fått ett "för dåligt" betyg på sin uppgift eller rentav säger att bedömningen är felaktig minskar nog lärarens benägenhet att ge konstruktiv kritik, eftersom eleven själv inte verkar särskilt tillmötesgående. Att gå till rektor eller en annan lärare är ju ett ännu starkare kvitto på att eleven tycker att bedömningen är felaktig, något som förmodligen inte gör läraren muntrare.
En annan faktor att ha i åtanke är att man ska fortsätta ha samma lärare i resten av kursen. Att göra sig osams med läraren kommer säkert att göra den fortsatta undervisningen mycket mindre rolig. Dessutom är det ju samma lärare som skall bedöma nästa uppgift, och då kanske det bara är bättre att ta till sig lärarens tips än att dra samma karusell med att gå till rektor ytterligare en gång.
Jag har haft lärare jag ogillat, lärare som ogillat mig, lärare som varit urusla på att lära ut och så vidare men jag har aldrig haft en lärare som medvetet satt orättvisa betyg. Säkerligen finns det enstaka lärare som sätter orättvisa betyg, men jag tror att många elever inbillar sig att lärarna är orättvisa och vägrar motivera varför de bedömt som de gjort när det i själva verket är eleverna som delvis framkallar detta beteende genom sitt bemötande av lärarna.
Du har rätt, absolut. Håller helt och hållet med dig. Jag hade det tankesättet de första gångerna, jag har även pratat med henne vid ett tillfälle. Vilket inte var det behagligaste då hon, som tidigare nämnt, förtydligar sin maktposition. Men pratat med henne har jag gjort, vilket inte funkat. Får väl försöka igen eller liknande.
Michaella skrev:AlvinB skrev:[...]
Du har rätt, absolut. Håller helt och hållet med dig. Jag hade det tankesättet de första gångerna, jag har även pratat med henne vid ett tillfälle. Vilket inte var det behagligaste då hon, som tidigare nämnt, förtydligar sin maktposition. Men pratat med henne har jag gjort, vilket inte funkat. Får väl försöka igen eller liknande.
Om du har gjort ett helhjärtat försök att vara tillmötesgående med läraren så är det bra gjort av dig. Det är många som tycker att det är enklare att kringgå läraren och prata med rektorn.
Att det sedan inte fungerat är tråkigt. Du kan förvisso fortsätta driva dina försök att få en till stånd en omrättning, men jag råder dig att inte lägga allt för mycket krut på det. Så som systemet ser ut är du lite grann i underläge, och jag tycker att du skall lägga din energi på att försöka göra det bästa av situationen. Försök att spela efter lärarens regler, även om du inte håller med om dem. Du har säkerligen förmågan att anpassa dig, fast det kanske inte är särskilt kul.
AlvinB skrev:Jag har på avstånd observerat ett antal sådana här trådar under det senaste året och jag säger varken bu eller bä i vad som är rätt och fel angående second opinions och dylikt, men vad jag tycker är att många verkar lite för snabba med att vilja eskalera saken till rektor och andra lärare.
Om man fått ett betyg man är missnöjd med tycker jag att man ska ha inställningen "Vad tråkigt att det blev så. Vad skall jag göra bättre till nästa gång?". Läraren är ju där för att hjälpa till, och om man i lugn och ro går till läraren och ber om konstruktiv kritik på sitt arbete och säger "vad kan jag göra bättre nästa gång?" hellre än "varför satte du dåligt betyg på den här uppgiften?" är jag säker på att 99 av 100 lärare försöker ge så bra tips de kan.
Stormar man däremot in till läraren och kräver en förklaring till varför man fått ett "för dåligt" betyg på sin uppgift eller rentav säger att bedömningen är felaktig minskar nog lärarens benägenhet att ge konstruktiv kritik, eftersom eleven själv inte verkar särskilt tillmötesgående. Att gå till rektor eller en annan lärare är ju ett ännu starkare kvitto på att eleven tycker att bedömningen är felaktig, något som förmodligen inte gör läraren muntrare.
En annan faktor att ha i åtanke är att man ska fortsätta ha samma lärare i resten av kursen. Att göra sig osams med läraren kommer säkert att göra den fortsatta undervisningen mycket mindre rolig. Dessutom är det ju samma lärare som skall bedöma nästa uppgift, och då kanske det bara är bättre att ta till sig lärarens tips än att dra samma karusell med att gå till rektor ytterligare en gång.
Jag har haft lärare jag ogillat, lärare som ogillat mig, lärare som varit urusla på att lära ut och så vidare men jag har aldrig haft en lärare som medvetet satt orättvisa betyg. Säkerligen finns det enstaka lärare som sätter orättvisa betyg, men jag tror att många elever inbillar sig att lärarna är orättvisa och vägrar motivera varför de bedömt som de gjort när det i själva verket är eleverna som delvis framkallar detta beteende genom sitt bemötande av lärarna.
Ja, jag kanske var otydlig, självklart så ska man först prata med läraren och få en insikt varför läraren satt det betyg som är satt. Konflikter löser ingenting på kort och lång sikt. Men tycker man ändå att bedömningen är felaktig så måste man ändå få be om en second opinion. Nu har jag personligen aldrig bett om en second opinion men ingen lärare som jag har träffat har någonsin blivit arg över detta, de har snarare uppmuntrat detta. Det är bättre att eleven får förstå bedömningen och ta det vidare, än att oroa och känna sig förvirrad över detta.
woozah skrev:Laundryhouse skrev:woozah skrev:
Läraren blev behörig förra året och varit i samtal med flera föräldrar och elever på grund av betygssättningen. Jag tänker inte låta mig tro att det är hopplöst och att min enda väg är att prata med henne då jag vet att hon inte lyssnar, hon tycker om maktpositionen hon har och trycker alltid på den.
Säger inte så mycket. Man kan prata med många föräldrar och elever då de anser att deras prestation ska ge ett högre betyg. Bara för att lärare varit i samtal med andra personer så säger det ingenting ditt problem.
Det jag hade i tanken var att hitta en behörig svenska lärare som skulle kunna rätta om uppgiften, med hennes betygskriterier, om skillnaden är markant så tar jag bägge rättningar och går till rektorn med dem för att ha underlag till mina påståenden. Jag förstår att detta endast är en uppgift och att det inte är slutbetyget men det ändrar inte det faktum att hon betygsatte uppgiften under min kompetens. Dessutom finns ju chansen att hon fortsätter betygsätta mig på detta vis vilket kommer leda till ett sämre slutbetyg.
Du kan skaffa femtio svensklärare som bedömer din uppgift. Du har redan fått ett betyg och då har du det.
Läs här:
https://www.svd.se/skolinspektionen-anvands-som-hot
Här är ett citat du kan begrunda (Du kan också läsa vad du ska göra om du anser att det finns problem):
De flesta myndighetsbeslut går att överklaga i Sverige. Lärares betygsättning är dock ett område som inte omfattas av denna överklaganderätt. Det finns många skäl till detta. Det har gjorts åtskilliga utredningar i frågan och man har alltid kommit fram till att det inte är effektivt att låta betygsättning omfattas av överklaganderätt. Läraren är alltså suverän i sin myndighetsutövning att sätta betyg.
Här har du det rakt upp och ner: Säger läraren att du har E, C, A eller F, så har du det. Du har ingen rättighet till att överklaga.
Tråkig inställning. Så som reglerna ser ut idag så går det inte att överklaga sina betyg, det finns ingen överklaganderätt, men tycker TS ändå att det är en felaktig bedömning så är det bättre att låta någon annan göra en ny bedömning än att bara låta det vara. Ingen tar skada av en second opinion.
Hur är det en tråkig inställning? Det är realiteten. TS ville ha en ny bedömning och visa för rektorn att "titta minsann, jag fick X enligt den här läraren" som om det gav någon substans till TS påstående. Det gör det inte, sätter läraren betyget B så är betyget B, och vad en annan person tycker personen presterat är irrelevant.
Visst, ingen tar en skada men det är (enligt mig) ingenting som kommer ge något.
Men det spelar ju roll om läraren är lyhörd och lyssnar på de andra lärarna som utfört den andra bedömningen. Om bedömningen skiljer sig markant så kan man ta det vidare bland fler lärare, och om det finns en enighet ändra bedömningen.
Michaella skrev:Laundryhouse skrev:Har inte lusläst alla inlägg men detta har varit ett återkommande problem på min skola, särskilt i engelskakurserna. Självklart blir bedömningen subjektiv, men det måste ändå finnas en balans mellan lärarna - bedömningen skall vara rättvis. På min skola i vissa kurser kan man be om en "second opinion", en annan behörig lärare går igenom materialet och gör en ny bedömning. Den andra läraren som utför denna får inte färgas av elevens åsikter och detsamma gäller förstås för läraren som utförde den första bedömningen. Om bedömningen skiljer sig så diskuterar man sedan bedömningsunderlaget i hela teamet, men i nästan alla fall, så har bedömningen varit korrekt. Men be om en second opinion!
Tack för tipset! Det ska jag absolut försöka göra, får helt enkelt hoppas på det bästa.
Gör så och återkom gärna hur det går så hoppas vi på det bästa. Ingen tar skada av en second opinion!
Jag anser inte att lärarens kritik var orimlig, det var kritik som var helt irrelevant till ämnet. Gått på tre olika skolor under min uppväxt och jag har alltid legat på topp i ämnet, något som ändrades när jag fick henne som lärare. Vägrar tro på att jag sätter min egen kompetens för högt, jag har en självinstinkt och är mycket väl medveten om mina svagheter och styrkor.
Läraren blev behörig förra året och varit i samtal med flera föräldrar och elever på grund av betygssättningen. Jag tänker inte låta mig tro att det är hopplöst och att min enda väg är att prata med henne då jag vet att hon inte lyssnar, hon tycker om maktpositionen hon har och trycker alltid på den.
Det jag hade i tanken var att hitta en behörig svenska lärare som skulle kunna rätta om uppgiften, med hennes betygskriterier, om skillnaden är markant så tar jag bägge rättningar och går till rektorn med dem för att ha underlag till mina påståenden. Jag förstår att detta endast är en uppgift och att det inte är slutbetyget men det ändrar inte det faktum att hon betygsatte uppgiften under min kompetens. Dessutom finns ju chansen att hon fortsätter betygsätta mig på detta vis vilket kommer leda till ett sämre slutbetyg.
Om ämnet var svenska är det förståeligt om du inte fick toppbetyg. Du skriver en del märkliga saker.
”Anser inte att lärarens kritik var orimlig, det var kritik som var helt irrelevant till ämnet”, om det är irrelevant så är det väl orimligt?
”jag har en självinstinkt”, självinsikt*.
”hon tycker om maktpositionen och trycker alltid på den”, trycker?
”betygsatte uppgiften under min kompetens”, under din kompetens, vad det ska det ens betyda?
Denna lärare kanske är strängare än de du haft tidigare, då får du se till att vara mer noggrann framöver.
Wille18 skrev:
Jag anser inte att lärarens kritik var orimlig, det var kritik som var helt irrelevant till ämnet. Gått på tre olika skolor under min uppväxt och jag har alltid legat på topp i ämnet, något som ändrades när jag fick henne som lärare. Vägrar tro på att jag sätter min egen kompetens för högt, jag har en självinstinkt och är mycket väl medveten om mina svagheter och styrkor.
Läraren blev behörig förra året och varit i samtal med flera föräldrar och elever på grund av betygssättningen. Jag tänker inte låta mig tro att det är hopplöst och att min enda väg är att prata med henne då jag vet att hon inte lyssnar, hon tycker om maktpositionen hon har och trycker alltid på den.
Det jag hade i tanken var att hitta en behörig svenska lärare som skulle kunna rätta om uppgiften, med hennes betygskriterier, om skillnaden är markant så tar jag bägge rättningar och går till rektorn med dem för att ha underlag till mina påståenden. Jag förstår att detta endast är en uppgift och att det inte är slutbetyget men det ändrar inte det faktum att hon betygsatte uppgiften under min kompetens. Dessutom finns ju chansen att hon fortsätter betygsätta mig på detta vis vilket kommer leda till ett sämre slutbetyg.
Om ämnet var svenska är det förståeligt om du inte fick toppbetyg. Du skriver en del märkliga saker.
”Anser inte att lärarens kritik var orimlig, det var kritik som var helt irrelevant till ämnet”, om det är irrelevant så är det väl orimligt?
”jag har en självinstinkt”, självinsikt*.”hon tycker om maktpositionen och trycker alltid på den”, trycker?
”betygsatte uppgiften under min kompetens”, under din kompetens, vad det ska det ens betyda?Denna lärare kanske är strängare än de du haft tidigare, då får du se till att vara mer noggrann framöver.
Onödigt att vara kränkt över en över två år gammal tråd. Tänker inte ens ta mig tiden att besvara dina onödiga kommentarer. Mina professorer i svenska på universitetet är mer än nöjda, behöver inte dig eller min gamla gymnasielärare som uppenbarligen gjort fel.
Michaella skrev:Wille18 skrev:
Jag anser inte att lärarens kritik var orimlig, det var kritik som var helt irrelevant till ämnet. Gått på tre olika skolor under min uppväxt och jag har alltid legat på topp i ämnet, något som ändrades när jag fick henne som lärare. Vägrar tro på att jag sätter min egen kompetens för högt, jag har en självinstinkt och är mycket väl medveten om mina svagheter och styrkor.
Läraren blev behörig förra året och varit i samtal med flera föräldrar och elever på grund av betygssättningen. Jag tänker inte låta mig tro att det är hopplöst och att min enda väg är att prata med henne då jag vet att hon inte lyssnar, hon tycker om maktpositionen hon har och trycker alltid på den.
Det jag hade i tanken var att hitta en behörig svenska lärare som skulle kunna rätta om uppgiften, med hennes betygskriterier, om skillnaden är markant så tar jag bägge rättningar och går till rektorn med dem för att ha underlag till mina påståenden. Jag förstår att detta endast är en uppgift och att det inte är slutbetyget men det ändrar inte det faktum att hon betygsatte uppgiften under min kompetens. Dessutom finns ju chansen att hon fortsätter betygsätta mig på detta vis vilket kommer leda till ett sämre slutbetyg.
Om ämnet var svenska är det förståeligt om du inte fick toppbetyg. Du skriver en del märkliga saker.
”Anser inte att lärarens kritik var orimlig, det var kritik som var helt irrelevant till ämnet”, om det är irrelevant så är det väl orimligt?
”jag har en självinstinkt”, självinsikt*.”hon tycker om maktpositionen och trycker alltid på den”, trycker?
”betygsatte uppgiften under min kompetens”, under din kompetens, vad det ska det ens betyda?Denna lärare kanske är strängare än de du haft tidigare, då får du se till att vara mer noggrann framöver.
Onödigt att vara kränkt över en över två år gammal tråd. Tänker inte ens ta mig tiden att besvara dina onödiga kommentarer. Mina professorer i svenska på universitetet är mer än nöjda, behöver inte dig eller min gamla gymnasielärare som uppenbarligen gjort fel.
Min poäng var att man kan granska sig själv, och utöva den sk ”självinstinkten”, innan man väljer att klandra sin lärare.
Menar du självinsikt?
Wille18 skrev:Michaella skrev:Wille18 skrev:
Jag anser inte att lärarens kritik var orimlig, det var kritik som var helt irrelevant till ämnet. Gått på tre olika skolor under min uppväxt och jag har alltid legat på topp i ämnet, något som ändrades när jag fick henne som lärare. Vägrar tro på att jag sätter min egen kompetens för högt, jag har en självinstinkt och är mycket väl medveten om mina svagheter och styrkor.
Läraren blev behörig förra året och varit i samtal med flera föräldrar och elever på grund av betygssättningen. Jag tänker inte låta mig tro att det är hopplöst och att min enda väg är att prata med henne då jag vet att hon inte lyssnar, hon tycker om maktpositionen hon har och trycker alltid på den.
Det jag hade i tanken var att hitta en behörig svenska lärare som skulle kunna rätta om uppgiften, med hennes betygskriterier, om skillnaden är markant så tar jag bägge rättningar och går till rektorn med dem för att ha underlag till mina påståenden. Jag förstår att detta endast är en uppgift och att det inte är slutbetyget men det ändrar inte det faktum att hon betygsatte uppgiften under min kompetens. Dessutom finns ju chansen att hon fortsätter betygsätta mig på detta vis vilket kommer leda till ett sämre slutbetyg.
Om ämnet var svenska är det förståeligt om du inte fick toppbetyg. Du skriver en del märkliga saker.
”Anser inte att lärarens kritik var orimlig, det var kritik som var helt irrelevant till ämnet”, om det är irrelevant så är det väl orimligt?
”jag har en självinstinkt”, självinsikt*.”hon tycker om maktpositionen och trycker alltid på den”, trycker?
”betygsatte uppgiften under min kompetens”, under din kompetens, vad det ska det ens betyda?Denna lärare kanske är strängare än de du haft tidigare, då får du se till att vara mer noggrann framöver.
Onödigt att vara kränkt över en över två år gammal tråd. Tänker inte ens ta mig tiden att besvara dina onödiga kommentarer. Mina professorer i svenska på universitetet är mer än nöjda, behöver inte dig eller min gamla gymnasielärare som uppenbarligen gjort fel.
Min poäng var att man kan granska sig själv, och utöva den sk ”självinstinkten”, innan man väljer att klandra sin lärare.
Underbart! Tror inte 17 åriga jag behövde din eller någon annans hjälp med självinsikten, jag var väl medveten om mina styrkor och svagheter. Sedan förväntas ändå en besserwisser som du förstå skillnaden mellan ett foruminlägg och en skoluppgift som förväntas granskas och betygsättas.
Laguna skrev:Menar du självinsikt?
Med tanke på kontexten var det nog självinsikt jag menade, förmodligen slarvfel eller autocorrect
se till att hålla en god ton i tråden. /moderator
Michaella skrev:Laguna skrev:Menar du självinsikt?
Med tanke på kontexten var det nog självinsikt jag menade, förmodligen slarvfel eller autocorrect
Jaha, förlåt, jag missade att Wille citerade dig, jag trodde det var hans ord, för jag läste inte korrektionen inuti din text.
laguna jag undrar bara om du är en lärare eller en elev du brukar alltid hjälpa mycket som en lärare