Olika kunskapsnivå eller olika kunskapsnivåer?
Jag har läst många texter där de böjer på olika sätt. Min fråga: Säger man
1. eleverna har olika kunskapsnivå
eller
2. eleverna har olika kunskapsnivåer?
Det skulle kunna bero påom man diskuterar kunskapsnivån i ett visst ämen eller kunskapsnivåerna i flera olika ämnen. Det skulle också kunna handla om olika aspekter på samma ämne, t ex vissa elever är på en hög nivå praktiskt men inte teoretiskt (eller tvärtom).
Jag kan tänka mig att menar exakt samma sak många gånger när det står precis "Eleverna har olika ...".
Det första alternativet känns lite bättre, utan att det andra känns fel. Om vi tar ett annat ord, t.ex. "kroppsvikt":
Eleverna har olika kroppsvikt.
Eleverna har olika kroppsvikter.
Man kan prova med "musiksmak" också. Eller "ambition". (Jag tycker jag vill välja olika sätt för några av dessa.)
Laguna skrev:Jag kan tänka mig att menar exakt samma sak många gånger när det står precis "Eleverna har olika ...".
Det första alternativet känns lite bättre, utan att det andra känns fel. Om vi tar ett annat ord, t.ex. "kroppsvikt":
Eleverna har olika kroppsvikt.
Eleverna har olika kroppsvikter.Man kan prova med "musiksmak" också. Eller "ambition". (Jag tycker jag vill välja olika sätt för några av dessa.)
tänkte så här men vet ej om det är rätt eller inte:
fysik och matte är två ämnen där eleverna har olika behov och kunskapsnivå.