Nodlinjer i A-uppgift
Hej! Jag stötte på följande uppgift och jag har kommit ganska långt in i den. Undrar bara vad svaret blir?
Jag fick ett ekvationssystem
(1) Δs1=(2n-1)(λ/2) för punkt P Δs=AP-BP=2.1 cm (genom pythagoras)
och
(2) Δs2=(2(n+3)-1)(λ/2) för punkt Q Δs=AQ-BQ= 6.3 cm (genom pythagoras)
Sedan får jag 2 variabler med 2 ekvationer och därmed blir det lösbart. När jag räknade ut, fick jag att λ=1/3 cm. En annan gång fick jag att λ=2.1 cm. Vad är svaret? Har jag fel metod?
Du har rätt metod, och du har räknat ut vägskillnaden rätt.
Försök lösa ekvationssystemet en gång till (n och lambda). Kontrollera sedan dina uträknade värden genom att sätta in dem i ekvationerna. Om du vill så kan du ladda upp ett foto på din uträkning så ser vi nog snart var det blivit fel.
JohanF skrev:Du har rätt metod, och du har räknat ut vägskillnaden rätt.
Försök lösa ekvationssystemet en gång till (n och lambda). Kontrollera sedan dina uträknade värden genom att sätta in dem i ekvationerna. Om du vill så kan du ladda upp ett foto på din uträkning så ser vi nog snart var det blivit fel.
Men enligt min lärare hade jag fel metod? Jag blir lite förvirrad nu. Han sa att svaret skulle vara 1.3-1.4
Anonym2005 skrev:JohanF skrev:Du har rätt metod, och du har räknat ut vägskillnaden rätt.
Försök lösa ekvationssystemet en gång till (n och lambda). Kontrollera sedan dina uträknade värden genom att sätta in dem i ekvationerna. Om du vill så kan du ladda upp ett foto på din uträkning så ser vi nog snart var det blivit fel.
Men enligt min lärare hade jag fel metod? Jag blir lite förvirrad nu. Han sa att svaret skulle vara 1.3-1.4
Vi hade denna som provuppgift och jag fick fel på den, pga att jag använde denna metod. Jag vill inte direkt konfrontera honom om jag själv har fel...
Du använde rätt metod. Om du löser ditt ekvationssystem så kommer det att visa sig att P är andra ordningens nod med vägskillnad 3×lambda/2, och Q är femte ordningens nod med vägskillnaden 9×lambda/2. Våglängden blir således 1.4cm.
JohanF skrev:Du använde rätt metod. Om du löser ditt ekvationssystem så kommer det att visa sig att P är andra ordningens nod med vägskillnad 3×lambda/2, och Q är femte ordningens nod med vägskillnaden 9×lambda/2. Våglängden blir således 1.4cm.
Tycker du jag borde ta upp det med honom? Eller bara glömma det? Tänker då vi har fler kommande prov.
Jag tycker du kan ta upp det med läraren. Inte ifrågasätta hans bedömning, eftersom det kan finnas olika sätt att bedöma på, men eftersom du blev förvirrad av hans svar till dig så kan det ju vara bra att fråga en extra gång, få en chans att förklara hur du tänkte, och be om att få ett lösningsförslag (vore jag din lärare så skulle jag bara bli glad över att någon vill resonera om en fysikuppgift istället för att strunta i det)
Grejen är att din ansats var rätt, men ditt svar var fel (du löste ditt ekvationssystem fel), och/eller du tolkade din variabel "n" fel (du skriver nodlinje 1 och 4 i figuren). Du kanske inte heller beskrev i din lösning vad ditt "n" stod för. Som du skriver i trådstarten så är detta en "A-uppgift", men oftast poängsätter man ju uppgifter med fler poäng än ett, och kanske också poäng på andra nivåer. För att få A-poängen så kanske din lärare tyckte att det krävdes att du också har rätt svar och rätt tolkning av svaret. Men då tycker åtminstone jag att du kunde ha fått något av de andra poängen (om det fanns något). Men det är helt upp till läraren.
JohanF skrev:Jag tycker du kan ta upp det med läraren. Inte ifrågasätta hans bedömning, eftersom det kan finnas olika sätt att bedöma på, men eftersom du blev förvirrad av hans svar till dig så kan det ju vara bra att fråga en extra gång, få en chans att förklara hur du tänkte, och be om att få ett lösningsförslag (vore jag din lärare så skulle jag bara bli glad över att någon vill resonera om en fysikuppgift istället för att strunta i det)
Grejen är att din ansats var rätt, men ditt svar var fel (du löste ditt ekvationssystem fel), och/eller du tolkade din variabel "n" fel (du skriver nodlinje 1 och 4 i figuren). Du kanske inte heller beskrev i din lösning vad ditt "n" stod för. Som du skriver i trådstarten så är detta en "A-uppgift", men oftast poängsätter man ju uppgifter med fler poäng än ett, och kanske också poäng på andra nivåer. För att få A-poängen så kanske din lärare tyckte att det krävdes att du också har rätt svar och rätt tolkning av svaret. Men då tycker åtminstone jag att du kunde ha fått något av de andra poängen (om det fanns något). Men det är helt upp till läraren.
Okej! Ja, jag vill ju inte kritisera läraren, med tanke på att läraren i ny och har mig i 2 andra kurser. Och detta prov är upplagd på så vis att det inte finns några poäng. Men det vore dumt att bara strunta i det och förklara hur jag tänkte. Jag förklarade mer specifikt vad n var och hur jag kom fram till ekvationen, samt att den är lösbar då det finns 2 variabler och 2 ekvationer. Hur borde jag gå fram till honom för att prata? Utan att det låter som om jag vill kritisera honom?
Eftersom det var en "A-fråga" utan poäng så kan jag mer förstå att du fick fel, eftersom du inte kom fram till rätt svar. Jag tycker att du helt enkelt ska be läraren om ett lösningsförslag för att du vill se hur uppgiften ska lösas
Älskar A-uppgifter.
Håller med Johan här. Be om en lösning till uppgiften. Kan det va så att han är ute efter att du skall lösa sin theta som i sin tur ger n talet & på så vis lösa uppgiften? Återkom gärna hur läraren redovisar uppgiften.