Muntliga np matte
Hej! Jag har muntliga nationella proven i matematik om cirka 1 vecka och vet inte hur jag ska förbered mig. Jag undrar också om alla i samma klass(alla grupper) har samma prov för då kan ju de grupperna som har senare på dagen bara samla på sig uppgifterna och räkna på så sätt, blir ju orättvist för oss som har först. Sen undrar jag vart jag kan hitta de gamla muntliga nationella proven från tidigare år, det går inte att hitta de? Eftersom jag har det om 1 v får man reda på vilket tema/ämne det blir liksom geometri, algebra eller procent osv. För vi har inte fått nån info och det är mindre än en vecka kvar. Sen undrar jag också om det t.ex kommer något med geometri och t.ex Pythagoras sats, min klass har inte gått igenom det, för det är det sista delkapitlet i matteboken och vi har inte lärt oss om det ännu, förväntas man bara kunna det ändå ?
Uppskattar alla svar på mina frågor!!!
Tack!!!
Vi hade NP i 9an för 2 år sedan och jag minns att vi förberedde oss på så sätt:
- Sitt i grupp med dina vänner och resonera kring olika frågor genom att använda så många matematiska begrepp som möjligt och dra olika slutsatser. Detta kommer hjälpa dig att resonera utvecklat och skapa en röd tråd i dina muntliga förklaringar. Ni lär er dessutom av varandra och delar kunskaper.
- Gör gamla NP och titta på YouTube videor som sammanfattar de arbetsområden som inte är din starkaste sida. Många Youtubers ger dessutom tips om vad du bör tänka på under provet och hur du maximerar dina chanser för högsta betyget. Rekommenderar Jonas Vikström! Gamla NP tror jag finns att hitta på YouTube med genomgångar, annars vet dina lärare! :) Stort lycka till
Här finns gamla nationella prov! Delprov A är det muntliga :)
Alla elever skriver samma prov, men i regel skriver också alla elever provet samtidigt.
Proven innefattar alla delar, och därför brukar man inte få någon information om vilket område som står i fokus.
Pythagoras sats är en central del av matematikundervisningen i grundskolan. Det är därför hyfsat säkert att det kommer att komma åtminstone någon fråga om Pythagoras sats på något av proven. Om ni inte hunnit gå igenom det än, sätta dig med det kapitlet och försök gå igenom det på egen hand. Ta gärna hjälp av kompisar, och fråga här om du kör fast. :)
Njae, muntliga görs väl inte samtidigt eller? Kanske minns helt fel.
MrPotatohead skrev:Njae, muntliga görs väl inte samtidigt eller? Kanske minns helt fel.
Nej precis, tror att de görs i grupper under dagen! Dock har jag för mig att det är lite mixade frågor man får, dvs att man lite slumpvis får olika så att alla grupper inte får exakt samma, men vet inte hur det är i år..
MrPotatohead skrev:Njae, muntliga görs väl inte samtidigt eller? Kanske minns helt fel.
Aha, ja muntliga behöver inte göras samtidigt. Jag missade det adjektivet 😅.
3,14ngvinen_(rebus..) skrev:MrPotatohead skrev:Njae, muntliga görs väl inte samtidigt eller? Kanske minns helt fel.
Nej precis, tror att de görs i grupper under dagen! Dock har jag för mig att det är lite mixade frågor man får, dvs att man lite slumpvis får olika så att alla grupper inte får exakt samma, men vet inte hur det är i år..
jag gjorde i 2022 och det var så, grupperna fick olika frågor så vi kunde inte fråga varandra vad dem var
MrPotatohead skrev:Njae, muntliga görs väl inte samtidigt eller? Kanske minns helt fel.
Vi gör våra muntliga den 11 November, de andra klasserna gör den 12 November. Jag tror att vår lärare sa att skolan hade 4 veckor på sig att göra klart alla prov och att vissa skolor lägger de vecka 49 medan andra lägger några veckor tidigare. Vilket är helt sjukt faktiskt.
Okej, tack för info!
Jag tycker det är ganska rimligt, eller vad är det du tycker är helt sjukt?
Det är rimligt hade dock för mig att det var samma frågor, därav tyckte jag att det var orimligt men tack för alla svar!
Det är klart att det kan finnas en viss liten fördel av att göra det senare och eventuellt ha fått lite information från en klasskompis om ungefär vad det handlar om och kanske kunna specialträna lite på just rätt saker.
Däremot så finns det väldigt många olika uppgifter som läraren kan dela ut kopplat till materialet och eftersom man också måste förklara, motivera och argumentera för sina lösningar, så kommer läraren märka tydligt vad eleven faktiskt kan och vilken elev som eventuellt bara försökt plugga in något färdigt svar.
Dessutom får man inför provet, någon dag innan veta själva temat. Om temat exempelvis är procent så är det rätt självklart vad det kommer komma frågor om, det vill säga olika beräkningar av procent och provjämförelser.
Det kan såklart finnas ett visst bekymmer för läraren om NP Muntliga väljer att ta upp något som läraren först tänkt arbeta med under vårterminen i nian. Oftast dock så handlar NP om stora allmänna områden som man arbetat med i både sexan, sjuan, åttan och nian såsom bråk, procent, diagram, förändring, area,, volym etc. Pythagoras sats och Räta linjens ekvation dyker upp i bland vilket man kanske på vissa skolor gör först senare i årskurs 9. På skolan där jag arbetar brukar vi dock i så fall se till att arbeta med det åtminstone någon lektion inför provet, för att ändå skapa okej chanser för eleverna. Då kan man kanske också som lärare ta viss hänsyn till det i värderingen av underlaget, att man inte arbetat så mycket med det temat.