Nivåkurvor
För 21 (fråga och facit) Jag förstår inte riktigt hur man från första början ser att f(x, y)=xy blir som i 3D-bilden?
Det finns säkert något knep, men det står stilla i huvudet och det känns som att jag glömt bort allt…
Börja med några värden för funktionen, exempelvis . Då kan du lösa ut x som en funktion av y. Hur ser funktionen ut? :)
Smutstvätt skrev:Börja med några värden för funktionen, exempelvis . Då kan du lösa ut x som en funktion av y. Hur ser funktionen ut? :)
Okej, men om man sätter in 1, 2, och 3 blir det ju såhär
Hur tänker man sen?
Japp! Och hur blir det om du löser ut y istället för x? :)
3D-plotten i ursprungliga inlägget är inte helt självklar att förstå.
Den visar sambandet x*y = C där konstanten C är z-värdet.
Toppen på de ritade ytorna har z=6, så där ser man sambandet x*y = 6.
"Klipp av" ytorna på höjden z=3, så ser du sambandet x*y = 3, och så vidare.
Det är litet lurigt för x-axeln pekar mot dig ned åt höger i 3D figuren, y-axeln går snett upp och ut åt höger. Det blir litet lättare att se om du vrider 2D bilden ett kvarts varv medurs.