Någon som vet hur man speglar en avbildningsmatris?
Tjena pluggakuten!
Frågan lyder:
Facit lyder:Är helt med på första biten av frågan, däremot förstår tyvärr inte speglingsproblemet i uppgiften. Någon som kan förklara det eller som kan ge mig en hint till hur jag ska lösa speglingsproblemet?
Tack på förhand!
Eftersom att ê3 är vinkelrät mot planet så innebär spegling i planet att alla vektorer som kan beskrivas som en konstant gånger vektorn ê3 kommer att bli densamma fast med omvänt tecken. Därför avbildas den som -ê3.
Du kan också tänka dig att vi är intresserad av matrisen för spegling i xy-planet, för med de nya basvektorerna är det det som speglingen motsvarar.
Bedinsis skrev:Eftersom att ê3 är vinkelrät mot planet så innebär spegling i planet att alla vektorer som kan beskrivas som en konstant gånger vektorn ê3 kommer att bli densamma fast med omvänt tecken. Därför avbildas den som -ê3.
Du kan också tänka dig att vi är intresserad av matrisen för spegling i xy-planet, för med de nya basvektorerna är det det som speglingen motsvarar.
Det var lätt! Tack för hjälpen!