2 svar
160 visningar
dajamanté behöver inte mer hjälp
dajamanté 5139 – Fd. Medlem
Postad: 2 mar 2018 10:31

Mycket oprofessionell polynomdivision

I mitt jättelång problem hade jag en polynom division a3-9a2+31a-55 med a-5. Kändes plötsligt mycket bättre när jag upptäckte att det var en LaTex package som gjorde just det, polynom division.

 

MEN för att få att detta fungera var jag tvungen att byta variabel a a mot x x som ser ut ganska oproffsigt ut.

Kan ni hjälpa mig att rädda ansikte och förklara hur man utför en polynom division med en annan variabel än a, eller en annat sätt att utföra polynom division i LaTex?

Jag använder:

\textbf{}\par % this is the default
\polylongdiv{x^3-9x^2+31x-55}{x-5}

SeriousCephalopod 2696
Postad: 2 mar 2018 11:30

Om du googlar 'polylongdiv latex' och premierar stackexchangesidorna så hittar du exempelvis https://tex.stackexchange.com/questions/330426/cant-get-polylongdiv-to-work

där det för mig ser ut som att man kan skriva \polylongdiv[vars = a]{... för att specificera en annan variabel. 

I de flesta sammanhang skulle jag dock inte skriva ut liggandestolen-beräkningar utan bara resultatet av divisionen. Algoritmen är likt alla papper-och-penna algoritmer kraftfulla eftersom de reducerar antalet tecken man behöver skriva vilket gör de snabba att utföra samtidigt som de dokumenterar processen tillräckligt för att man ska kunna hitta fel MEN det är inget i den som är särskillt upplysande för läsaren om man redan vet hu man gör på samma sätt som det inte är användbart att skriva papper-och-penna multiplikationsalgoritmen när man ska skriva 123*331

dajamanté 5139 – Fd. Medlem
Postad: 2 mar 2018 12:38

Tack, det funkade utmärkt.

I de flesta sammanhang skulle jag dock inte skriva ut liggandestolen-beräkningar utan bara resultatet av divisionen. Algoritmen är likt alla papper-och-penna algoritmer kraftfulla eftersom de reducerar antalet tecken man behöver skriva vilket gör de snabba att utföra samtidigt som de dokumenterar processen tillräckligt för att man ska kunna hitta fel MEN det är inget i den som är särskillt upplysande för läsaren om man redan vet hu man gör på samma sätt som det inte är användbart att skriva papper-och-penna multiplikationsalgoritmen när man ska skriva 123*331

Jag ser mycket bra argument för att ta bort denna liggande stolen, bland annat att min lärare är en riktig matematiker. Klart att min inlämingsuppgift skulle se ut mycket proffsigare ut...

Men o andra sidan har jag kastat bort åtminstone 30 minuter (och vet inte hur många minuter av ditt :D) för att få med dessa rad... så vad ska man göra?!

 

Svara
Close