Muntliga np i matte, får läraren göra så?
Hej! Jag hade just muntliga nationella inom matten, och jag har ett par frågor. I min grupp gav läraren oss uppgiften och bad oss direkt att säga svaret och våra uträkningar, ingen tänketid eller tid att skriva saker på pappret.
-Får läraren göra så? Att de inte ger någon tänketid, i både diskussionsfrågorna och enskilda frågorna?
-Får läraren säga åt eleverna att sluta skriva ner saker och istället säga direkt vad de gör? (Med andra ord inte låta eleverna skriva ner sin tankegång alls, utan direkt tvinga eleverna att säga)
En annan grupp berätta att läraren satte sig hela tiden in i deras konversationen medan de pratade och hela tiden sa att de gjorde fel och borde göra på ett annat sätt.
-Får läraren störa er medan ni pratar bara för att läraren tycker ni gör fel eller borde tänka på ett annat sätt?
- Får läraren säga till en elev att sluta prata även om alla andra elever säger att de inte vet hur det ska lösa?
Hej!
-Får läraren göra så? Att de inte ger någon tänketid, i både diskussionsfrågorna och enskilda frågorna?
En del frågor på det muntliga nationella provet så står det att de ska ställas direkt och läsas upp för eleven som sedan förväntas svara.
På de flesta frågor finns det dock inte angivet i instruktioner om eleverna ska svara direkt eller hur lång betänketid som de ska få. Det finns ju en viss aspekt med i att läraren måste hinna med allt på utsatt tid.
Det går nog inte säga att läraren inte får göra så. Däremot skulle jag personligen tycka (och många andra lärare skulle nog hålla med) om att det är viktigt att eleven får ta det lugnt och tänka igenom lite på sin fråga och att man inte stressar fram för mycket, särskilt på frågor där det krävs att man behöver göra lite fler steg.
Det finns troligtvis flera mattelärare på skolan, prata med dem hur de gör och be att kanske lärarna pratar ihop sig och i framtiden försöker göra likadant. På skolan där jag arbetar så diskuterar vi lärare sådana saker ihop och kommer fram till hur det bör läggas upp eftersom Skolverket inte anger i detalj hur förfarandet ska gå till-
Får läraren säga åt eleverna att sluta skriva ner saker och istället säga direkt vad de gör? (Med andra ord inte låta eleverna skriva ner sin tankegång alls, utan direkt tvinga eleverna att säga)
Det är ju rätt att fokus ska ligga på att visa upp kunskaperna muntligt. Däremot finns det ingenting som säger att man inte kan skriva ner en del uträkningar som stöd för sin muntliga redovisning och är i vissa fall till och med nästan nödvändigt att göra. Då skriver man kanske upp en ekvationslösning eller en beräkning som man sedan talar till och förklarar vad man gör för steg.
Får läraren störa er medan ni pratar bara för att läraren tycker ni gör fel eller borde tänka på ett annat sätt?
Det står oftast i instruktionerna till läraren att ". Berätta också att lärarens roll är att fördela
ordet, inte att bekräfta om eleverna har rätt eller inte. Om eleverna är tveksamma
ska de vända sig till varandra och reda ut tillsammans.Eftersom det är en provsituation är det viktigt att läraren förhåller sig så neutral
som möjligt, t.ex. att inte bekräfta om eleverna svarar rätt eller fel."
Så läraren bör och ska inte bryta in och säga att saker är fel. Däremot om diskussionen går trögt för eleverna eller en elev svarar att den inte vet eller man märker att eleven inte alls förstått frågan så kan läraren bryta in med lite ledningar, tips eller förklara på ett annat sätt för att leda in på ett resonemang.
- Får läraren säga till en elev att sluta prata även om alla andra elever säger att de inte vet hur det ska lösa?
.Det står i materialet att "Du som lärare har möjlighet
att välja vilka följdfrågor som ska användas och hur de ska användas. Du kan även
välja att rikta vissa uppgifter till enskilda elever för att få tydligare underlag för
din bedömning"
Det betyder alltså att läraren kan styra samtalet genom att dela ut vissa frågor till vissa elever eller att exempelvis välja vilken elev som ska börja svara på frågan. En anledning till att jag som lärare kanske ber en elev A svara på en fråga och inte bjuder in elev B i diskussionen kan vara för att jag redan sett och checkat av sedan tidigare att elev B har visat den förmåga som frågan testar medan elev A behöver ha en chans till att visa upp detta. Däremot bör man som en god samtalsledare inte avbryta utan istället styra att be elev A börja svara och resonera. Kanske ställa en följdfråga till elev A om denne inte kommer igång. Och sedan när elev A fått chansen så vänder man sig till elev B,C och D och frågar öppet eller någon av dem om de har något att tillägga, invända eller komplettera med (om tid finns för det).