Processing math: 100%
3 svar
110 visningar
Cien 1286
Postad: 5 feb 2023 21:16

Normallinje i 3D

Hej, förstår inte riktigt formeln nedan. Påminner mig lite om lutningarna för två vinkelräta linjer i envariabeln k1*k2=-1, är det relaterat på något sätt?

Marilyn 3871
Postad: 5 feb 2023 22:22

Du har z = f(x, y)

Jag ser det så här

skriv

0 = f(x,y) – z

Det är en nivåyta till 

w = f(x,y) – z

dvs för varje värde på w så beskriver punkterna i högerledet en svävande duk i xyz-rymden.

Den duken har normalvektor (df/dx, df/dy, df/dz) = (f1 , f2 , –1) i punkten (a, b, f(a,b)).

Jag är inte hundra på att det är helt stringent, men det förklarar –1 i z-komposanten så att jag kan sova lugnt.

D4NIEL 3128
Postad: 6 feb 2023 12:20 Redigerad: 6 feb 2023 12:24

De har ansatt linjen

(x,y,z)=P0+tn

Punkten P0 är P0=(a,b,f(a,b)) och riktningsvektorn för linjen (normalen) har de normerat så att z-komponenten är -1, dvs (f1,f2,-1). De har alltså valt en av två möjliga riktningar på normalen och dessutom valt dess längd.

(xyx)=(abf(a,b))+t(f1f2-1)

Löser man ut t i x-, y- och z-led samt tecknar det på parameterfri form (t=t=t) får man

x-af1=y-bf2=z-f(a,b)-1

Marilyn 3871
Postad: 6 feb 2023 19:23

Tack Daniel, din förklaring känns något stringentare än min.

Svara
Close