nollställen
Hur räknar jag ut nollställerna i den här exvationen?
y=x^2-9
Nollställena till uttrycket x2-9 hittar du genom att lösa ekvationen x2-9 = 0.
Säg till om du behöver hjälp att lösa den ekvationen.
Hur räknar jag ut nollställerna?
hur löser jag ekvationen
Ernesta skrev:hur löser jag ekvationen
Eftersom det är en andragradsekvation så kan du använda pq-formeln, men det är onödigt i detta fallet då p = 0, dvs då det saknas en x-term.
Du kan då istället använda balansering:
Addera till båda sidor:
Förenkla:
Dra roten ur på båda sidor, glöm inte
Kommer du vidare själv?
blir det då att x2 är 3 och x1 är x
eller x1 =3 och x2=-3
Ernesta skrev:eller x1 =3 och x2=-3
Ja, det stämmer.
Du bör alltid kontrollera din ekvationslösning genom att sätta in lösningarna i ursprungsekvationen, en i taget, och se om ekvationen då är uppfylld.
Gör det och visa hur du gjorde.
jag vet inte hur jag gjorde, kan du visa hur man gör
roten ur x^2 är x och roten ur 9 är 3 men det kan också ara -3 för att -3 -3 är också 9
men den här då:
y= x^2-6x hur tar jag reda på vad nollställerna är där
jag vet att man kan ställa upp den först så här:
x^2-6x=0
hur gör jag sen?
Ernesta skrev:jag vet inte hur jag gjorde, kan du visa hur man gör
Pröva om x1 = 3 stämmer genom att ersätta x med x1 i ekvationen x2-9 = 0:
32-9 = 0
9-9 = 0
0 = 0
Det stämmer. Alltså är x1 = 3 en lösning till ekvationen.
========
Pröva om x2 = -3 stämmer genom att ersätta x med x2 i ekvationen x2-9 = 0:
(-3)2-9 = 0
9-9 = 0
0 = 0
Det stämmer.
Alltså är x2 = -3 en lösning till ekvationen.
======
Det här är exakt samma metod som du förhoppningsvis vanligtvis använder för att kontrollera dina ekvationslösningar.
Om du inte gjort det hittills så rekommenderar jag dig att börja från och med nu.
ok tack!
Hur löser jag ekvationen och tar reda på nollställerna
x^2-6x
jag kan göra om ekvationen
x^2-6x=0
vad gör jag sen?
Även här har du en andragradsekvation så du kan använda pq-formeln, men det är onödigt även i detta fallet då q = 0 dvs då det saknas en konstantterm.
Du kan då istället använda faktorisering och nollproduktmetoden:
x2-6x = 0
Faktorisera vänsterledet genom att bryta ut den gemensamma faktorn x:
x(x-6) = 0
Enligt nollproduktmetoden får du nu de båda lösningarna x1 = 0 och x2-6 = 0 (dvs x2 = 6).
Hängde du med?
Kontrollera nu ekvationslösningen genom att sätta in lösningarna i ursprungsekvationen, en i taget, och se om ekvationen då är uppfylld.
Gör det och visa hur du gjorde.
Hur fick du fram att x2 är -6
-6-6 är -12
Är det något eller några av följande påståenden som du vill få en djupare förklaring av?
- Ekvationen är x22-6x = 0
- Ekvationen kan skrivas x•x-6•x = 0
- Vänsterledet består av två termer: x•x och 6•x
- Båda dessa termer innehåller faktorn x
- Vi kan därför bryta ut denna gemensamma faktor
- Ekvationen blir då x•(x-6) = 0
- Vänsterledet är nu en produkt av de två faktorerna x och (x-6)
- Enligt nollproduktmetoden så måste nu åtminstone en av dessa faktorer vara lina med 0.
- Det ger oss de två ekvationerna x = 0 och x-6 = 0
- Ekvationen x-6 = 0 har lösningen x = 6
- Ekvationen x2-6x = 0 har alltså de två lösningarna x1 = 0 = och x2 = 6
- Om vi kontrollerar lösningen x1 = 0 genom att sätta in den i ursprungsekvationen zå får vi 02-6•0 = 0, dvs 0 = 0, vilket stämmer.
- Alltså är x1 = 0 en lösning till eirsprungsekvationen
- Om vi kontrollerae lösningen x2 = 6 genom att sätta in den i ursprungsekvationen så får vi 62-6•6 = 9, dvs 36-36 = 0, dvs 0 = 0, vilket stämmer
- Alltså är x2 = 6 en lösning till ursprunsekvationen
ok tack!