När vi en gång väl definierat de hela talen följer resten av matematiken.
Är de hela talens definition+ nollan djupt eller är det enkelt? Dvs är det enkelt, att sparka igång matematiken eller ej?
Vänligen Speedy S. Gonzales.
Hur har du tänkt själv?
Jo. När jag läste på högskolan, var det en professor, som sa att när vi kommer till de hela talen, blir vi djupa.
Är det helt enkelt så, att med hjälp av mängdläran gör vi definitioner av de positiva heltalen och nollan och vad de står för. Och sedan är det bara, att räkna på.
T.ex.En mängd, utan objekt. Definierar vi som den tomma mängden och betecknar den med "0". vi kallar "0" för nollan, eller talet noll.
Definition av talet ett: Om vi t.ex. lägger en tändsticka i en mängd, utan andra objekt. Då kallar vi det, att det är en mängd med ett element. Och betecknar det med symbolen "1". P.s.s. alla mängder med ett objekt i en för övrigt tom mängd, representerar kallar vi talet ett.
Tiden, var det första vi började räkna på. När vi föds börjar vi från 0 och när solen står i samma läge nästa gång, säger i att barnet blivit ett år gammalt. O.s.v.
SpeedySGonzales
Var det inte det Russell och Whitehead ville göra med sitt stora verk (*), och de började väl t o m före heltalen?
Annars sa Kronecker ungefär "Gud skapade heltalen, allt annat är människans verk."
(*) Det kallas ofta "Principia Mathematica", men det namnet använder jag för att syfta på Newtons verk.
Hej Laguna! Vad du antyder och det professorn på Chalmers sa till mig. Det finns djup i de hela positiva talen och nollan.
Håller du med?
SpeedySGonzales