Okänd potens + någonting?
Nedan är 2 olika sätt att lösa en uppgift, och jag begriper inte någon av dom. Vad är n? Kunde det lika gärna stått x? Vad innebär n+en siffra? Var kommer 8:an ifrån? Hur kan det finnas kvar några 7n i svaret?
guitarnerdswe skrev:Nedan är 2 olika sätt att lösa en uppgift, och jag begriper inte någon av dom. Vad är n? Kunde det lika gärna stått x?
n är ett obekant tal. Det hade kunnat stå x lika gärna, det stämmer. Det kan stå vilken ikon som helst egentligen - 2🙂 = 8 är också en ekvation, och den har lösningen 🙂 = 3. Men bokstäver är det vanligaste att använda. :)
Vad innebär n+en siffra?
Talet som står istället för "n+en siffra" är siffran mycket större än n. Om det står , och n är fyra, då blir .
Var kommer 8:an ifrån? Hur kan det finnas kvar några 7n i svaret?
De bryter ut faktorn . Lösningarna är egentligen likadana, men den undre är lite tydligare med vilka omskrivningar som görs. Har du arbetat med potenser tidigare? :)
Smutstvätt skrev:guitarnerdswe skrev:Nedan är 2 olika sätt att lösa en uppgift, och jag begriper inte någon av dom. Vad är n? Kunde det lika gärna stått x?
n är ett obekant tal. Det hade kunnat stå x lika gärna, det stämmer. Det kan stå vilken ikon som helst egentligen - 2🙂 = 8 är också en ekvation, och den har lösningen 🙂 = 3. Men bokstäver är det vanligaste att använda. :)
Vad innebär n+en siffra?
Talet som står istället för "n+en siffra" är siffran mycket större än n. Om det står , och n är fyra, då blir .
Var kommer 8:an ifrån? Hur kan det finnas kvar några 7n i svaret?
De bryter ut faktorn . Lösningarna är egentligen likadana, men den undre är lite tydligare med vilka omskrivningar som görs. Har du arbetat med potenser tidigare? :)
Ja, jag har gått igenom högstadiematten på mattecentrum för att repetera potenser. Nu sitter jag och går igenom en matte 1c-bok för att förfriska minnet (läste matte A för 20 år sen, så var ett tag sen), då jag tänkte läsa in matte 2c med start i januari. Från den boken kommer uträkningen.
Till sist begrep jag hur dom tänkte med den omvända potenslagen , då jag började tänka på som en enhet, tex att svaret är 41 stycken . Vet inte om det är helt fel tänkt och kommer bita mig i häcken när det gäller andra uträkningar? Min bok är överlag dålig på att förklara saker (Matematik 1c från Liber).
Jag förstår, det låter som en bra plan att repetera Matte 1 inför Matte 2. :)
Det är ett helt fungerande tankesätt. Det finns faktiskt en matematisk version av detta också. Vi kan definiera en ny variabel, t, som , och då byta ut alla mot . Det ger oss uttrycket
som vi kan förenkla till
Nu kan vi byta tillbaka från till , och då får vi . Det är inte nödvändigt att göra på detta sätt, men det kan ibland göra det enklare att hålla reda på alla termer. :)