Omvandla en "räknehistoria" till ekvation
Hej!
När jag ska ställa upp tal från en fråga som är formulerad i ord till en funktion, så blir det ofta att jag gissar vilka tal som hör ihop med varandra. Det leder till att mycket tid rinner iväg och jag måste sitta länge med samma tal. Vilka regler finns när jag ska ställa upp talen?
När jag tittar i facit så blir det ju så uppenbart men jag vill gärna veta hur jag bäst ska tänka innan facit. Är det alltid olika beroende på frågans karaktär?
Hej
Jag skulle tipsa dig om att försöka leta reda på den informationen du får ut av texten och sedan skriver om det till t.ex ett ekvationssystem. Om jag ger exempel på hur jag menar :
Kalle, Lisa och Max skall ut och vandra. De köper därför med sig olika sorters frystorkad mat. Kalle köper 2 påsar quornfärs, 3 påsar blomkålssoppa och 1 påse couscous med linser. Detta kostar 368 kr.
Lisa köper 3 påsar quornfärs, 1 påse blomkålssoppa och 2 påsar couscous med linser. Detta kostar 436 kr.
Max säger att eftersom tre påsar quornfärs kostar lika mycket som 5 påsar blomkålssoppa kör han 6 påsar blomkålssopa. Hur mycket kostar en påse Couscous med linser?
Detta är typiskt exempel på text uppgift med ekvationssystem. Om du känner att du har problem att få ut allt direkt vad du har fått för information. Så jobba dig systematisk ner (stycke för stycke). Exempel på lösning:
Om du känner sedan att det är klurigt att lösa också tipsar jag dig. Att gå tillbaka och träna på grunderna för varje moment så att du känner dig säker på vad du gör. Så slipper du "gissa" vilka tal som hänger ihop. Istället vet du vad som gäller. Hoppas det här hjälpte dig lite :)
Tack för svar! som du säger är det de systematiska tillvägagångssättet jag måste ha istället för att stressa fram så borde jag spara tid!
- Läs uppgiften flera gånger.
- Försök att förstå.vad de frågar efter.
- Försök att införa en obekant (vanligtvis x) som beskriver en nyckelstorhet. Kanske till och med det som efterfrågas.
- Rita en figur! Det kommer att hjälpa ditt resonemang.
- Ta reda på vilken information som är given. Formulera det i matematiska samband, med hjälp.av x eller andra kända och okända storheter.
- Försök att, med hjälp av figuren och din förståelse för uppgiften, att formulera samband mellan det som är givet och det som efterfrågas.