Nollgradig is
hej.
Jag undrar varför mig uträkning blir fel.
jag antog att ekvationen för att vattnet E1=mcdeltaT=0.25*4180*(T-14)
E2=m*l=0.025*334000=8350J
E1=E2
Löser jag ut T då får jag 22 grader vilket är fel. Jag undrar varför det är fel att ska skriva T-14? Varför ska det skivas som 14-T?
Du får tänka lite. Is i vatten gör att vattnet blir kallare, så sluttemperaturen blir någonstans mellan 0 och 14. Då är det naturligt att använda 14-T för att det är positivt. Uttrycket där 14-T förekommer är hur mycket energi vattnet har förlorat (och gett till isbiten).
Du får ha med en term som säger hur mycket energi som gick åt till att värma den smälta isbiten till temperaturen T också.
Hur skulle diagrammet se ut om man skulle illustrera hur isbiten skulle smälta i vattnet?
Vad är det för diagram du menar?
ngt sånt skulle grafen se ut , tiden i x axeln och temperatur i y axeln
Ett sådant diagram funkar bara när den smältande isbiten är i jämvikt, det går inte att rita ett sådant diagram när man har två olika temperaturer samtidigt, som om man lägger is i ett glas saft.
Smaragdalena skrev:Ett sådant diagram funkar bara när den smältande isbiten är i jämvikt, det går inte att rita ett sådant diagram när man har två olika temperaturer samtidigt, som om man lägger is i ett glas saft.
Hur menar du med jämvikt? Kan du ge exempel?
När alltihop har samma temperatur, i det här fallet. När den del av vattnet är t ex +9 oC men det fortfarande finns is kvar är det inte jämvikt.
Men det står i uppgiften att all is har smält
Men det står inte att sluttemperaturen är 0 oC, utan du skall räkna ut den.
jaha. en lösning är i jämvikt när slutemepraturen av blandingen är 0?elr
Om det skall vara termisk jämvikt så skall alltihop ha samma temperatur. Det är inte nödvändigt att denna temperatur är just 0 oC.
Hur menar du med termisk?
med avseende på värme
vet inte om jag rikigt har förstått vad du menar med "jämvikt" och när man inte ska använda sig av diagrammet.. Gäller detta endast då starttemperaturen av isen inte är under noll?
Som jag har sagt: Ditt diagram är inte användbart i den här uppgiften.
I vilka situationer kan ett liknande diagram vara användbart?
När allting har samma temperatur, inte när man blandar två olika temperaturer.
Kan du ge exempel på när diagrammet kan användas och när diagrammet inte är användbart?
Ditt diagram kan t ex handla om att man plockar fram isbitar med temperaturen -18 oC från frysen, isbitarnas temperatur ökar från -18 till 0 oC, sedan börjar isen smälta och så länge det finns is kvar som inte har smält så ligger temperaturen kvar på 0 oC , när all is har smält så ökar temperaturen igen.