Naturens behöver inte mer hjälp
Naturens 1131
Postad: 18 dec 11:29

NP prov i matte på Fredag

Hej,
 
Jag ska göra NP i matematik 2c på Fredag. Har gjort provet förr och första delen gick bra sa läraren (B/C delen) men den andra delen (del D ) den gick de inte alls bra på. Efter att ha pratat med läraren så inser jag ju att jag valde fel kurs, dvs 2c är egentligen inget jag behöver för att kunna studera vidare, hade lika gärna kunnat plugga 2a eller 2b, men nu står jag här i 2c. Läraren sa att jag ska öva på gamla NP uppgifter inför provet, vilket jag har gjort. Även dom svåra uppgifterna som jag inte fattar, försöker jag fatta genom att fråga här eller se genomgångar på. Är nervös inför provet för jag vill verkligen bara klara provet känner jag. Betyget spelar mig ingen roll längre, vill bara få godkänt. 

Läraren sa att jag får göra ett nytt NP prov och han sa att uppgifterna är "lika" men att någon siffra står annorlunda eller någon annan text som kan stå annorlunda men hur du räknar är densamma osv, och visst på dom "enklare" uppgiftena så är det så, typ ekvationer man ska lösa med PQ eller liknande, men text uppgifterna är ju inte alls lika. Det är ju super olika i de olika NP proven jag sett och dessutom är de svåra!

Jag har jobbat med NP 22 och NP VT 14 och håller med med NP VT 15 nu. Jag försöker se ett mönster i de olika NP proven och plocka ut uppgifter (text som ekvationer) som jag ser kommer igen och igen i de olika proven, och de svåra text uppgifterna som ofta kommer på slutet av del D dom är ju så olika så där brukar jag ofta typ, hoppa över för jag känner att jag inte vill lägga för mycket tid på uppgifter som kanske aldrig kommer igen (dvs liknande) och då har jag "slösat" tid på att kunna något jag aldrig kommer liksom behöva visa att jag kan. Det handlar ju inte om att bli bra på en uppgift utan förstå tänket liksom.. 

Jag vill som sagt bara klara provet, självklart blir jag glad om jag kanske får ett C typ, men for now är ett "Du klara provet precis" en dröm! Så frågan är, vad ska jag lägga extra mycket fokus på nu inför Fredag? Att räkna de uppgifter jag kan, de uppgifter jag är lite osäker på, eller de uppgifter jag inte fattar något av och bara köra super fokus på dom (ofta text uppgifter)?

Jag vart jätte förvånad när läraren sa att jag inte klara provet, för jag svara på alla frågor på b/C delen, men D delen hoppa jag typ över mycket.. han sa att han inte visste vad jag kunde för jag svara rätt på vissa A uppgifter också, som sagt del B/C gick bra, men del D inte alls, så jag känner väl att jag måste typ visa att jag kan i båda delarna.

hur som, prov på fredag och ja, får väl se hur de går.. hoppas inte de är allt för svårt! 

Det är svårt att säga. Men ganska lätt tips är att det inte vore en bra idé att plugga på det du faktiskt kan (förutsatt att du faktiskt kan det). Det är väl kanske inte helt slöseri med tid eftersom du kan göra att den typen av uppgifter går snabbare under provet, men jag skulle absolut lägga all tid (nu verkar det tyvärr bli bara ikväll då) på uppgifter du inte känner dig säker på. 

Naturens 1131
Postad: Igår 15:02

Hej, tack för svaret. 

Jag har gjort provet nu och får se om jag klara det. Måste säga att förra gången jag gjorde provet så kändes det MYCKET bättre efteråt iallafall B/C delen. Den här gången känns det inte lika bra. Det här provet var MYCKET svårare än förra gången. Vet att man inte ska gå in på detaljer kring frågorna och jag ska inte göra det. Men måste säga att de kom massa konstiga grejer som typ Lg som inte är 10 dvs inte så många Lg10 utan mer konstiga som typ Lg2 och sånt eller typ Lg y=x, hjärnan vill inte sånt. Ekvationer man ska räkna ut var inte heller "enkla" det var massa bråk ekvationer och små liksom hur ska man säga, mer komplicerade saker och mer "detalj" siffror som man måste räkna fram (eller kanske ska man bara kunna det i huvudet?) 

Ja, det gick väl så där.... men de var svårt, alltså de va faktiskt jättesvårt! Men fråga. På B och C delen så står de att man ska få minst 13 poäng för godkänt och på D delen står det också 13 poäng, menar dom tillsammans då eller varje "del " för sig?

dvs måste man få minst 13 poäng på b och c delen och minst 13 poäng på D delen för att få ett godkänt? alltså totalt 26 poäng? 

Det låter mycket med 26 poäng, men jag vet inte. 

Synd att det inte gick så bra som väntat. Jag höll tummarna åt dig!

Naturens 1131
Postad: Igår 17:15

Tack : )

naytte Online 5147 – Moderator
Postad: Igår 17:16 Redigerad: Igår 17:16

Jag vet inte om 26 är så orimligt. På vårt NP i Ma4 var max 59 poäng tror jag.

Naturens 1131
Postad: Igår 17:20

Okej, ja hoppas på det bästa. Tycker de är konstigt att läraren bara går på NP och inget annat. Hur kan man liksom bara gå på NP, allt kommer ju inte på NP (allt i kursen) och alla prov är liksom olika (visst kommer de "liknande" uppgifter ibland) men det var verkligen skillnad på de jag gjorde.. men, ja hur som. Tack för svaren får se hur de går : )

MaKe 336
Postad: Igår 17:51 Redigerad: Igår 17:52
Naturens skrev:

Har gjort provet förr och första delen gick bra sa läraren (B/C delen) men den andra delen (del D ) den gick de inte alls bra på. Efter att ha pratat med läraren så inser jag ju att jag valde fel kurs, dvs 2c är egentligen inget jag behöver för att kunna studera vidare, 

... Tycker de är konstigt att läraren bara går på NP och inget annat. Hur kan man liksom bara gå på NP, allt kommer ju inte på NP (allt i kursen) och alla prov är liksom olika (visst kommer de "liknande" uppgifter ibland) men det var verkligen skillnad på de jag gjorde.. men, ja hur som. Tack för svaren får se hur de går : )

Du har skrivit provet tidigare och gör ett omprov. Om du hade skrivit kapitelprov och deltagit i undervisningen så kunde läraren ha ett annat underlag för betyget. Gör man en särskild prövning i matematik, så är det bara provresultat som gäller.

Naturens 1131
Postad: Igår 18:20

Hej,

Jag hade en lärare i ämnet först, men ca 3-2 veckor innan provet så sluta han och jag fick en ny som inte har rättat mina inlämningar utan det gjorde den första läraren. Allt finns online så läraren (den nya) kan se mina inlämningar (som skrivs för hand inte dator, i detalj med varje - tecken och + tecken visad så man verkligen visar att man kan, alltså inget får "försvinna" i huvudet utan allt ska redovisas på papper) och den första lärarens kommentarer. Det är enkelt för honom "att se" vad jag kan och inte kan och även enklare för honom att ge mig nya uppgifter om han så önskar det, inga problem för mig. 
 
Det finns inga kapitel prov utan inlämningar man ska lämna in efter varje kapitel som man får "betyg på" undervisningen är distans med återkoppling till lärare efter varje kapitel. Alla inlämningar är/var viktiga sa den första läraren och den första läraren sa att dom räknas med, men den här läraren (som jag fick sen) säger att han bara går på provet, så jag vet faktiskt inte vad jag ska säga åt det. Vad är meningen med inlämningarna om dom inte räknas med? 

Fick göra om provet (men fick ett annat) och får se hur det går. Men informationen jag fick från första läraren var något och från denna något annat. 


Svara
Close