7 svar
122 visningar
Korra behöver inte mer hjälp
Korra 3798
Postad: 19 sep 2017 19:56

När man skapar en animerad figur, hur fungerar det egentligen då?

Hej.

Alltså jag undrar bara vad det är som blir själva figuren i en animation eller i ett spel. Om vi tänker oss att vi vill skapa en 2D hink. Då tar vi grafen y=-x2+1 och sedan y = 1 Då har vi fått en hink. Är det så man skapar figurer/animationer fast med annorlunda funktioner. Alltså blir funktionen till figuren? och när man animerar i 3d så gör man på liknande sätt fast det är i stort sätt funktioner? 

Hoppas att det går att förstå vad jag menar. 

Stokastisk 3597 – Fd. Medlem
Postad: 19 sep 2017 20:07

Om det är i spel och liknande så är det ju för det mesta bara ritade för hand, man ritar helt enkelt flera bilder och sedan sätter ihop för att få en animation.

När det kommer till 3d blir det mer komplicerat. Här representerar man (för det mesta) figurerna med en mesh, se https://en.wikipedia.org/wiki/Polygon_mesh, så figurerna är alltså många trianglar som sitter ihop med varandra. Ett sätt att göra en animation är att göra "ben" i själva figuren, så alla trianglar sitter relativt hur ett ben sitter, sedan så är en animation en beskrivning hur benen ska röra sig och alla trianglar följer då automagiskt med benen.

Korra 3798
Postad: 19 sep 2017 20:11
Stokastisk skrev :

Om det är i spel och liknande så är det ju för det mesta bara ritade för hand, man ritar helt enkelt flera bilder och sedan sätter ihop för att få en animation.

När det kommer till 3d blir det mer komplicerat. Här representerar man (för det mesta) figurerna med en mesh, se https://en.wikipedia.org/wiki/Polygon_mesh, så figurerna är alltså många trianglar som sitter ihop med varandra. Ett sätt att göra en animation är att göra "ben" i själva figuren, så alla trianglar sitter relativt hur ett ben sitter, sedan så är en animation en beskrivning hur benen ska röra sig och alla trianglar följer då automagiskt med benen.

vänta ritade för hand? Alltså det är en 3d modell och så är det "handritade" typ som tapet för 3d modellen? är det så det fungerar. 

trianglar, wow. men vadå hur funkar matematiken här? är det på något sätt volymen av vad alla trianglar innefattar eller hur kommer matematiken in på delfinen på bilden tillexempel ? 

Stokastisk 3597 – Fd. Medlem
Postad: 19 sep 2017 20:20

Ja alltså om det är 3d behöver dom inte vara ritade för hand, där tänkte jag mer om det var en 2d animering. Utan vid 3d kan dom ibland göra 3d scanningar för att få ut en lämplig grundmodell och sedan arbetar dom utifrån den. (Jag är absolut ingen expert på detta så jag kan vara lite ut och cykla)

När man har trianglarna så där så har man bara en massa punkter, punker som beskriver var trianglarna möts. Sedan har man också angivit vilka punkter som hänger ihop i trianglar. Så det är en väldigt massa punkter som beskriver modellen, det är alltså inte någon matematisk funktion som beskriver den.

När man sedan ritar ut en sådan här modell, så får man flytta och rotera alla punkter i rummet för att dom ska hamna där man vill. Sedan tar man och ritar ut triangel för triangel (lite grovt beskrivet) på skärmen och ser till så att trianglar som är längre bort från skärmen inte ritar över trianglar som hamnar närmare.

Korra 3798
Postad: 19 sep 2017 20:21
Stokastisk skrev :

Ja alltså om det är 3d behöver dom inte vara ritade för hand, där tänkte jag mer om det var en 2d animering. Utan vid 3d kan dom ibland göra 3d scanningar för att få ut en lämplig grundmodell och sedan arbetar dom utifrån den. (Jag är absolut ingen expert på detta så jag kan vara lite ut och cykla)

När man har trianglarna så där så har man bara en massa punkter, punker som beskriver var trianglarna möts. Sedan har man också angivit vilka punkter som hänger ihop i trianglar. Så det är en väldigt massa punkter som beskriver modellen, det är alltså inte någon matematisk funktion som beskriver den.

När man sedan ritar ut en sådan här modell, så får man flytta och rotera alla punkter i rummet för att dom ska hamna där man vill. Sedan tar man och ritar ut triangel för triangel (lite grovt beskrivet) på skärmen och ser till så att trianglar som är längre bort från skärmen inte ritar över trianglar som hamnar närmare.

Okej, då har jag fått något humm om det. Tack.

Albiki 5096 – Fd. Medlem
Postad: 19 sep 2017 22:53 Redigerad: 19 sep 2017 22:56

Hej MattePaputt!

Den tekniska termen du frågar om är simpliska komplex (simplical complex) Dessa studeras inom algebraisk topologi. 

Albiki

Korra 3798
Postad: 19 sep 2017 22:58
Albiki skrev :

Hej MattePaputt!

Den tekniska termen du frågar om är simpliska komplex (simplical complex) Dessa studeras inom algebraisk topologi. 

Albiki

Hej Albiki.

Finns det någon sådan kurs att läsa på universitetet? Är det Linjär algebra isåfall, eller heter kursen Algebraisk Topologi?

MattePapput

Stokastisk 3597 – Fd. Medlem
Postad: 19 sep 2017 23:04

 Man kan läsa kurser i enbart Algebraisk topologi (det har inte något att göra med linjär algebra). Men jag tvivlar starkt på att du skulle lära dig något i en sådan kurs som har med datorgrafik att göra.

Svara
Close