Nationella prov c-kursprov ht 06. uppgift 18.
Jag har löst följande uppgift och fått allt rätt förutom en del som jag inte riktigt kan förstå.
Lösningförslag finns att hitta på: http://www.edusci.umu.se/np/np-b-d/tidigare-prov/
Aja, nu till själva problemet:
Det är punkt 1 som jag har problem med. Jag fick fram att balkongräcket längd kunde variera inom följande intervall:
men som vi ser ovan så menar facit att det ska vara:
och enligt elevlösning samma:
L(x) har en lokal min.punkt för x=1.8 där L(1.8)=6.4, så jag är med på att den vänstra ändpunkten ska vara ...men...förstår inte varför och inte ....
Balkongräcket kan ju inte vara 11.2 m då är ju ?? Då blir ju räcket noll där för "varje del av räcket måste vara större än noll"? -.-
Som elevlösningen ovan så ska ju ..och då får ju att x>0.6...Blir tokig! :/
Tacksam om någon kan förklara varför det blir som det blir enligt facit!
> förstår inte varför L(x)>=11.2 och inte L(x)>11.2
Du menade väl tvärtom "L(x)<=11.2 och inte L(x)<11.2" .
Men du har rätt. Vem är det som kräver att "varje del av räcket måste vara större än noll" ? Uppgiften gör det inte, men elevens lösning gör. Räcket som det är målat har 5 sektioner, men i det ena extremfallet där x=0.6 m blir det bara 3 sektioner och i det andra extremfallet där x=4.05 m blir det 4 sektioner. Om vi kräver att "varje del av räcket måste vara större än noll" då blir det alltid 5 sektioner och "0.6 < x < 4.05" och "L(x) < 11.2" . Om vi kan leva med 3 eller 4 sektioner då blir det "0.6 <= x <= 4.05" och "L(x) <= 11.2" .
> någon kan förklara varför det blir som det blir enligt facit
Det är inget facit, utan en elevs lösning, ganska bra men inte perfekt !!!
> men eleven är inkonsekvent i angivelsen av
> definitionsmängd och värdemängd
Det är ju vår förklaring till förargelsen !!!
Taylor skrev :> förstår inte varför L(x)>=11.2 och inte L(x)>11.2
Du menade väl tvärtom "L(x)<=11.2 och inte L(x)<11.2" .
Men du har rätt. Vem är det som kräver att "varje del av räcket måste vara större än noll" ? Uppgiften gör det inte, men elevens lösning gör. Räcket som det är målat har 5 sektioner, men i det ena extremfallet där x=0.6 m blir det bara 3 sektioner och i det andra extremfallet där x=4.05 m blir det 4 sektioner. Om vi kräver att "varje del av räcket måste vara större än noll" då blir det alltid 5 sektioner och "0.6 < x < 4.05" och "L(x) < 11.2" . Om vi kan leva med 3 eller 4 sektioner då blir det "0.6 <= x <= 4.05" och "L(x) <= 11.2" .
> någon kan förklara varför det blir som det blir enligt facit
Det är inget facit, utan en elevs lösning, ganska bra men inte perfekt !!!
> men eleven är inkonsekvent i angivelsen av
> definitionsmängd och värdemängd
Det är ju vår förklaring till förargelsen !!!
Tack så mycket för ett bra svar!