Musik-tips
Har redovisning om några veckor där jag ska jämföra två låtar med varandra. För ett A krävs användning av ett väl utvecklat musikspråk.
Jag undrar om ni har några tips på hur jag ska få med ett välutvecklad musikspråk samt hur jag kan jämföra de på ett bra sätt.
Det jag gjort hittills är att notera när det är ett tex accelerando i låten. Sedan har jag jämfört likheter och skillnader mellan låtarna. Dock osäker på om det ligger på A-nivå.
Tacksam för alla tips!
Att ta upp begrepp på rätt platser är bra! Skolverket säger följande om kunskapskraven i musik i Åk 9 (teoretisk del):
Eleven kan även ge välutvecklade omdömen om eget och andras musicerande och ge förslag som kan leda till att det musikaliska arbetet utvecklas. Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om musikens olika funktioner och vilken betydelse den har och historiskt har haft för individer och samhällen. Dessutom kan eleven i hög utsträckning urskilja och jämföra musikaliska karaktärsdrag från olika genrer, epoker och kulturer samt med god säkerhet urskilja olika instrument och instrumentgrupper och beskriva deras funktion i olika sammanhang.
Förutom att jämföra det rent tekniska i musiken, har du med bra jämförelser angående val av musik och text i sammanhanget? Vilka målgrupper och vilka budskap har låtarna, och hur märks det? Varför har man valt just det instrumentet, eller just den textraden? Vilka tekniker används i texten, och hur matchar de musiken?
Vilka låtar har du valt?
Smutstvätt skrev:Att ta upp begrepp på rätt platser är bra! Skolverket säger följande om kunskapskraven i musik i Åk 9 (teoretisk del):
Eleven kan även ge välutvecklade omdömen om eget och andras musicerande och ge förslag som kan leda till att det musikaliska arbetet utvecklas. Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om musikens olika funktioner och vilken betydelse den har och historiskt har haft för individer och samhällen. Dessutom kan eleven i hög utsträckning urskilja och jämföra musikaliska karaktärsdrag från olika genrer, epoker och kulturer samt med god säkerhet urskilja olika instrument och instrumentgrupper och beskriva deras funktion i olika sammanhang.
Förutom att jämföra det rent tekniska i musiken, har du med bra jämförelser angående val av musik och text i sammanhanget? Vilka målgrupper och vilka budskap har låtarna, och hur märks det? Varför har man valt just det instrumentet, eller just den textraden? Vilka tekniker används i texten, och hur matchar de musiken?
Vilka låtar har du valt?
Jag har valt https://youtu.be/60ItHLz5WEA och https://youtu.be/dTQBdaWzyBA.
Valde de här låtarna på grund av att de har olika genre, vilket jag tyckte gjorde det intressant att jämföra de. Målgruppen som stationen når ut till tror jag är främst unga personer då det är liknande musik som unga lyssnar mycket på idag. Tycker det är svårt att veta vilka målgrupper de främst når ut till och varför de gör det.
Budskapet i faded skulle jag säga är smärktande om hur mycket man kan längta efter någon medan budskapet i stationen är mer en berättelse om hennes bror.
Instrumenten som är med i låtarna förstärker budskapet. Vet dock inte hur jag ska beskriva varför de gör det.
Hur menas det med tekniker i texten?
Det är bra tolkningar av budskapen. Målgrupperna är liknande, båda riktar sig mot yngre, men Alan Walkers technoinfluerade musik är kanske mer tydligt riktad mot yngre personer. Angående Stationen, det är ju en cover, varför har Bryant valt att göra en cover av just den låten? Hur har hon förändrat den och varför? Var kommer Walkers inspirationskälla från, och varför?
Det är svårt att säga exakt hur något förstärker eller förvränger, men undersök vilka bitar av texterna du tycker är viktigast. Hur låter musiken i dessa stycken, och vad blir effekten? Gör sedan tvärtom, och välj ut de musikaliskt viktigaste bitarna, och undersök hur texten går där. Hur går texten i dessa stycken? Finns det text? Varför/varför inte? Vilken påverkan har det på musiken? Finns det några likheter mellan Faded och Stationen? Skillnader? Varför?
Tekniker är en abstrakt formulering, men det kan vara allt från metaforer/liknelser, vilket ordförråd som används, och särskilda uttrycksformer. I vissa texter låter man en rad tillhöra två olika meningar, vilket ger en dubbeltydighet men samtidigt en särskild känsla i texten. Ibland kan man hitta otydlighet skapad av grammatiken, nästan alltid med uppsåt från textförfattaren. Ett exempel kan vara Pojken som stan glömde (kan eventuellt vara väldigt likt en annan textrad, ehhh hehe). Den raden kan antingen innebära att stan har glömt pojken (pojken är ensam och övergiven) eller att pojken har glömt staden (pojken verkar ha gått vidare eller struntat i den). Leta efter sådana effekter i texterna.
Smutstvätt skrev:Det är bra tolkningar av budskapen. Målgrupperna är liknande, båda riktar sig mot yngre, men Alan Walkers technoinfluerade musik är kanske mer tydligt riktad mot yngre personer. Angående Stationen, det är ju en cover, varför har Bryant valt att göra en cover av just den låten? Hur har hon förändrat den och varför? Var kommer Walkers inspirationskälla från, och varför?
Det är svårt att säga exakt hur något förstärker eller förvränger, men undersök vilka bitar av texterna du tycker är viktigast. Hur låter musiken i dessa stycken, och vad blir effekten? Gör sedan tvärtom, och välj ut de musikaliskt viktigaste bitarna, och undersök hur texten går där. Hur går texten i dessa stycken? Finns det text? Varför/varför inte? Vilken påverkan har det på musiken? Finns det några likheter mellan Faded och Stationen? Skillnader? Varför?
Tekniker är en abstrakt formulering, men det kan vara allt från metaforer/liknelser, vilket ordförråd som används, och särskilda uttrycksformer. I vissa texter låter man en rad tillhöra två olika meningar, vilket ger en dubbeltydighet men samtidigt en särskild känsla i texten. Ibland kan man hitta otydlighet skapad av grammatiken, nästan alltid med uppsåt från textförfattaren. Ett exempel kan vara Pojken som stan glömde (kan eventuellt vara väldigt likt en annan textrad, ehhh hehe). Den raden kan antingen innebära att stan har glömt pojken (pojken är ensam och övergiven) eller att pojken har glömt staden (pojken verkar ha gått vidare eller struntat i den). Leta efter sådana effekter i texterna.
Okej, tack! Ska jag skriva några instrument som är med? Tex i faded känns som det inte är så många instrument,
Det kan du absolut ta med! Varför är det inte så många instrument i Faded? Vad finns istället? Hur påverkar det låten? Som du märker är det ofta en bra taktik att ställa frågor!
Smutstvätt skrev:Det kan du absolut ta med! Varför är det inte så många instrument i Faded? Vad finns istället? Hur påverkar det låten? Som du märker är det ofta en bra taktik att ställa frågor!
Okej! Är det sampling som är med istället? Skulle säga att låten känns mer onaturlig med det.
Det låter som en rimlig uppfattning. Samplingen verkar även åt det mer elektroniska hållet inom sampling. Musiken låter inte direkt inspirerad av riktiga instrument. Finns det en tanke bakom det? Kanske för att skapa en lite mer distanserad känsla, vilket matchar låttexten om saknad och borttappade delar av livet. Kan det finnas andra anledningar till att musiken/texten passar texten/musiken?
Smutstvätt skrev:Det låter som en rimlig uppfattning. Samplingen verkar även åt det mer elektroniska hållet inom sampling. Musiken låter inte direkt inspirerad av riktiga instrument. Finns det en tanke bakom det? Kanske för att skapa en lite mer distanserad känsla, vilket matchar låttexten om saknad och borttappade delar av livet. Kan det finnas andra anledningar till att musiken/texten passar texten/musiken?
Okej, ska fundera lite på om det finns något mer. Känns som jag fått ihop lite nu. Tack så mycket!
lamayo skrev:Smutstvätt skrev:Det låter som en rimlig uppfattning. Samplingen verkar även åt det mer elektroniska hållet inom sampling. Musiken låter inte direkt inspirerad av riktiga instrument. Finns det en tanke bakom det? Kanske för att skapa en lite mer distanserad känsla, vilket matchar låttexten om saknad och borttappade delar av livet. Kan det finnas andra anledningar till att musiken/texten passar texten/musiken?
Okej, ska fundera lite på om det finns något mer. Känns som jag fått ihop lite nu. Tack så mycket!
Varsågod! Hoppas redovisningen går bra!