8 svar
161 visningar
Aorta 356
Postad: 25 dec 2023 19:06

Naturliga koordinatsystemet

Hej! Jag håller på att lära mig om naturliga koordinatsystem och har nu stött på flera exempeluppgifter jag inte helt hänger med i resonemanget. Jag försökte själv börja räkna men körde då fast på detta momentet och hittar inte svar. 

här är ett exempel. Den givna accelerationen är i tangentialriktning. Jag förstår ej varför man får riktningen i normalriktning när man integrerar accelerationen i tangentialriktning. Detta gör de i ekv. (1) -(3).  

PATENTERAMERA Online 5980
Postad: 25 dec 2023 19:43

Titta på den allmänna ekvationen (4). Som du ser beror accelerationen i normalriktningen av s˙. Accelerationen i tangentriktningen beror av s¨.

Du får accelerationen i tangentriktningen, dvs s¨, given. Sedan kan du integrera denna en gång och utnyttja begynnelsevillkor för att få s˙, vilket gör att du kan beräkna accelerationens komponent i normalriktningen.

Svarar det på din fråga?

Aorta 356
Postad: 26 dec 2023 14:22 Redigerad: 26 dec 2023 14:31

Tack för hjälpen! Men jag tänker att om jag integrerar accelerationen i tangentialriktning får jag hastigheten i tangentialriktning, inte hastingeten i normalriktningen. Det är detta jag inte förstår anledningen till. Jag hade tänkt att om jag får hastigheten i normalriktningen och hade haft den totala hastigheten hade jag kunnat använda pythagoras sats för att få fram hastigheten i normalriktningen men nu hänger jag inte med på resonemanget.

Aorta 356
Postad: 26 dec 2023 14:37

Elle är det så att jag bara räknar ut farten utan riktning och sätter den i normalriktningen med normalkomponenten e?

PATENTERAMERA Online 5980
Postad: 27 dec 2023 01:15

Hastigheten v är alltid riktad i tangentriktningen - ingen komponent i normalriktningen.

I naturliga koordinater så gäller det rent allmänt att

v=s˙et.

Om du integrerar s¨ så får du s˙, vilket är hastighetens komponent i tangentriktningen. Hastighetens komponent i normalriktningen är alltid noll.

Tänk dig att du åker längs en väg.

En del av accelerationen beror på att du trycker på gaspedalen så att bilens fart ökar; det ger upphov till termen s¨et. Hastighetens belopp ändras.

En annan del av accelerationen beror på att vägen svänger; det ger upphov till termen s˙2ρen. Hastighetens riktning ändras.

Aorta 356
Postad: 27 dec 2023 16:35

Jaha, så jag ska tänka på s˙ som en komponent till accelerationen som är integrerad en gång? Jag tror att jag blandat ihop hastighetsvektorn med den integrerade accelerationen i normalriktning, och tänkt att s.är hastigheten. Om jag nu har förstått det rätt stämmer inte det, utan s.är en komponent för att beskriva hastigheten eller accelerationen.

D4NIEL 2932
Postad: 27 dec 2023 17:16 Redigerad: 27 dec 2023 17:17

|s˙||\dot{s}| är farten

s˙et\dot{s}\mathbf{e}_t är hastigheten

Man måste använda s˙\dot{s} när man bestämmer accelerationen i normalriktningen. Jämför med accelerationen i radiell led i polära koordinater som som ni använde i gymnasiet när ni studerade cirkelrörelse:

mar=mv2Rma_r=\frac{mv^2}{R}

Visst känner du igen det uttrycket?

Aorta 356
Postad: 28 dec 2023 10:46

Tyvärr känner jag inte igen det uttrycket, men jag var inte heller helt med på fysiklektionerna på gymnasiet. Är R någon radie i den formeln?

PATENTERAMERA Online 5980
Postad: 28 dec 2023 12:49

Ja, R är radien. Du rör dig på en cirkel med konstant fart v. Accelerationen är då riktad in mot cirkelns centrum - centripetalacceleration. Detta kommer du säkert i håg från gymnasiet.

Ekvation (4) i problemet kan sägas vara en generalisering av detta, då krökningsradien och farten tillåts variera.

Svara
Close