Nationella prov
Hej! Vilka områden skulle ni säga är de viktigaste att ha mest koll på inför NP i biologi?
Det är svårt att säga vilka områden som är viktigast att ha koll på. Börja med att gå igenom de gamla prov som finns offentliggjorda. Vilka ämnen återkommer? Du kan hitta proven här.
Läroplanen Lgr22 innehåller följande punkter, som berör ämnet Biologi:
Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola:
(...)
- kan använda kunskaper från de naturvetenskapliga, tekniska, samhällsvetenskapliga, humanistiska och estetiska kunskapsområdena för vidare studier, i samhällsliv och vardagsliv,
- kan använda sig av ett kritiskt tänkande och självständigt formulera ståndpunkter grundade på kunskaper och etiska överväganden,
- har fått kunskaper inom området sexualitet, samtycke och relationer samt om hedersrelaterat våld och förtryck, (Ämnet sex och samlevnad ingår i ämnet Biologi i grundskolan, Smutstvätts anmärkning)
- har fått kunskaper om förutsättningarna för en god miljö och en hållbar utveckling,
- har fått kunskaper om och förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan, miljön och samhället,
Detta är självklart väldigt breda drag, men vi kan utläsa en del vi kan utläsa:
- Punkt två: Det är viktigt att kunna ta till sig och använda fakta och argument, och sedan använda dessa för att formulera egna ställningstaganden. Det viktigaste är inte att svara en viss sak, utan att du kan använda fakta för att argumentera för din ståndpunkt. I en provsituation kan exempelvis det exempelvis handla om att läsa fakta om och sedan ta ställning i frågor såsom
- Vilken proteinkälla bör en person välja – fisk, kyckling, kikärtor eller linser?
- Vilken energikälla bör vi satsa mer på – vattenkraft, kärnkraft eller vindkraft?
- Borde kemikalien X förbjudas/vara förbjuden (ex. PCB, PFAS, DDT, Bisfenol A, fler exempel finns här)?
- I den fiktiva staden Hamplunda vill politikerna förbättra möjligheterna att åka kommunalt. De har lagt fram tre förslag – en satsning på tågtrafik, en satsning på busstrafik, och en satsning på cykeltrafik och fotgängare. Vilket förslag tycker du att de borde satsa på?
- Plastavfall i havet är ett stort problem idag. Miljöorganisationen Plasthjältarna har fått ett stipendium på etthundratusen kronor för att motverka detta, och de har tre olika förslag på projekt som de skulle kunna lägga pengarna på. De tre projekten är: Arbete för att minska mängden plast som hamnar i haven, arbete för att plocka upp plasten som finns i haven idag, eller arbete för att utforska hur mycket mikroplast som finns i olika produkter idag. Vilket arbete tycker du att Plasthjältarna ska satsa på?
- Plastförpackningar är en pågående diskussion. Är det bättre att plasta in exempelvis gurkor, eller är det bättre att sälja dem utan plast? Välj ett alternativ och argumentera för det.
Här förväntas självklart ingen lång uppsats, utan du förväntas använda den fakta du får i provhäftet, och väga dem mot varandra.
- Punkt tre: Sex och samlevnad är ett viktigt område i skolans undervisning, och det behandlas till stor del inom ämnet Biologi. Inom detta ämne finns exempelvis kunskaper om könsorganens anatomi, preventivmedel, könssjukdomar och graviditet. Det ingår långt mycket mer inom sex- och samlevnadsundervisningen (samtycke, sexualitet och könsidentitet, pornografi och förväntningar, vad man kan göra om man har svårt att bli gravid, med mera) men det är svårt att testa sådant på ett prov.
- Punkt fyra och fem: Du ska ha koll på klimatförändringarna, vad de är, vad de beror på, hur de påverkar och kommer att påverka oss, och vad vi kan göra åt dem, både enskilt och i lite större sammanhang.
Det var de breda dragen. Kursplanen innehåller de mer specifika riktlinjerna och kraven. Det centrala innehållet i årskurs 7 till 9 är:
- Livets uppkomst, utveckling och mångfald samt evolutionens mekanismer. Arvsmassans egenskaper och förhållandet mellan arv och miljö.
- Några gentekniska metoder samt möjligheter, risker och etiska frågor kopplade till genteknik.
- Lokala och globala ekosystem. Sambanden mellan populationer och tillgängliga resurser. Fotosyntes, cellandning, materiens kretslopp och energins flöden.
- Människans påverkan på naturen lokalt och globalt samt hur man på individ- och samhällsnivå kan främja hållbar utveckling.
- Betydelsen av biologisk mångfald och ekosystemtjänster.
- Kroppens celler samt några organ och organsystem och deras uppbyggnad, funktion och samverkan.
- Virus, bakterier, infektioner, smittspridning och antibiotikaresistens. Hur infektionssjukdomar kan förebyggas och behandlas.
- Hur den psykiska och fysiska hälsan påverkas av levnadsförhållanden, kost, sömn, motion, stress och beroendeframkallande medel samt hur hälsoproblem kan begränsas på individ- och samhällsnivå.
- Människans reproduktion, sexualitet och identitet samt frågor om relationer, kärlek, ansvar, samtycke och ömsesidighet. Sexuellt överförbara sjukdomar och preventivmedel.
- Fältstudier och experiment med såväl analoga som digitala verktyg. Formulering av undersökningsbara frågor, planering, utförande, värdering av resultat samt dokumentation med bilder, tabeller, diagram och rapporter.
- Sambandet mellan biologiska undersökningar och utvecklingen av begrepp och förklaringsmodeller. De biologiska förklaringsmodellernas historiska framväxt, användbarhet och föränderlighet.
- Informationssökning, kritisk granskning och användning av information som rör biologi. Argumentation och ställningstaganden i aktuella frågor som rör miljö och hälsa.
Gå igenom dem, och se om något/vad som känns svajigt. Om allt känns okej, då kommer det nog att gå alldeles utmärkt på proven!
Smutstvätt skrev:Det är svårt att säga vilka områden som är viktigast att ha koll på. Börja med att gå igenom de gamla prov som finns offentliggjorda. Vilka ämnen återkommer? Du kan hitta proven här.
Läroplanen Lgr22 innehåller följande punkter, som berör ämnet Biologi:
Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola:
(...)
- kan använda kunskaper från de naturvetenskapliga, tekniska, samhällsvetenskapliga, humanistiska och estetiska kunskapsområdena för vidare studier, i samhällsliv och vardagsliv,
- kan använda sig av ett kritiskt tänkande och självständigt formulera ståndpunkter grundade på kunskaper och etiska överväganden,
- har fått kunskaper inom området sexualitet, samtycke och relationer samt om hedersrelaterat våld och förtryck, (Ämnet sex och samlevnad ingår i ämnet Biologi i grundskolan, Smutstvätts anmärkning)
- har fått kunskaper om förutsättningarna för en god miljö och en hållbar utveckling,
- har fått kunskaper om och förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan, miljön och samhället,
Detta är självklart väldigt breda drag, men vi kan utläsa en del vi kan utläsa:
- Punkt två: Det är viktigt att kunna ta till sig och använda fakta och argument, och sedan använda dessa för att formulera egna ställningstaganden. Det viktigaste är inte att svara en viss sak, utan att du kan använda fakta för att argumentera för din ståndpunkt. I en provsituation kan exempelvis det exempelvis handla om att läsa fakta om och sedan ta ställning i frågor såsom
- Vilken proteinkälla bör en person välja – fisk, kyckling, kikärtor eller linser?
- Vilken energikälla bör vi satsa mer på – vattenkraft, kärnkraft eller vindkraft?
- Borde kemikalien X förbjudas/vara förbjuden (ex. PCB, PFAS, DDT, Bisfenol A, fler exempel finns här)?
- I den fiktiva staden Hamplunda vill politikerna förbättra möjligheterna att åka kommunalt. De har lagt fram tre förslag – en satsning på tågtrafik, en satsning på busstrafik, och en satsning på cykeltrafik och fotgängare. Vilket förslag tycker du att de borde satsa på?
- Plastavfall i havet är ett stort problem idag. Miljöorganisationen Plasthjältarna har fått ett stipendium på etthundratusen kronor för att motverka detta, och de har tre olika förslag på projekt som de skulle kunna lägga pengarna på. De tre projekten är: Arbete för att minska mängden plast som hamnar i haven, arbete för att plocka upp plasten som finns i haven idag, eller arbete för att utforska hur mycket mikroplast som finns i olika produkter idag. Vilket arbete tycker du att Plasthjältarna ska satsa på?
- Plastförpackningar är en pågående diskussion. Är det bättre att plasta in exempelvis gurkor, eller är det bättre att sälja dem utan plast? Välj ett alternativ och argumentera för det.
Här förväntas självklart ingen lång uppsats, utan du förväntas använda den fakta du får i provhäftet, och väga dem mot varandra.- Punkt tre: Sex och samlevnad är ett viktigt område i skolans undervisning, och det behandlas till stor del inom ämnet Biologi. Inom detta ämne finns exempelvis kunskaper om könsorganens anatomi, preventivmedel, könssjukdomar och graviditet. Det ingår långt mycket mer inom sex- och samlevnadsundervisningen (samtycke, sexualitet och könsidentitet, pornografi och förväntningar, vad man kan göra om man har svårt att bli gravid, med mera) men det är svårt att testa sådant på ett prov.
- Punkt fyra och fem: Du ska ha koll på klimatförändringarna, vad de är, vad de beror på, hur de påverkar och kommer att påverka oss, och vad vi kan göra åt dem, både enskilt och i lite större sammanhang.
Det var de breda dragen. Kursplanen innehåller de mer specifika riktlinjerna och kraven. Det centrala innehållet i årskurs 7 till 9 är:
- Livets uppkomst, utveckling och mångfald samt evolutionens mekanismer. Arvsmassans egenskaper och förhållandet mellan arv och miljö.
- Några gentekniska metoder samt möjligheter, risker och etiska frågor kopplade till genteknik.
- Lokala och globala ekosystem. Sambanden mellan populationer och tillgängliga resurser. Fotosyntes, cellandning, materiens kretslopp och energins flöden.
- Människans påverkan på naturen lokalt och globalt samt hur man på individ- och samhällsnivå kan främja hållbar utveckling.
- Betydelsen av biologisk mångfald och ekosystemtjänster.
- Kroppens celler samt några organ och organsystem och deras uppbyggnad, funktion och samverkan.
- Virus, bakterier, infektioner, smittspridning och antibiotikaresistens. Hur infektionssjukdomar kan förebyggas och behandlas.
- Hur den psykiska och fysiska hälsan påverkas av levnadsförhållanden, kost, sömn, motion, stress och beroendeframkallande medel samt hur hälsoproblem kan begränsas på individ- och samhällsnivå.
- Människans reproduktion, sexualitet och identitet samt frågor om relationer, kärlek, ansvar, samtycke och ömsesidighet. Sexuellt överförbara sjukdomar och preventivmedel.
- Fältstudier och experiment med såväl analoga som digitala verktyg. Formulering av undersökningsbara frågor, planering, utförande, värdering av resultat samt dokumentation med bilder, tabeller, diagram och rapporter.
- Sambandet mellan biologiska undersökningar och utvecklingen av begrepp och förklaringsmodeller. De biologiska förklaringsmodellernas historiska framväxt, användbarhet och föränderlighet.
- Informationssökning, kritisk granskning och användning av information som rör biologi. Argumentation och ställningstaganden i aktuella frågor som rör miljö och hälsa.
Gå igenom dem, och se om något/vad som känns svajigt. Om allt känns okej, då kommer det nog att gå alldeles utmärkt på proven!
Oekj, tack så mycket!
Hej! den här tråden hjälpte mig extremt mycket när jag skulle plugga inför NP i biologi. Vart kan jag hitta liknande för So (samhällskunskap) @smutstvätt
Vad roligt att höra! Vad det gäller liknande för samhällskunskap vet jag inte om det finns någon – jag har inte skrivit någon åtminstone. Men du kan alltid göra detsamma – gå igenom läroplanen och leta upp punkter som rör samhällsämnena, och sedan kika på kursplanen för de olika samhällsämnena.
Om du har frågor om någon eller några av punkterna kan du alltid skapa en tråd om frågorna. :)
Smutstvätt skrev:Vad roligt att höra! Vad det gäller liknande för samhällskunskap vet jag inte om det finns någon – jag har inte skrivit någon åtminstone. Men du kan alltid göra detsamma – gå igenom läroplanen och leta upp punkter som rör samhällsämnena, och sedan kika på kursplanen för de olika samhällsämnena.
Om du har frågor om någon eller några av punkterna kan du alltid skapa en tråd om frågorna. :)
okej, tack! Googlade och försökte hitta gamla nationella i samhällskunskap, men det finns inte särskilt många på Skolverket och den hemsidan där de gamla NP i biologi verkar finnas har inte samma för samhällskunskap
Det är vad jag hittar också – två hela prov (2014 och 2015) är släppta, samt en exempeluppgift, men inga fler. Exakt hur sekretessen fungerar på de olika proven – hur länge de är sekretessbelagda (och genom vilken lagstiftning) vet jag inte, men det verkar inte finnas fler tillgängliga. Tyvärr. :(
Smutstvätt skrev:Det är vad jag hittar också – två hela prov (2014 och 2015) är släppta, samt en exempeluppgift, men inga fler. Exakt hur sekretessen fungerar på de olika proven – hur länge de är sekretessbelagda (och genom vilken lagstiftning) vet jag inte, men det verkar inte finnas fler tillgängliga. Tyvärr. :(
okej tack, då vet jag!(: