Multiplikation med parentes
(X+7)(4+ ?) = ? -10x+ ?
Hur ska jag tänka här?
jag vet att 4*7 = 28 . Sista ”?” Är 28 . Men vad blir de andra och hur ska man tänka här. Kan man kanske multiplicera in de.
(a+b)(c+d) = a(c+d) + b(c+d) = ac + ad + bc + bd
men det vet du väl redan?
Jag förstår nog inte frågan...
Kan du formulera om den?
Man ska ersätta frågetecken med något tal eller någon variabel
Gör då det.
Ersätt frågetecknet med t ex a .
Vad blir då vänstra ledet?
Vad blir högra ledet?
Finns det något värde på a för vilket de är lika?
Nej, det är något konstigt med problemformuleringen.
Frågetecknet kan inte betyda samma sak i hela uttrycket!
Det här är lösbart:
Vad ska frågetecknet ersättas med i det vänstra ledet
för att uttrycket ska innehålla termen -10x?
Kan du lägga ut hela problemtexten så vi får se vad där står?
varför ska det vara lika med -10x? Varje frågetecken ska innehålla olika tal elr variabler , det ska egentligen vara tomma rutor istället för frågetecken
Därför att -10x är den enda givna termen i högra ledet
Ska varje frågetecken innehålla OLIKA tal?
Nu måste du visa hela texten!
28 har du fått fram. Det vi redan vet om x-termer i vänsterledet är x*4 och till höger står det -10x. Då behöver vänsterrutan bidra med -14x när den har multiplicerats med 7.
Jag har aldrig gillat sådana här uppgifter. Det finns oändligt många korrekta svar, t.ex. nedanstående. Men då har eleven inte tränat på det som var syftet med uppgiften.
Har ni tips på hur man ska tänka i sånna här uppgifter? Hur ska man tänka? Kan ni snälla visa/ge exempel?
Det du "vet" är att det som står till höger ska vara en summa av dels en -term (i den första rutan), dels en -term som du redan fått given (i mitten) och dels en konstantterm, dvs bara ett tal utan x (i den sista rutan).
Jag skulle göra så här:
- Börja i vänsterledet, skriv in i den tomma rutan, för du "vet" att den termen ska vara något med . Då står det till vänster.
- Multiplicera ihop parenteserna, då får du uttrycket , som kan förenklas till .
- Detta ska vara lika med det som står till höger. Till höger finns endast en -term, nämligen . Denna term ska vara lika stor som -termen till vänster, dvs . Det ger dig ekvationen .
- Lös ekvationen så får du ett värde på a. Då vet du även hur stor -termen blir.
(X+7)(4+[-2x])=4x-2x^2+28+-14x
(x+7)(4+[-2x])=-2x^2-10x+28
(x+7)(4-2x)=4x-2x^2+28-14x
=-2x^2-10x+28
Ja det stämmer. Vet du då vad det ska stå i de tomma rutorna?
Starta en ny tråd om du vill ha hjälp med b-uppgiften, där du kan göra på ett liknande sätt.