Olikhet, andragrads
Hej! Jag har fastnat på en uppgift som jag inte lyckas tänka "rätt" i, hoppas någon vänlig själ kan förklara vart det blir fel.
När jag skriver <= eller >= menar jag "mindre eller lika med" respektive "Större eller lika med".
6x2-5x<=-1
6x2-5x+1<=0
(2x-1)(3x-1)<=0
Eftersom jag vill att vänsterled ska vara mindre eller lika med 0 så tänker jag att respektive parantes behöver uppfylla denna olikhet:
2x-1<=0
2x<=1
x<=1/2
3x-1<=0
3x<=1
x<=1/3
Vilket kan vara sant, men svaret enligt facit (och wolfram alpha när jag skriver in det där) är:
1/3<=x<=1/2
Min fråga är, varför ska x vara större än 1/3? Rent algebraiskt verkar det som att det behöver vara mindre eller lika med 1/3.
Flyttade tråden från Matematik/Universitet till Ma2,som räcker för att lösa uppgiften. /moderator
Standardfråga 1a: Har du ritat?
Om du av någon outgrundlig anledning vägrar rita:
Om x<1/3 är båda parenteserna negativa, så produkten blir positiv.
Om 1/3<x<1/2 är den ena parentesen positiv och den andra negativ, så produkten är negativ.
Om 1/2<x är båda parenteserna negativa, så produkten blir positiv.
Nja, om a<0 och b<0, så blir ju a·b>0 .
De får inte båda vara negativa.
Tack för svaren! Jag är med på själva motiveringen men funderar lite nu på hur jag kan "standardisera" detta sätt att tänka i skrift. Liksom, vad är metoden jag bör tillämpa i denna sorts fråga? Den metod jag kan komma på utifrån era svar (utöver att rita) är följande:
Räkna ut x större eller mindre än 0 för vardera parantes (vet inte vilken av dem som är negativ respektive positiv), utesluta de kombinationer av de två som är motsägande. Sedan lägga in värdet av vardera kombination för att se vilket som passar. Detta känns överdrivet krångligt.
Dela upp i fall:
Fall1: första parantesen är negativ, andra positiv
Fall2: första parantesen är positiv, andra negativ
Och så får du räkna ut när en av de är noll också.
Svaret är alla x som stämmer in på fall1 eller fall2
Ibland är det precis så krångligt, och ibland kan man ta genvägar.
Mitt svar var klumpigt, men i alla fall, om du provar fall1 så ger det att x ska vara mindre än 1/3 och större än 1/2 vilket är omöjligt och ointressant. Då struntar du i det och tar resultatet från enbart fall2. (Vad du har visat är att ett av fallen är ointressant vilket faktiskt är viktigt)
emah549 skrev:Tack för svaren! Jag är med på själva motiveringen men funderar lite nu på hur jag kan "standardisera" detta sätt att tänka i skrift. Liksom, vad är metoden jag bör tillämpa i denna sorts fråga? Den metod jag kan komma på utifrån era svar (utöver att rita) är följande:
Räkna ut x större eller mindre än 0 för vardera parantes (vet inte vilken av dem som är negativ respektive positiv), utesluta de kombinationer av de två som är motsägande. Sedan lägga in värdet av vardera kombination för att se vilket som passar. Detta känns överdrivet krångligt.
Som vanligt: Rita!
Olikheter av detta slag, löser man oftast genom ett teckenschema. Grunden är, precis, som du skriver, att
du flyttar över, så du har noll i H.L. Faktorisera därefter V.L. precis som du gjort:
Teckenstudera genom följande schema (Sätt resp faktor i V.L. på enskild rad. Och notera var på tallinjen vi har teckenskifte. Gör slutligen en egen rad med "nettotecknet" för olikheten
(Tallinjen) x=1/3 x=1/2
2x-1 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 0 + + + + + +
3x-1 - - - - - - - - - 0 + + + + + + + + + + + + + +
P(x) + + + + + + + + 0 - - - - - - - - - - - - - - 0 + + + + + + + (Hänger du med? "Lika tecken : plus, olika tecken : minus)
Då kan du bekvämt avläsa var på tallinjen det gäller att