9 svar
195 visningar
Blåvinge behöver inte mer hjälp
Blåvinge 224 – Avstängd
Postad: 26 apr 2018 07:36 Redigerad: 26 apr 2018 07:37

Nix detta fungerar inte

Yngve 40157 – Livehjälpare
Postad: 26 apr 2018 07:51 Redigerad: 26 apr 2018 07:57
Blåvinge skrev :

Du glömmer att skriva minnessiffran ovanför tredje kolumnen (från höger). Du summerar den tredje kolumnen fel. 12+12+12+12=1002 1_2+1_2+1_2+1_2=100_2 . Här ska du alltså sätta minnessiffrorna 1 ovanför kolumn 5 och 0 ovanför kolumn 4.

Om det känns rörigt kan du börja med att addera två av talen och sedan addera det tredje talet till denna summa.

Blåvinge 224 – Avstängd
Postad: 26 apr 2018 08:00

Jag har förstått så att 1+1=0, men hur blir det med tre ettor då?

Det här är rörigt värre, när jag inte förstår tekniken alls. 

Nu vet jag att två ettor ger nolla. Titta på tråden från igår också. Jag märkte ditt igår väldigt sent. Jag får så mycket skräp Mail som kag raderar bort. Jag går bara in från pluggakutens hemsida och titta om det har kommit och därför hade jag missat ditt. Jag såg inte ditt än förran mitt i natten. Jag blev jätte snopen. 

Läs även PM

Yngve 40157 – Livehjälpare
Postad: 26 apr 2018 08:08
Blåvinge skrev :

Jag har förstått så att 1+1=0, men hur blir det med tre ettor då?

...

Här kan du tänka på lite olika sätt.

Binär addition:

12+12+12=(12+12)+12=102+12=112 1_2+1_2+1_2=(1_2+1_2)+1_2=10_2+1_2=11_2

Omväg via tiotalssystemet: 

12+12+12=110+110+110=310=112 1_2+1_2+1_2=1_{10}+1_{10}+1_{10}=3_{10}=11_2

Blåvinge 224 – Avstängd
Postad: 26 apr 2018 08:14

Yngve 40157 – Livehjälpare
Postad: 26 apr 2018 08:20
Blåvinge skrev :

Läs mina två svar igen. Fråga om det du inte förstår.

Blåvinge 224 – Avstängd
Postad: 26 apr 2018 08:29 Redigerad: 26 apr 2018 09:24

Kan det här vara så att det går på det här viset

1= 1

10=2

11=3

100=4

101=5

110=6

111=7

 Ska det tänkas så här gällande den här typen av räkning? Två saker som skall adderas med varandra, då gäller 10. Tre då gäller 11. Det här var det som jag nyss kom på. 

Gör det inte, då förstår jag inte det här än. 

Om jag nu adderar så att två ettor ger nolla. Hela det här systemet är upp o ner. Står inget om i min bok, hur man går tillväga. 

Vanlig addition fungerar inte alls på det här. Två ettor ger nolla. Hur ska man tänka på 2

2 är för stort till en etta. 

1* 2^0 = 1, är det potensen som man då tar?

om det är tre ettor. Vi har en etta för mycket. Då måste det sättas en etta där. Hur blir det med 4 ettor. Då måste der vara noll. 

Den här tanke saken vill jag ha reda på, hur ska man tänka. Är det här systemet som jag skrev här uppe som på något sätt gäller. När det gäller tre uppställningar efter varandra, då är det 11 som gäller. Det måste vara förklaring annars förstår inte jag här

Yngve 40157 – Livehjälpare
Postad: 26 apr 2018 09:36
Blåvinge skrev :

Kan det här vara så att det går på det här viset

1= 1

10=2

11=3

100=4

101=5

110=6

111=7

 Ska det tänkas så här gällande den här typen av räkning? Två saker som skall adderas med varandra, då gäller 10. Tre då gäller 11. Det här var det som jag nyss kom på. 

Gör det inte, då förstår jag inte det här än. 

Om jag nu adderar så att två ettor ger nolla. Hela det här systemet är upp o ner. Står inget om i min bok, hur man går tillväga. 

Vanlig addition fungerar inte alls på det här. Två ettor ger nolla. Hur ska man tänka på 2

2 är för stort till en etta. 

1* 2^0 = 1, är det potensen som man då tar?

om det är tre ettor. Vi har en etta för mycket. Då måste det sättas en etta där. Hur blir det med 4 ettor. Då måste der vara noll. 

Den här tanke saken vill jag ha reda på, hur ska man tänka. Är det här systemet som jag skrev här uppe som på något sätt gäller. När det gäller tre uppställningar efter varandra, då är det 11 som gäller. Det måste vara förklaring annars förstår inte jag här

Du tänker nog ganska rätt men det är väldigt svårt att förstå vad du skriver och en del av det du skriver är direkt fel (till exempel det som är fetmarkerat ovan).

-------

Till exempel måste du ange vilken talbas dina tal är uttryckta i. Det gäller att:

02=010 0_2=0_{10}

12=110 1_2= 1_{10}

102=210 10_2=2_{10}

112=310 11_2=3_{10}

1002=410 100_2=4_{10}

1012=510 101_2=5_{10}

1102=610 110_2=6_{10}

1112=710 111_2=7_{10}

 

Vidare gäller

02+02=02 0_2+0_2=0_2

12+02=02+12=12 1_2+0_2=0_2+1_2=1_2

12+12=102 1_2+1_2=10_2

12+12+12=112 1_2+1_2+1_2=11_2

12+12+12+12=1002 1_2+1_2+1_2+1_2=100_2

12+12+12+12+12=1012 1_2+1_2+1_2+1_2+1_2=101_2

Och så vidare.

Tänk på den magiska tvåtalsplånboken!

Blåvinge 224 – Avstängd
Postad: 26 apr 2018 09:52 Redigerad: 26 apr 2018 10:05

Läs Yngve!

Jag ska fundera, hur jag kan förklara vad jag tänker och hur. Kanske måste göra noggranna ritningar på det hela. Det här var inte lätt. Vanlig addition är inget att tänka på. Det hjälper inte till den här typen av räkning. Man vet från tidigare att man sätter något i minnet, men det säger ändå inget eftersom det här är konstigt sätt att räkna på det hela. Lättare är det ta decimala systemet först och sedan skriva efteråt det andra. Nu vill jag lära mig även det här konstiga sättet. Jag undrar, vart behöver man sådana här räkningar. Det här måste vara påhittade saker som man aldrig har ens användning i någonstans. 

Blåvinge 224 – Avstängd
Postad: 26 apr 2018 11:47 Redigerad: 26 apr 2018 12:41

Tänker visa tabellen och förklaringen

Har frågor kring detta om summering. Om jag ska kunna förstå måste man kunna pedagogik bra. Det är något som man måste ha fallenhet för, annars fungerar inte det. Kan man inte pedagogik då förstår jag inte. Tydliga beskrivningar, hur man gör. 

Jag är en känslig person och reagerar på ord hur man använder orden. Det kan påverka mycket. Att kunna skada en annan med sina ord kan jag ta illa vid. Man får lite tänka på ordvalen eller särskild tala om att man inte vill illa. Gör man inte det, då tar jag så att orden menar ngt. 

Kan man vara utan att använda något som irriterar går allt väl om man tänker på ordvalen. En person som hoppar på kan vara en person som använder sådana ordval som jag reagerar negativt för. Om jag reagerar då sitter skälen vid ordvalen. 

Om jag säger något att du ska tänka på det, då har ordvalen varit lite olämpliga. Nu pratar jag rent allmänt och påpekar inte särskild Yngve!!!!

Nu pratar jag till alla och inte till Yngve! Säger jag ex till Yngve, tänk lite på ordvalen, då har jag sett något negativt. Detta var ett exempel bara. Kan man tänka att inte skada, går allt väl med mig. Jag reagerar på ordvalen. 

Detta var inte menat till Yngve!

Jag tar det rent allmänt nu. Första jag reagerar på är ordvalen och beteendet typ påhopp. 

Jag gör aldrig prövning på matte 1 eller 2. Jag har betyg redan motsvarighet matte 1 och 2 och den gäller. Det är inga stora skillnader mellan kursena efter kursförändringen. Det är små skillnader. Något kan fattas men väldigt lite. Jag vet rätt bra om sådant eftersom jag har alla kurserna från matte 1-5. 

 

. Ett system fungerar inte till alla. Det måste finnas flera system. Man ska kunna vara påhittig och komma på flera system om man kan pedagogik. Två räcker inte och inte tre heller. Jag har sysslat med dressyr med djur. Då måste man verkligen kunna pedagogik om man ska lyckas bra. Jag har tävlat dressyr och kommit upp till elitklassen där. Har dresserat flera. Samma sätt har inte passat till de här. Har använt olika metoder. Viktigaste var även beröm i rätt läge. Påpekande vid fel med djur, men inte felaktigt sätt. Samma gäller med människor. Det här negativa gör att man tappar intresset totalt. Man ska lyckas få den andra bli intresserad om man är bra på pedagogik. 

Jag tog detta upp med en som bor i Finland, vi är väldigt känsliga just vid ordvalen. Vi tar väldigt illa upp felaktigt ordval och detta skadar mig, om man inte kan tänka på detta. 

Nu visar jag hur jag tänker. Hur mycket är nu fel? 

Svara
Close