14 svar
183 visningar
solskenet behöver inte mer hjälp
solskenet 2674 – Fd. Medlem
Postad: 26 feb 2020 20:59

Multiplikation med parentes

(X+7)(4+ ?) = ? -10x+ ? 

Hur ska jag tänka här? 
jag vet att 4*7 = 28 . Sista ”?” Är 28 . Men vad blir de andra och hur ska man tänka här. Kan man kanske multiplicera in de.

Arktos Online 4392
Postad: 26 feb 2020 21:30

(a+b)(c+d) = a(c+d) + b(c+d) = ac + ad + bc + bd
men det vet du väl redan?

Jag förstår nog inte frågan...
Kan du formulera om den?

solskenet 2674 – Fd. Medlem
Postad: 26 feb 2020 21:59

Man ska ersätta frågetecken med något tal eller någon variabel 

Arktos Online 4392
Postad: 26 feb 2020 22:28

Gör då det.
Ersätt frågetecknet med t ex  a .

Vad blir då vänstra ledet?
Vad blir högra ledet?
Finns det något värde på  a  för vilket de är lika?

Arktos Online 4392
Postad: 27 feb 2020 09:03

Nej, det är något konstigt med problemformuleringen.
Frågetecknet kan inte betyda samma sak i hela uttrycket!

Det här är lösbart:
Vad ska frågetecknet ersättas med i det vänstra ledet
för att uttrycket ska innehålla termen -10x?

Kan du lägga ut hela problemtexten så vi får se vad där står?

solskenet 2674 – Fd. Medlem
Postad: 27 feb 2020 10:43

varför ska det vara lika med -10x? Varje frågetecken ska innehålla olika tal elr variabler , det ska egentligen vara tomma rutor istället för frågetecken

Arktos Online 4392
Postad: 27 feb 2020 10:59

Därför att -10x  är den enda givna termen i högra ledet

Ska varje frågetecken innehålla OLIKA tal?
Nu måste du visa hela texten!

solskenet 2674 – Fd. Medlem
Postad: 27 feb 2020 21:23 Redigerad: 27 feb 2020 21:24

.

Laguna Online 30711
Postad: 28 feb 2020 05:01

28 har du fått fram. Det vi redan vet om x-termer i vänsterledet är x*4 och till höger står det -10x. Då behöver vänsterrutan bidra med -14x när den har multiplicerats med 7.

Yngve 40561 – Livehjälpare
Postad: 28 feb 2020 07:44

Jag har aldrig gillat sådana här uppgifter. Det finns oändligt många korrekta svar, t.ex. nedanstående. Men då har eleven inte tränat på det som var syftet med uppgiften.

solskenet 2674 – Fd. Medlem
Postad: 28 feb 2020 09:43 Redigerad: 28 feb 2020 09:43

Har ni tips på hur man ska tänka i sånna här uppgifter? Hur ska man tänka? Kan ni snälla visa/ge exempel? 

Yngve 40561 – Livehjälpare
Postad: 28 feb 2020 10:01 Redigerad: 28 feb 2020 10:07

Det du "vet" är att det som står till höger ska vara en summa av dels en x2x^2-term (i den första rutan), dels en xx-term som du redan fått given (i mitten) och dels en konstantterm, dvs bara ett tal utan x (i den sista rutan).

Jag skulle göra så här:

  1. Börja i vänsterledet, skriv in axax i den tomma rutan, för du "vet" att den termen ska vara något med xx. Då står det (x+7)(4+ax)(x+7)(4+ax) till vänster.
  2. Multiplicera ihop parenteserna, då får du uttrycket 4x+ax2+28+7ax4x+ax^2+28+7ax, som kan förenklas till ax2+(7a+4)x+28ax^2+(7a+4)x+28.
  3. Detta ska vara lika med det som står till höger. Till höger finns endast en xx-term, nämligen -10x-10x. Denna term ska vara lika stor som xx-termen till vänster, dvs (7a+4)x(7a+4)x. Det ger dig ekvationen 7a+4=-107a+4=-10.
  4. Lös ekvationen så får du ett värde på a. Då vet du även hur stor x2x^2-termen blir.
Haifaa 21
Postad: 29 feb 2020 02:25

(X+7)(4+[-2x])=4x-2x^2+28+-14x

(x+7)(4+[-2x])=-2x^2-10x+28

Haifaa 21
Postad: 29 feb 2020 02:33

(x+7)(4-2x)=4x-2x^2+28-14x

                      =-2x^2-10x+28

Yngve 40561 – Livehjälpare
Postad: 29 feb 2020 09:57

Ja det stämmer. Vet du då vad det ska stå i de tomma rutorna?

Starta en ny tråd om du vill ha hjälp med b-uppgiften, där du kan göra på ett liknande sätt.

Svara
Close