Olikheter ekvationer
Hade någon kunnat förklara 3285 för mig? Jag fick fram att
2= 6
3= 12
4 = 20
5 = 30
Men dock är inga av dessa tal samtidigt större än 30 och mindre än 12. Jag förstår verkligen inte
Oj, va bra du skriver trots att det inte är matematiskt riktigt, men jag fattar hur du tänker iaf.
Lite kortfattat skrev du att:
I) y=2 gav att uttrycket mellan y^2 +y är lika med 6. Värdet 6 är inte större än 12 och samtidigt mindre än 30.
Däremot är en av dina andra beräkningar det. Ser du vilken?
Du blandar ihop. Man frågar efter ett tal som ger att är större än 12 och mindre än 30. Bara ett av de talen du räknat fram stämmer in på detta.
En annan sak att tänka på är att vara lite tydligare med vad du skriver. "" är inte bara otydligt utan också fel (fyra är inte lika med tjugo!). Skriv istället något i stil med detta:
Jo nummer 4! Såklart, jag förstod inte riktigt jag trodde att det skulle vara tvärtom, dvs mindre än 12 och större än 30 vilket inte alls är rimligt. Tack så hemskt mycket!!
AlvinB skrev:Du blandar ihop. Man frågar efter ett tal som ger att är större än 12 och mindre än 30. Bara ett av de talen du räknat fram stämmer in på detta.
En annan sak att tänka på är att vara lite tydligare med vad du skriver. "" är inte bara otydligt utan också fel (fyra är inte lika med tjugo!). Skriv istället något i stil med detta:
Jo Jag vet, förlåt tänkte mig inte för. Skrev ganska snabbt men förstår att man alltid bör vara tydlig. Tack så mycket! Men en grej jag har hakat upp mig på är att i boken säger de att < = mindre än och > = större än och när jag skulle använda mig av DETTa blev det fel.
Student02 skrev:Jo nummer 4! Såklart, jag förstod inte riktigt jag trodde att det skulle vara tvärtom, dvs mindre än 12 och större än 30 vilket inte alls är rimligt. Tack så hemskt mycket!!
Dvs, y = 4 = y^2+ y = 20
Student02 skrev:AlvinB skrev:Du blandar ihop. Man frågar efter ett tal som ger att är större än 12 och mindre än 30. Bara ett av de talen du räknat fram stämmer in på detta.
En annan sak att tänka på är att vara lite tydligare med vad du skriver. "" är inte bara otydligt utan också fel (fyra är inte lika med tjugo!). Skriv istället något i stil med detta:
Jo Jag vet, förlåt tänkte mig inte för. Skrev ganska snabbt men förstår att man alltid bör vara tydlig. Tack så mycket! Men en grej jag har hakat upp mig på är att i boken säger de att < = mindre än och > = större än och när jag skulle använda mig av DETTa blev det fel.
Ja, man skriver som man säger: 12 < 25 uttalas som "12 är mindre än 25". Det kanske finns människor som har oturen att man säger i en annan ordning i deras språk, men på svenska blir det bra. (Och engelska och tyska osv.)
Den stora änden av mindre än/större än- tecknet skall vara vänt mot det stora talet. När jag gick på lågstadiet, lärde man sig < och > redan i första klass. Fröken hade ritat en hungrig fisk med ett < som mun, och den fisken ville alltid äta upp den största fisken (det största talet man skulle välja). Hon hade också ritat en glass-strut, där den stora ämden alltid var där man kunde fylla på med mycket glass...
Långt senare har jag kommit på att man kan se = som ett < eller > som är lika stort åt båda håll.
Dvs, y = 4 = y^2+ y = 20
Här gör du dig skyldig till "missbruk av likhetstecken" - du påstår nämligen att 4 = 20 och det är ju inte sant! Det är bättre att skriva y = 4 => y^2+ y = 20 om msn inte sätter på formelskrivaren och skriver .