nollställe och symmetrilinjens ekvation
nollställe och symmetrilinjens ekvation
en funktion har ett nollställe för X= -1 och en extrempunkt med koordinaterna (3,5) bestäm
a) symmetrilinjens ekvation
b) den andra nollstället
Får inte ihop det, jag är rätt så säker på att linjen blir en maximipunkt. Men det jag inte hänger med på är att b ska bli x= -3. Jag får det till 1.3.
Tack för svar :)
Hej. Det stämmer inte att det andra nollstället ligger vid x = -3.
Börja gärna med att rita en skiss över en möjlig parabel, där du har markerat det givna nollstället och extrempunktens position.
Vi tar det vidare därifrån.
Det har jag gjort men vet inte hur jag skall rita linjen, den blir inte ´fin´ haha. Förlåt, menade att svaret blev 3 haha.
Vad svarade du på a-uppgiften?
Oj, nu blev det helt fel... menade att jag inte fick ihop att svaret på a skulle bli 3
Rita ett koordinatsystem.
Markera det givna nollstället. Markera den givna extrempunkten.
Är du med på att symmetrilinjen går genom extrempunkten?
Rita i så fall även in den vertikala linjen.
Lägg upp bilden här.
Är 3 och 5 extrempunkten eller bara en av dem? har fått för mig att bägge är det
Inte helt rätt.
Markera punkten som har koordinaterna (3, 5).
Men är inte 3 = x och 5 = y? eller haha
Linnea01 skrev:Men är inte 3 = x och 5 = y? eller haha
Jo, det stämmer.
Markera alltså den punkt (bara en punkt) som har x-koordinaten 3 och y-koordinaten 5.
Vet inte om jag förstår riktigt. Men här är en chansning
Nej det stämmer inte.
Om du är osäker på hur du ska markera en punkt i ett koordinatsystem så kan du läsa om det här.
Ok tack! :)
Jag ritade ut punkten i bilden, om det inte syntes kanske. Om det var de jag missade att göra
Punkterna är rätt, men parabeln är fel.
Det står att extrempunkten ligger vid (3, 5) men du har ritat den på ett annat ställe.
Rita koordinatsystemet med endast de två punkterna (-1, 0).och (3, 5) så tar vi det därifrån.
Och förresten, i ett koordinatsystem har man pilar på axlarna så att de visar åt vilket håll talen växer. Alltså, endast en pil upp på y-axel och en pil till höger på x-axeln. Det brukar man ta i högstadiet och ser inte alls bra ut i Matematik 2.
Det är så min lärare vill att vi ska göra när vi löser sådana uppgifter och föresten så är det två pilar vid x och y
Jag förstår fortfarande inte, jag har ritat ut punkterna rätt. Men har ingen aning om hur parabeln ska gå
Börja om med ett koordinatsystem där du börjar med att endast markera de två givna punkterna.
Rita ingen parabel ännu.
Det står att punkten (3, 5) är en extrempunkt, vilket betyder att symmetrilinjen går genom den punkten.
Symmetrilinjen är en vertikal linje, den är alltså parallell med y-axeln.
Och den går genom punkten (3, 5).
Försök nu att rota in den linjen.
Men rita ingen parabel ännu, det tar vi när vi är säkra på att du förstår var symmetrilinjen ligger.
Om du är osäker på vad en symmetrilinje är så kan du läsa längst ner i detta avsnitt (fast läs gärna från början eftersom det innehåller mycket matnyttigt kring andragradsfunktioner, paraboler, nollställen, extrempunkter mm).
Linnea01 skrev:jag har ritat ut punkterna rätt
Nej, det har du inte gjort.
Vad är ett nollställe och en extrempunkt?
Linnea01 skrev:
jag har ritat ut punkterna rätt
Om du menar de blåmarkerade punkterna så är de rätt. Men parabeln är fel.
Exakt, det är parabeln jag inte riktigt förstår hur jag ska rita. Men jag vet ju vad en symmetrilinje är.
MaKe -- Och jag vet vad ett nollställe är och en extrempunkt är. Förlåt, måste bara fråga varför du har en tråkig attityd mot mig, jag försöker bara förstå hur jag ska rita parabeln.
Följ mina instruktioner från svar #20 så tar vi det vidare därifrån.
yes!
Aha jag tror jag förstår vad du menade med ´´Det står att punkten (3, 5) är en extrempunkt, vilket betyder att symmetrilinjen går genom den punkten´´ läste nog inte frågan helt. Då tror jag att jag vet hur parabeln skall gå. Kan se om det är rätt först haha
Snyggt, nu stämmer de båda punkterna och symmetrilinjen!
Ser du då att symmetrilinjen kan beskrivas med hjälp av ekvationen x = 3?
Ja det gör jag! Jag läste nog inte frågan helt, jag vet vad de begreppen betyder, men var nog så inne på att rita en parabel att jag glömde bort att symmetrilinjen skulle gå genom punkterna (3,5) som frågan sa... lite roligt ändå haha
Det är lätt hänt.
Men bra, försök då att rita in parabln, och tänk på vad symmetrilinjen innebär.
Det ska jag! Glömde bara bort att faktiskt läsa frågan först utan till
OK bra.
Hojta till om du behöver mer hjälp med uppgiften.
Och välkommen till Pluggakuten!
Tack :)