Notation vid intervall
Har sett att ibland används symbolerna [ , ]
Och ibland [ , ] i kombo med ( , )
Det jag är van med är att använda .
Har de olika betydelser eller handlar det om en smaksak ?
Om jag tex har en defenitionsmängd som ska vara större eller lika med 0 så känns det naturligt för mig att skriva x0, men boken skriver [0,[
Hakparenteserna betyder att siffran är inkluderad i intervallet. Exempel: , som betyder att 3 ≤ x ≤ 10. Vanliga parenteser betyder att siffran inte är inkluderad i intervallet, exempelvis , som betyder 3 < x < 10. :) Ibland skriver man bortvända hakparenteser (, som också betyder 0 ≤ x < 3). Sedan kan man blanda hak- och vanliga parenteser när det behövs.
Intervall enligt Wikipedia.
Det som hjälper mig att komma ihåg vilket som är vilket är att [ och] går ända ut i hörnen och tar med allting, medan ( och ) inte tar med "själva hörnet" utan är den som är <och > och inte tar med själva värdet.
Jag formulerade mig kanske lite luddigt, jag är med på vad symbolerna betyder. Men undrar om det är mer rätt att använda hakparanteser¶nteser vid vissa typer av tal, och < , > vid andra ? Tänker att då min lärobok ibland kör [,] och ibland <,> .
Exempel:
Här svarar boken ,
Finns det någon anledning till att man inte väljer att svara på formen [-1,[ här?
Samma fråga fast tvärt om på exemplet i trådstarten, finns det någon anledning till att man där inte väljer att svara på formen ?
poijjan skrev:Har sett att ibland används symbolerna [ , ]
Och ibland [ , ] i kombo med ( , )
Det jag är van med är att använda .
Har de olika betydelser eller handlar det om en smaksak ?
Om jag tex har en defenitionsmängd som ska vara större eller lika med 0 så känns det naturligt för mig att skriva x0, men boken skriver [0,[
Vad är enklast
eller
Om det inte står specificerat i uppgiften att man skall svara på ett visst sätt, tycker jag att båda sätten borde ge full poäng. Men det är inte säkert att din lärare tycker likadant - fråga!