Negativa tal
Tjena.
Hur ska jag förklara till min matte lärare att jag vet tex att
-4 + 2 = -2
(+7) - 3 = 4
En lättare metod som en person sa till mig är att tänka så här ”ifall det är olika tecken så är det subtraktion och svaret är beroende på vilken siffra som är högst så avgör det om den är negativ eller som vanligt. om det är samma tecken adderar man.
men när jag säger så till min mattelärare så säger han att jag ej ska tänka så? Hur ska jag förklara till honom att jag förstår negativa tal och på det rätta sättet?
Tack
Håller med din lärare om att det inte är en utvecklingsbar tankemodell - det blir lite väl mycket hokus pokus.
Tänk på en termometer istället.
Din lärare har rätt. Du kan inte förklara addition och subtraktion av negativa tal på det sättet även om du räknar (i huvudet) på det sättet.
Du kan säga att du istället tänker dig en tallinje som du orienterar dig på i ena (addition) eller andra (subtraktion) riktningen.
Du kan även förklara att du lärt dig reglerna för addition och subtraktion:
+(+) eller -(-) : två lika tecken resulterar i positivt tecken. Ex. 3+(+2) = 3 + 2 = 5 eller 6−(−3) = 6 + 3 = 9
-(+) eller +(-) : två olika tecken resulterar i negativt tecken. Ex. 7+(−2) = 7 − 2 = 5 eller 8−(+2) = 8 − 2 = 6