Nu har de tappat det
Sen när tar man bort 1 från kvoten? Är jag ute och cyklar, eller säger man inte att 24 är 3 gånger större än 8? (24/8=3)
Skillnad på gånger högre och gånger så stort. Jämför med att priset innan rean var 50% högre.
Det beror på hur uppgiften är formulerad.
- Johan hoppar 50 cm i höjdhopp.
- Kajsa hoppar 150 cm i höjdhopp.
Då hoppar Kajsa 3 ggr så högt som Johan men bara 2 ggr högre än Johan.
Yngve skrev:Det beror på hur uppgiften är formulerad.
- Johan hoppar 50 cm i höjdhopp.
- Kajsa hoppar 150 cm i höjdhopp.
Då hoppar Kajsa 3 ggr så högt som Johan men bara 2 ggr högre än Johan.
Jag håller med Yngve, men jag vill lägga till att det här är ett vanligt missförstånd. Därför tycker jag man ska undvika "gånger högre".
Är detta en riktig fråga från högskoleprovet eller kommer det från något företag som säljer övningsfrågor som de har hittat på själva? Jag blir uppriktigt förvånad om det är högskoleprovet, de brukar undvika den typen av otydligheter!
Det var då högst besynnerligt.
Är detta ett speciellt språkbruk för den här sortens problem?
Om någon sa till mig att Kajsa hoppar 2 ggr högre än Johan,
skulle jag tolka det som att Kajsa hoppar dubbelt så högt som Johan.
Hur förklarar man detta?
Arktos skrev:...
Om någon sa till mig att Kajsa hoppar 2 ggr högre än Johan,
skulle jag tolka det som att Kajsa hoppar dubbelt så högt som Johan....
Hur skulle du då tolka
- att Kajsa hoppar 1 gånger högre än Johan? Att de hoppar lika högt?
- att Kajsa hoppar 0 gånger högre än Johan? Att Kajsa inte hoppar alls?
=========
Jämför samma typ av utsagor, men med procent istället:
- Att Kajsa hoppar 100 % högre än Johan innebär att Kajsa hoppar 200 % av den höjd Johan hoppar.
- Att Kajsa hoppar 0 % högre än Johan innebär att Kajsa hoppar 100 % av den höjd Johan hoppar.
Och så vidare.
Det stämmer väl med din tolkning?
Om det är från ett riktigt prov måste det vara ett aningen gammalt ett då dylika uttryck är typiskt sådant enbart äldre människor använder (Edit: Yngve skriver ovan och jämför med procent men där saknas ordet gånger vilket sannolikt orsakar ursprungliga förvirringen och tvetydigheten försvinner). Forskning har också visat att tvetydigt språkbruk inte bör användas inom matematik och det är ett faktum att det råder osäkerheter i detta fall.
Om det är från ett riktigt prov skulle jag anmäla detta omgående till UHR med forskning som exempelvis denna i referens:
Tre gånger så många eller tre gånger fler
Om någon här tror att det inte råder tvetydighet i saken och att postaren av frågan är ett ovanligt undantag har ni detta:
Jag har nog aldrig föreställt mig att "x gånger längre" betyder något annat än "x gånger så långt".
Intressant. Tack, Yngve och Ebola!
Med procent fungerar det
“Kajsa hoppar 100 % högre än Johan” betyder att K hoppar dubbelt så högt som J.
“Kajsa hoppar 0 % högre än Johan” betyder att Kajsa hoppar lika högt som Johan,
men varför då inte säga det direkt?
Med ‘gånger’ kan det bli konstigt
Redan meningen “Kajsa hoppar 2 ggr högre än Johan” tycker jag är egendomlig,
om det man menar är att “Kajsa hoppar dubbelt så högt som Johan”,
och vad skulle man annars mena?
“Kajsa hoppar 1 ggr högre än Johan” och “Kajsa hoppar 0 ggr högre än Johan”
tycker jag däremot är ogrammatiska på normal svenska.
Här måste man fråga vad som menas.
----------------------------------------------
Kan förvirringen ha något med detta att göra:
A är k ggr större än B ger A = k·B för k > 1
A är k·100% större än B ger A = B·(1 + k·100/100) = B·(1 + k) för k > 0